• 1
  • 2
2015-12-07, 17:45
Medlem
Jag gjorde i slutet av sommaren en tråd ( (FB) Köpa lägenhet i innerstan när man är deprimerad och vill ge livet en sista chans?) där jag beskrev min situation. Jag var då deprimerad, mådde inget bra och jag kände att jag behövde flytta hemifrån för att helt enkelt börja om. Jag hade fått ärva en stor summa pengar och letade därför efter en 2a innanför tullarna i Stockholm. Det negativa är väl att jag helt enkelt inte hittat någon lägenhet för mig än, däremot så är det positiva att jag mår väldigt bra psykiskt och fysiskt för första gången på länge!

Jag har letat lägenhet under hela hösten men inte hittat någon som jag verkligen vill ha men jag vet iallafall vart jag skulle vilja bo. Det är antingen Södermalm eller Vasastan. Har varit på Södermalm och traskat runt där, samt gjort detsamma i Vasastan, och jag har då valt ut några områden som jag gillar bäst. I Södermalm är det SoFo och Helgalunden, i Vasastan så är det Birkastan och runt Odenplan.

Det jag undrar är vad ni rekommenderar för områden av dessa? Är Helgalunden på Södermalm ett lugnt område som kanske är bättre än SoFo? Eller är det att föredra att investera i en lägenhet i Birkastan? Har ni här på flashback lite råd och tips på dessa områden? Något jag ska undvika eller finns det något ännu bättre ställe?

Södermalm eller Vasastan? Vad hade ni valt?
Citera
2015-12-07, 18:09
Medlem
Brmcs avatar
Det enda viktiga är att ha nära till ett nattöppet Mcd, till ett stort och bra Willys och att bussen stannar direkt utanför porten. Allt annat är värdelöst så gå på det.
Citera
2015-12-07, 18:11
Medlem
Som du själv är inne på, även i dessa stadsdelar finns stora skillnader. Jag skulle valt Helgalunden, jävligt fint däruppe. Lugnt och skönt. Sen finns det väl kanske inte så ofta lägenheter till salu där? Lycka till!
Citera
2015-12-07, 18:33
Medlem
exoticspices avatar
Roligt att du mår bättre och att du hittar en lägenhet och statsdel som du kommer att trivas i Tillbringar mycket tid i båda statsdelarna men väljer Vasastan. Odenplan och bortåt mot Birkstan. Åt andra hållet, mot Birger Jarlsgatan finns det också många trevliga gator och kvarter.

Lycka till!
Citera
2015-12-07, 18:35
Medlem
Hur man ens kan överväga området kring Odenplan är för mig en gåta. Det är nedgånget, sunkigt och en genomfartsled för Fridhemsplan/St Eriksplan, Norrtull och Östermalm.

I övrigt håller jag med dig om dina valda områden, frågan du bör ställa dig är vad du värderar eller prioriterar, hur ser dina behov och önskemål ut? Jag tänker t.ex. på närhet till service och tjänster, närhet till butiker, typ av butiker, närhet till natur eller parkområde, närhet till goda kommunikationer osv osv.
Citera
2015-12-07, 19:00
Medlem
Själv är jag inte så förtjust i söder, antingen är kvarteren nedlusade med trendiga lantisar eller med alkisar på socialbidrag. Ok, jag överdriver, men jag hittar inte charmen med söder. Vasastan känns mer äkta, bara rörstrandsgatan som är lite överbefolkat av trendisar, resten är avslappnat med vanligt folk.

Vasastan är dyrare dock.
Citera
2015-12-07, 19:13
Medlem
InnesIs avatar
Jag har alltid uppskattat Vasastan mer. Det är den del av Stockholm jag tror att jag uppskattar mest inte bara i jämförelse med Södermalm. Men det är mest en privat åsikt angående min känsla när jag är inne i Stockholm. Men känslan jag har är att jag helst skulle bo där.

Däremot är jag mycket oftare ute på Södermalm om jag tar några öl med vänner eller ska äta en god middag. Både då det är mer liv där men också rent praktisk eftersom vi ofta går och ser Hammarby och allt sker i de södra delarna av stan.

Så för egen del skulle jag välja att bo i Vasastan men gå ut på Södermalm.
Citera
2015-12-10, 14:26
Medlem
nickoruts avatar
Jag flyttar nu från birkastan och ska köpa på söder. Kan VARMT rekommendera området runt st eriksplan. Runt Atlas, Rörstrandsgatan, vikingagatan och runt där. Väldigt trevligt med allt man vill ha inom 3-4 minuters promenad vilket är jäkligt skönt när man vill köpa en cigarr, gott kött från delin, handla övrigt på ica och en kaffe på se7en och är hemma igen på 15 minuter.

Dock fullt (och jag menat FULLT) av romer, de hänger runt kyrkan som typ ger dem en dusch och mat eller nåt.

Men jag flyttar till söder nu ändå för jag tycker helt enkelt det är trevligare där. Lite mer äkta grönområden, fler opretentiösa barer, lite större social blandning av folk och, icke att förglömma, närmre till Bajen.

Men helt klart rätt stadsdelar du väljer mellan. Men håll dig på rätt sida odengatan, bodde i Sibirien och vid jarlaplan förut och det var rätt trist.
Citera
2015-12-16, 17:54
Medlem
Har alltid drömt om en trea i Birkastan Om du bor där kan du promenera till Stockholm Kickboxning och börja träna. Är man deprimerad så har det gått över efter en månads hård träning!
Citera
2015-12-16, 18:08
Medlem
develoopers avatar
Jag bor på Södermalm och älskar det.
Det är alltid massa saker som händer, nära till allting du kan tänkas behöva.
Fina parker, områden och vänliga människor.

Kommer enbart flytta när jag lämnar Sverige för gott.
Citera
2015-12-17, 02:18
Medlem
norther1s avatar
Vasastan 100%. Söder har sin charmställen, men finns en jävla massa skit bara stenkastet bort, dessvärre.
Citera
2015-12-17, 04:24
Medlem
JayGatsbys avatar
Vasastan.
Bättre kontakt med resten av stan och trevligare områden.
Södermalm är isolerat och mycket sunk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in