Flashback bygger pepparkakshus!
2006-09-25, 20:46
Medlem
GW är en av mina husgudar.

Skön typ.

Något som man ska ta med en nypa salt men som är väldigt roligt att läsa är Pär Lorenzons bok Hjältarna på Fagerhult.
Tvillingarna, jaktlaget, bilen, resan med färja och "Onkel-Vanja"...
Citera
2006-09-25, 21:16
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Halme
Jag kan svara på i stort sätt alla frågor o gärningsmanna profiler som GW kan. Jag kommer ha lite större % rätt än honom. Men visst lite statitik som finns att läsa utantill på nätet kan han ju....
Jag kan också svara på frågor som rör gärningsmännens psykologiska profil, men jag sitter inte i rikspolisstyrelsen så mina ord har inte samma tyngd som GW:s, dessutom kan jag inte referera till tidigare utredningar i liknande fall.

Men viktigast av allt är att ingen annan kriminolog i hans ställning skulle våga tala så frispråkigt och PK-befriat om de brotts och våldstendenser vu har i samhället idag.

Tänk dig Jerzy Sarnecki i hans ställe, vilken sossefierad katastrof det vore, rena propagandacentralen.
Citera
2006-09-25, 21:54
Medlem
JoberMans avatar
Sossefierade kriminologer

Det är alltid lika sött att höra bräkandet om att alla kriminologer är sossar bara för att det inte finns några vetenskapliga belägg för att allt blir djävligare, farligare och hårdare än förr. Har du missat Bodströms tävlingar med Johan Persson och Co i vem som är mest repressiv. Fan, ett tag var det ju som budgivningen på en bonnauktion. (Många) kriminologers ovilja att beskriva brottsutvecklingen i epidemiska termer beror inte på att de är sossar, utan på empiri.
Citera
2006-09-25, 22:11
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoberMan
Det är alltid lika sött att höra bräkandet om att alla kriminologer är sossar bara för att det inte finns några vetenskapliga belägg för att allt blir djävligare, farligare och hårdare än förr. Har du missat Bodströms tävlingar med Johan Persson och Co i vem som är mest repressiv. Fan, ett tag var det ju som budgivningen på en bonnauktion. (Många) kriminologers ovilja att beskriva brottsutvecklingen i epidemiska termer beror inte på att de är sossar, utan på empiri.
Jaja, sossejober, jag är van att överbevisa vänstermänniskor som vill sprida desinformation, så jag bidrar gärna med lite statistik

År 19-xx ,-75, -80, -85, -90, -95, -00, -05
Våldsbrott, 331, 385, 484, 612, 751, 855, 1043
Sexualbrott, 22, 37, 49, 61, 88, 102, 141

siffrorna är brott/100 000 invånare enligt Brås statistik, finns säkert mer uppseendeväckande trender, jag tog ett par såna brott som pressen gillar att rapportera. Mer empiriskt än såhär blir det knappast, eller?

Vad säger din kompis Jerzy om dessa buspojkar, har dom inte blivit lite fler ändå?
Citera
2006-09-25, 22:16
Medlem
Leif GW är störtskön. Och han är oerhört attraktiv. Trots att jag är 20 år yngre så skulle jag lämna hus och hem för honom om jag fick chansen. Och jag är garanterat inte den enda.
Karln är ju inte ens snygg.
Förklara det den som kan!
Citera
2006-09-25, 22:55
Medlem
JoberMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Jaja, sossejober, jag är van att överbevisa vänstermänniskor som vill sprida desinformation, så jag bidrar gärna med lite statistik

siffrorna är brott/100 000 invånare enligt Brås statistik, finns säkert mer uppseendeväckande trender, jag tog ett par såna brott som pressen gillar att rapportera. Mer empiriskt än såhär blir det knappast, eller?

Vad säger din kompis Jerzy om dessa buspojkar, har dom inte blivit lite fler ändå?

Jerzy är i och för sig inte min kompis, men vilka har blivit fler, buspojkarna eller de anmälda brotten? Hur tror du det faktum att varenda skola i dag (till skillnad mot tidigare) har som uttalad policy att polisanmäla varenda liten knuff eller bitch slap, påverkar anmälningsfrekvensen?
Om du nu hittat Brås hemsida så varför inte ta en titt i deras publikation "Konsten att läsa statistik om brottslighet". Den har nyligen kommit i en ny upplaga.
Verkligheten är något mer komplex än att statistik över anmälda brott speglar den totala brottsligheten, och att alla som inte håller med dig är sossar.
Citera
2006-09-25, 22:59
Medlem
JoberMans avatar
Citat:

Oj, jag glömde en sak. Om du är van att överbevisa vänstermänniskor, måste du jobba på ett kooperativt dagis på Södermalm. I diskussioner med vuxna framstår du bara som både oinitierad och korkad.
Citera
2006-09-25, 23:00
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balla baltazar
Leif GW är störtskön. Och han är oerhört attraktiv. Trots att jag är 20 år yngre så skulle jag lämna hus och hem för honom om jag fick chansen. Och jag är garanterat inte den enda.
Karln är ju inte ens snygg.
Förklara det den som kan!
Nä det kan jag inte förklara, lika lite som jag kan förklara varför ni fruntimmer står i kö för att få "lämna hus och hem" för tex Bobbys mördare, Hagamannen och andra kräk.

