• 1
  • 2
2015-12-07, 14:27
Medlem
Necrofilis avatar
Tjoflöjt. Igår kom den nya bondkatten, sju månader gammal. Sedan tidigare bor här ytterligare en bondkatt som är ett och ett halvt år gammal, jag har delat upp huset i två halvor med kompostgaller.

Det är lite fräsande vid gallret, men inte några uppenbara aggressiva tecken med kroppspråket.
Hur lång tid kan det tänkas ta innan katterna i alla fall accepterar varandra till fullo? Jag har hört exempel på över ett halvår, något jag också har tagit i beaktning och inte har några problem med.

Den äldre är en kasterad hane, och den yngre en okastrerad hona. Det är den yngre som är "fräsigast".

Hur lång tid har det tagit för er?
Citera
2015-12-07, 14:30
Medlem
låt dom slåss så går det garanterat snabbare en ett halvår.
Citera
2015-12-07, 15:08
Medlem
BrandmanSams avatar
Min ettårige kastrerade hankatt fick sällskap av en 12veckor gammal hankattunge, den "gamla" fräste ett par gånger. Nu åker den lilla på stryk då och då men lillen hoppar gärna på den äldre också. Dom går på samma låda, äter samtidigt ur samma skål och ligger hyffsat tätt och sover ihop. Dom har bara bott ihop i 3 veckor nu, i en liten lägenhet kan tilläggas.
Citera
2015-12-07, 15:26
Medlem
För oss tog det några veckor.Vi hade två kastrerade hankatter som alltid bott ihop,1 år.Sen skaffa vi en katthona på 13 v.Ena katten verka rädd,och ilsk.Jag gnuggade alla katter i samma handuk så de fick varandras dofter på sig.Jag lekte mycket med alla,speciellt honan som var ny.Jag kunde se han katterna smygtitta.Hon fick en del smällar av katterna men efter några veckor var det lugnt.Vår rädda katt trivdes först inte alls,vägra sova i mitt rum som han alltid gjort.En dag hämtade jag honom och la i min säng.Gosa massor och höll lillen borta.En timme senare kom hon också och då hade hans självförtroende växt så han våga markera.Idag leker,äter och sover alla ihop.
Citera
2015-12-07, 16:20
Medlem
Snälla låt det ta den tid de behöver, och ge dem mat nära varandra - med gallret mellan - så ska det nog gå bra
Citera
2015-12-07, 20:03
Medlem
Necrofilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squintsquad
Snälla låt det ta den tid de behöver, och ge dem mat nära varandra - med gallret mellan - så ska det nog gå bra

Jepp, katterna ska själva få styra hur lång tid det tar.
Men av ren nyfikenhet är jag intresserad av hur lång tid det tog för andra, och hur ni gjorde!
Citera
2015-12-07, 20:06
Medlem
Necrofilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urkiburk
låt dom slåss så går det garanterat snabbare en ett halvår.

Jag är inte någon expert, men har förstått att om man låter katterna "göra upp" kan man få ett inlärt beteende där aggressivitet katterna emellan med stor sannolikhet inte kommer att försvinna.

Jag är övertygad om att en introduktion där katterna själva styr tempot är det klart bästa alternativet, för alla parter.
Citera
2015-12-07, 21:00
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Du gör helt rätt som tar det lite successivt med kompostgaller. Fortsätt som du gör så ska du se det kommer att gå bra. Lite gruff får du räkna med, det hör kattlivet till. Ser och låter mycket värre än vad det är. Ingrip inte.

Lura dem att leka ihop, äta nåt jättegott bredvid varandra, sitt i soffan med en katt på varje sida och klappa tandem.

Ha minst två lådor och varsin matskål. Gott om liggplatser, ställen där de kan få vara ifred.

Ett fåtal katter är ensamkatter och trivs inte med kattkompis, men det brukar oftast gå bra. Räkna med ett par veckor, längre tror jag inte eftersom de är relativt unga.

Lycka till.
Citera
2015-12-08, 09:24
Medlem
Necrofilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Du gör helt rätt som tar det lite successivt med kompostgaller. Fortsätt som du gör så ska du se det kommer att gå bra. Lite gruff får du räkna med, det hör kattlivet till. Ser och låter mycket värre än vad det är. Ingrip inte.

Lura dem att leka ihop, äta nåt jättegott bredvid varandra, sitt i soffan med en katt på varje sida och klappa tandem.

Ha minst två lådor och varsin matskål. Gott om liggplatser, ställen där de kan få vara ifred.

Ett fåtal katter är ensamkatter och trivs inte med kattkompis, men det brukar oftast gå bra. Räkna med ett par veckor, längre tror jag inte eftersom de är relativt unga.

Lycka till.

Under natten har lillkatten övervunnit mitt kompostgaller, jag har nog fäst det för bra då hon har klättrat över. När jag gick upp imorse låg bägge katterna bredvid varandra i katt-trädet och sov.

Dock blev hon skrämd av hundarna som sprang förbi och gick tillbaka till där hon var igår mot den andra katten, fräsig och jäklig!

Nu leker dom dock igenom kompostgallret, så det kanske går fort med lite tur!
Jag uppdaterar dagligen och tar till mig av era råd!
Citera
2015-12-08, 10:36
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrofili
Under natten har lillkatten övervunnit mitt kompostgaller, jag har nog fäst det för bra då hon har klättrat över. När jag gick upp imorse låg bägge katterna bredvid varandra i katt-trädet och sov.

Dock blev hon skrämd av hundarna som sprang förbi och gick tillbaka till där hon var igår mot den andra katten, fräsig och jäklig!

Mitt råd är att ta bort gallret o låta dem sköta det där själva. De gjorde det galant i natt när du inte kunde lägga dig i.

Själv gör jag så här när jag introducerar ett nytt djur o då har jag två katter o två hundar i dag.
Jag tar den nya individen o bär runt i min famn så de gamla ser den. Sedan visar jag var mat o toalett är.
Efter det så släpper jag ner o sedan fixar de det själva.
Går det åt helvete får man lösa det då.
Citera
2015-12-08, 11:10
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrofili

Det här går ju galant! Ta bort gallret du.

Det verkar som du ska lägga krutet på att bekanta henne med hundarna. Hur man gör då kan jag inte hjälpa dig med då jag aldrig haft nån hund.
Citera
2015-12-09, 11:35
Medlem
Necrofilis avatar
Katterna får fortsätta att vara separerade ett tag, det är alldeles för nära till slagsmål för att jag ska känna mig bekväm med att ha dom tillsammans utan tillsyn. Men katterna äter intill varandra, med ett galler emellan och dom sover intill varandra. Jag försökte att ha katterna ihop en stund igår kväll, (efter det att den lilla lyckats klättra över med gott resultat) vilket resulterade i att den stora katten var så nära att starta ett slagsmål man kan komma.

Överlag tycker jag att det går bra, och man ser konstant små framsteg!

Jag tror att jag eventuellt kan ha tagit mig vatten över huvudet. Den lilla nyinflyttade katten i huset är endast här för att jag tyckte att det var onödigt att avliva en frisk katt, tidigare ägare skulle avliva henne för att hon kissade utanför lådan.
Den 26 januari flyttar det nämligen hit ytterligare en hona, då 12 veckor gammal.

Låt oss anta att det fortfarande är en del gruff mellan nuvarande katter, hur negativt kommer det då att påverkas med en tredje katt? Jag är inte främmande för att låta någon annan ta över den lilla honan som nu bor här, eftersom att jag endast tog emot henne för att jag inte tycker att hon ska avlivas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in