2015-12-06, 14:25
Medlem
Igår gjorde jag en ostkaka med röd mjök 3% och dom här vanliga ingredienserna men när den var klar och när den varit i ugnen då hade typ ägget runnit ner till bottnen så det var som ett tunt lager ägg vad har jag gjort för fel jag tror det kan vara att jag hällde av för lite vassle för det stod ju i receptet att man skulle det. Men hjälp
Citera
2015-12-06, 14:35
Medlem
Lumows avatar
Precis som du själv är inne på så har du förmodligen kvar för mycket vassla i ostkakan. Jag använder alltid silduk för filtrering så att ostmassan blir riktigt torr och grynig.
En del recept menar att det går bra att använda durkslag, något jag inte kan tänka mig blir annat än katastrof.
Citera
2015-12-06, 14:41
Medlem
OK tack då vet jag till nästa gång men tror du det beror på mjölken?
Citera
2015-12-06, 15:00
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin5718
OK tack då vet jag till nästa gång men tror du det beror på mjölken?

Du ska ha riktig mjölk när du gör ostkaka. Dvs opastöriserad mjölk direkt från ladugården.
Citera
2015-12-06, 15:21
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin5718
Igår gjorde jag en ostkaka med röd mjök 3% och dom här vanliga ingredienserna men när den var klar och när den varit i ugnen då hade typ ägget runnit ner till bottnen så det var som ett tunt lager ägg vad har jag gjort för fel jag tror det kan vara att jag hällde av för lite vassle för det stod ju i receptet att man skulle det. Men hjälp

Silduk är att rekommendera starkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in