Joberman, jag ser att du blev irriterad, det är bra, använd din energi till att skapa lite riktiga motargument så ska jag gärna återuppta diskussionen med dig. Jag presenterade siffrorna, vederlägg dom gärna
Citera
2006-09-25, 23:19
Medlem
JoberMans avatar
Citat:
Nä det kan jag inte förklara, lika lite som jag kan förklara varför ni fruntimmer står i kö för att få "lämna hus och hem" för tex Bobbys mördare, Hagamannen och andra kräk.

Joberman, jag ser att du blev irriterad, det är bra, använd din energi till att skapa lite riktiga motargument så ska jag gärna återuppta diskussionen med dig. Jag presenterade siffrorna, vederlägg dom gärna

Jag är inte irriterad, pajas. Vad vill du ha vederlagt? Att man inte kan tolka en tidsserie över anmälda brott per 100 000 invånare som att den speglar den totala brottsligen på ett rättvisande sätt? Vem som helst som inte sov sig igenom de första staplande metodpoängen i vilken samhällsvetenskaplig grundkurs som helst kan intyga det.
Det tråkiga med din ihärdighet är att du missat hela meningen med mitt första inlägg. HUR KAN DE KRIMINOLOGER SOM INTE HÅLLER MED OM ATT BROTTSLIGHETEN SKENAR STÄMPLAS SOM SOSSAR, NÄR SOSSARNA SJÄLVA MED BODSTRÖM I FÖRSTA LEDET VILL GÖRA GÄLLANDE ATT DET ÄR VÄRRE ÄN NÅGONSIN, ATT VI BEHÖVER FLER POLISER, JÄTTEMÅNGA FLER FÄNGELSER OCH ENORMT MYCKET TUFFARE STRAFFSKALOR.
Att årets valrörelse inte handlade om lag och rätt berodde på att både sossarna och alliansen är eniga. I de fall alliansen fört fram något som bygger på tuffare tag och ökad repression, har Bodström genast trumfat över med ännu tuffare förslag.
Citera
2006-09-25, 23:37
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Jag är inte irriterad, pajas.

Citat:
HUR KAN DE KRIMINOLOGER SOM INTE HÅLLER MED OM ATT BROTTSLIGHETEN SKENAR STÄMPLAS SOM SOSSAR, NÄR SOSSARNA SJÄLVA MED BODSTRÖM I FÖRSTA LEDET VILL GÖRA GÄLLANDE ATT DET ÄR VÄRRE ÄN NÅGONSIN, ATT VI BEHÖVER FLER POLISER, JÄTTEMÅNGA FLER FÄNGELSER OCH ENORMT MYCKET TUFFARE STRAFFSKALOR.
Att vi behöver "jättemånga mer fler fängelser" beror förstås i första hand på att vi har "jättemånga fler" fängelsekunder, eftersom brottsligheten skenar.... nej just ja, det gjorde den ju inte

Det andra var ju bara desperata mediautspel, i första omgången efter att antal spektakulära rymningar och sen pga vikande opinionssiffror före valet.

Att kriminologerna i media alltid heter Jerzy Sarnecki och alltid förminskar problemen med den skenande invandringen... brottsligheten menar jag, beror såklart på att sossarna är direkt ansvariga för den... dom. Jerzy skulle knappast vara en god sosse om han talade om hur brottsligheten exploderat under sossarnas styre och att en stor del av det beror på deras misslyckade integrationspolitik.

Att sosseministrar sen går ut och lovar krafttag mot brottsligheten vart fjärde år är förstås hyckleri av stora mått, men hyckleri är inget främmande för sossarna som tex. kallar sig ett "arbetarparti". Tycker du sammanfattar läget bra då du säger att Bodström övertrumfar alliansens alla förslag, kan det tolkas som annat än att till och med du förstår att det handlar om valfläsk?

Men du kan väl förklara bort siffrorna jag presenterade, jag tycker din argumentation rörande dem fortfarande är ganska svag.

Leif G.W. framstår som ärlig och rättfram, och har ju med sin position i rikspolisstyrelsen lite mer tyngd bakom sina uttalanden än de flesta andra.
Han är jävligt karismatisk och underhållande dessutom, men som författare kastar han mycket skit på kvällspressen, så det är inte förvånande att de inte vänder sig till honom i första hand.
Citera
2006-09-26, 03:54
Medlem
I-Ss avatar
GW är väl blåsosse för övrigt. I alla fall enligt en intervju för 3 år sedan. Fast detta val gick ju en del blåsossar över till alliansen så vem vet...

Citat:
http://www.aftonbladet.se/vss/bocker/story/utskrift/0,3258,356010,00.html

”Jag har alltid varit sosse”

Men när tiden ändras ändras också du själv. Jag är helt annorlunda i dag än jag var för 30 år sedan. Jag har alltid varit sosse. Först röd, sedan grå, med tiden allt blåare.
Citera
2006-10-08, 19:42
Medlem
koffeinists avatar
http://svt.se/content/1/c6/66/58/75/oa-1981-0302-mandagsborsen-leifgw_hi.asx

Hoppas det inte är en repost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem