2015-12-05, 17:34
Medlem
Har en massa frustration som jag känner att joggingen inte fixar, så jag tänkte köpa in en boxningssäck och ett par handskar. Det skadar inte heller att lära sig hur man försvarar sig själv.

Jag tänkte mig en 100cm, 35kg säck.

Har ni några tips eller råd inför köpet?
Är den för lätt? Jag vill ha resistens, men vill även att den skall röra på sig så man får röra på sig.
Om ni förstår hur jag menar.

Brukar all tillbehör följa med säcken, eller måste man köpa krok m.m separat? Hur lätt/svårt är det att hänga den i taket?

Har av vänner fått veta att det är viktigt med inlindning av vrist/fingrar då de annars tar stryk efter ett tag. Stämmer det, och isåfall, vad heter denna tejp?
Citera
2015-12-05, 17:36
Medlem
Silvertejp
Børja gymma
Citera
2015-12-05, 17:45
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Det viktigaste att tänka på är om du har möjlighet att fästa säcken i taket.
Citera
2015-12-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Det viktigaste att tänka på är om du har möjlighet att fästa säcken i taket.
Hur vet man det?
Citera
2015-12-05, 17:56
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilhelms

Har av vänner fått veta att det är viktigt med inlindning av vrist/fingrar då de annars tar stryk efter ett tag. Stämmer det, och isåfall, vad heter denna tejp?

Linda handleder ska du såklart göra om du ska spendera mycket tid på säck, mest för att stabilisera handlederna. Du kommer få ont annars.
Citera
2015-12-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Linda handleder ska du såklart göra om du ska spendera mycket tid på säck, mest för att stabilisera handlederna. Du kommer få ont annars.
Vad för slags tejp bör man handla in?
Citera
2015-12-05, 18:47
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Vad har du för tak? Trä, gips eller betong?
Citera
2015-12-05, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentaklumpfot
Vad har du för tak? Trä, gips eller betong?
Betong.
Citera
2015-12-05, 19:22
Medlem
mmas avatar
Citat:
Vad för slags tejp bör man handla in?

Tejp ska du inte ha, lindor är det du ska ha.

Hur du ska linda kan du säkert hitta på youtube.
Citera
2015-12-05, 20:30
Medlem
rednandslimys avatar
Köp nåt tillräckligt tungt och kraftigt. Vill du även lära dig lite självförsvar så släng in sparkar och knä oxå. Då är en tyngre säck bra.
Ta gärna ett par lektioner i boxning eller liknande för att få in rätt teknik från början.
Köp elastiska lindor till händerna och ett par handskar.

http://www.nordicfighter.com/mitsar-...onstlader.html

http://www.nordicfighter.com/skydd/h...-2-5m-vit.html
Citera
2015-12-05, 21:38
Medlem
confused...s avatar
Du kommer inte lära dig att försvara dig av att slå på en säck.

Sparring är vad som gäller då. Det hjälper inte speciellt mycket att du slagit massa på säck och fått bra slagteknik om du har noll timeing och känsla för avstånd när det gäller att slå en annan person som rör på sig samt slår tillbaka.

Det är även väldigt svårt att lära sig rätt teknik via youtube klipp och hemmaträning.

Du bör hellre röra dig till en kampsports klubb än att köpa säck om ditt mål är att lära dig försvara dig samt bli bättre på att slå.

Det enda du kommer få ut av enbart hemma träning är cardio samt få ut aggression. Med största sannolikhet kommer du även lära dig slå fel utan instruktör hjälp.
Citera
2015-12-07, 10:36
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Har en massa frustration som jag känner att joggingen inte fixar, så jag tänkte köpa in en boxningssäck och ett par handskar. Det skadar inte heller att lära sig hur man försvarar sig själv.

Jag tänkte mig en 100cm, 35kg säck.

Har ni några tips eller råd inför köpet?
Är den för lätt? Jag vill ha resistens, men vill även att den skall röra på sig så man får röra på sig.
Om ni förstår hur jag menar.

Brukar all tillbehör följa med säcken, eller måste man köpa krok m.m separat? Hur lätt/svårt är det att hänga den i taket?

Vad du än väljer så köp ingen billig säck, det gjorde jag.
Några knä och armbågar senare så sprack hela skiten. Köp hos tillverkare som vet vad dom sysslar med (inte staduim,intersport då alltså).

Du linder händerna för att inte stuka handen vilket är lätt när man blir trött.
Det finns boxarlindor med kardborre som är bra.
Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in