2015-12-07, 16:55
Medlem
Hej!

Jag ska filma en del på en nattklubb. har en canon dlsr kamera och behöver något som hjälper mig stabilisera materialet. Vad tror ni ger mig bra flexibilitet och även stabilisitet? en Axelrigg eller bara en monopod? En steadicam kanske blir lite meckigt att tränga sig runt blanda alla människor?

Vänligen
Citera
2015-12-08, 17:50
Medlem
Jag har en enklare Glidecam-rigg (runt 7000 SEK, så den kan inte mäta sig med proffsgrejor).
Men det blir mycket stabilare tagningar. Kräver dock noggran balancering vid montaget på kameran.

Och en del armstyrka (otränad med en liten kamera, klarar du max 10 minuter innan mjölksyran kommer).

Sen måste du öva, öva och återigen öva — jag gjorde misstaget att tro att ett sånt "stativ" skulle ge mig scener som i storfilmer, men det guppade och skakade rejält.

Tag också med i beräkningen att din kamera (förmodligen) bara väger nått kilo — jämfört med proffsens som väger över 15 och därmed har en större tröghet när det gäller att röra sig som det icke var tänkt.

Jag är långtifrån en expert på steadycam, men hoppas ändå att jag kunnat bistå med lite info.
Lycka till med filmningen!
Citera
2015-12-10, 18:56
Medlem
Tack för ditt svar, beställde en billigare shoulder mount från eBay. Fick för mig att det skulle funka bäst så la 1500kr och testar mig fram. Uppgraderar eventuellt när jag testat detta. Kommer ju främst filma på nattklubb och då får de gärna va lite grisigt och skakigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in