Citat:
Ursprungligen postat av
Strand.
Nej, du behöver ha en depå för att kunna blanka. Personligen så tycker jag att daytrading med aktier är lite passe, kan hända att jag göra en del trades i vissa aktier med hög volla och stor omsättning (typ FING), men oftast swingar jag bara i dessa. De gånger jag vill gå kort brukar jag nyttja mini futures och swinga positionen över någon dag, istället för intradag (då spreaden är för stor för det som du själv nämner).
Jag tycker indexhandel och spekulation på råvaru- och valutamarknaden är mer lönsam än att trada intradag i enskilda aktier. Men det är ju bara vad jag tycker. Personligen så nyttjar jag Infront till att swinga i aktier, medan jag handlar mer frekvent på IG med CFDs, i huvudsak ovanstående marknader.
Om du verkligen vill bygga din handel kring trading med enskilda aktier så bör du nog använda dig av en depå för att kunna blanka, jag tycker dock mini futures fungerar bra om man har möjlighet att swinga sin position över några dagar. Hävstång och size kan man variera efter r/r och faktiskt bygga lönsamma trades.
Hur du än gör så fungerar Infront utmärkt för intradagshandel, särskilt om du har vissa tilläggsfunktioner för snabbare handel. Att byta mellan ISK och depå beroende på om du ska gå lång eller kort tror jag inte är det mest optimala; jag tror snarare det är kontraproduktivt.
Courtage hos IG aktier ...vad blir den ? -0,03% stod det i alla fall på hemsidan.
Jag har tittat lite på IG och tycker det är ett jättebra plattform. Kanske dyr Courtage för aktiehandel, å andra sidan, är man en stor sparare så kanske lönar det sig att ha konto hos IG för att göra allt hos dem för man även för prorealtime.
En fråga, blankning som man gör i en KF konto , är väl inte alls samma sak som den typ av blankning som görs i ISK, till exempel i en aktie som Fingerprint?
Citat:
Ursprungligen postat av
BillyPutt
Man sparar ju en hel del slantar på courtage om inte annat när man swingar.
Jag tycker att en plattform som IG market med ProRealtime kopplat till hade vart klockrent. Har swingat en del själv och gjort mina analyser i PRT som förövrigt är ett användarvänligt program med bra funktioner där du kan koda indikatorer själv. Och att du kan sätta target limit och SL i grafen direkt gör att du kan reagera snabbt om det går fel. Men det är synd att man inte kan koppla ett ISK/KF till den (har jag fattat det som iaf).
Hur gör alla andra superproffs när dom daytradar på hög nivå?
Skulle en ISK kopplat till KF utan likviditet i KF tillåta blankning i aktier i den ISK?