Flashback bygger pepparkakshus!
2005-11-08, 12:06
Medlem
Hans Castorps avatar
Väldigt många människor lider av det så kallade polis-komplexet, det vill säga att de inser att de själva aldrig skulle kvala att bli poliser och därför plågas av en evig inre avundsjuka. Då kommer en "professor" och tråkar och nedvärderar polisen för precis allt de gör. Och helt plötsligt känns det lite bättre för alla med polis-komplexet, för polisen är ju inte så bra ändå. Och alla med polis-komlexet kan tänka att "jag skulle minsann göra ett bättre jobb om jag bara inte hade detta viktiga och tillfredsställande jobbet med att böja gem i en källare på något telemarketingföretag". Därför är GW Persson en sådan framgångsrik och firad figur, han lättar helt enkelt på många människors ångest och komplex.
Citera
2005-11-08, 12:17
Medlem
Gothenburgers avatar
Oj. jag trodde han var en "firad" person därför att han är en skarpsynt, intelligent man som är helt fri i sin tanke och ger fullkomligt fan vad folk tycker om hans åsikter. Sedan så kritiserar han bara poliser som sitter o kvartar i patrullbilarna på nån grusväg eller återvändsgata och inte låtsas höra larmen ( plus några fenomen till inom polisväsendet).
Citera
2005-11-08, 12:18
Medlem
Katarsiss avatar
Äh! Alla vill ju innerst inne bli militärer. De som eventuellt vill bli poliser men inte kan/får utbildar sig ju till väktare istället
Citera
2005-11-08, 12:21
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Oj. jag trodde han var en "firad" person därför att han är en skarpsynt, intelligent man som är helt fri i sin tanke och ger fullkomligt fan vad folk tycker om hans åsikter. Sedan så kritiserar han bara poliser som sitter o kvartar i patrullbilarna på nån grusväg eller återvändsgata och inte låtsas höra larmen ( plus några fenomen till inom polisväsendet).

Ja, för det vet ju alla hur lata alla poliser är och att de aldrig låtsas höra larmen. Duh.
Citera
2005-11-08, 12:34
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Ja, för det vet ju alla hur lata alla poliser är och att de aldrig låtsas höra larmen. Duh.

Givetvis inte alla. GW benämner 25% av poliserna som latmaskar, ungefär som på alla andra arbetsplatser. Sedan så är jag bekant med en polis och man bli ju mäkta förvånad när man hör honom berätta om att dom själva "lägger upp sina arbetsscheman och arbetstider". Jag höll fan i mig på att störta. Men samtidigt så begrep jag ju hur han alltid kunde vara med och råfesta varenda fredag och lördag. Ger mig fan att han inte jobbar en minut före klockan 0700 och efter 1600. Så givetvis finns det slappa o lata snutar som är väldigt selektiva vad det gäller "vad dom skall åka på". GW:s fictionperson "Bäckström" är typexemplet på vad han menar med "lat snut".
Bäckström är faktiskt ganska rolig o läsa om, en sån jävla blådåre
Citera
2005-11-08, 12:54
Bannlyst
Aha...

Citat:
Väldigt många människor lider av det så kallade polis-komplexet, det vill säga att de inser att de själva aldrig skulle kvala att bli poliser och därför plågas av en evig inre avundsjuka. Då kommer en "professor" och tråkar och nedvärderar polisen för precis allt de gör. Och helt plötsligt känns det lite bättre för alla med polis-komplexet, för polisen är ju inte så bra ändå. Och alla med polis-komlexet kan tänka att "jag skulle minsann göra ett bättre jobb om jag bara inte hade detta viktiga och tillfredsställande jobbet med att böja gem i en källare på något telemarketingföretag". Därför är GW Persson en sådan framgångsrik och firad figur, han lättar helt enkelt på många människors ångest och komplex.

...så alla rasister som hyllar personer med extremt invandrarfientlig syn lider av det så kallade invandrar-komplexet...dvs vill men kan inte vara invandrare...
Citera
2005-11-08, 22:13
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fadde
...så alla rasister som hyllar personer med extremt invandrarfientlig syn lider av det så kallade invandrar-komplexet...dvs vill men kan inte vara invandrare...

Ja, för invandrare är ju något man söker till på en speciell utbildning som är jättesvår att komma in på, eller hur. "Invandrarlinjen" på gymnasiet och "invandrarprogrammet" på högskolan. Man får lära sig jiddra, parasitera och ställa till jävelskap i största allmänhet. Endast ca 25 % av de antagna klarar utbildningen, resten faller igenom och, ja, fortsätter vara vitingar. Just det, poliskomplexet och invandrarkomplexet är exakt samma.
Citera
2005-11-08, 22:28
Medlem
Gothenburgers avatar
OT, jag vet och sorry. Men en snabb fråga bara. Ingen som sitter och häckar på avsnitt från "Grabbarna på Fagerhult" ?
Citera
2005-11-08, 22:37
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ja, för invandrare är ju något man söker till på en speciell utbildning som är jättesvår att komma in på, eller hur. "Invandrarlinjen" på gymnasiet och "invandrarprogrammet" på högskolan. Man får lära sig jiddra, parasitera och ställa till jävelskap i största allmänhet. Endast ca 25 % av de antagna klarar utbildningen, resten faller igenom och, ja, fortsätter vara vitingar. Just det, poliskomplexet och invandrarkomplexet är exakt samma.
Kanske de vill bli invandrare så de skall få lättare att kommain på PHS så de kan bli poliser
Citera
2005-11-09, 07:52
Bannlyst
lol

Citat:

visste väl att det var något jag missat...tack...
Citera
2006-01-19, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger

Jag kan svara på i stort sätt alla frågor o gärningsmanna profiler som GW kan. Jag kommer ha lite större % rätt än honom. Men visst lite statitik som finns att läsa utantill på nätet kan han ju....
Citera
2006-01-19, 16:48
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Leffe verkar snarast ha vettet att inte bli en snut. Han förstår hur pass menlöst det är att vilja göra mycket men inte orkar. Ingen idé att ge sig in i nåt man bara får skit för, så att säga. Sedan har vi ju de personerna som hatar Leffe på samma sätt som det finns de som hatar polisens taffliga arbete. Det finns med andra ord folk till allt idag.

Vad det gäller hans förmåga att ställa gärningsmannaprofiler tycker jag att det är jäkligt intressant. Visst finns det säkert en "hobbyprofilatör" inom många av oss, jag brukar ju också försöka ställa någon bara för att se om jag kan ha rätt. Att man kan ha rätt på många punkter har nog bara att göra med att man är skarpsynt och att man faktiskt har en förmåga att "läsa" människor. Att jag och en hel del andra också har den förmågan gör oss inte speciella, och inte Leffe heller. Skillnaden är väl kanske att Leffe vet hur man ska lita på den eller inte, vad man bör ifrågasätta och ta med en nypa salt. Vilka delar man kan förkasta eller spinna vidare och fördjupa sig på. Den erfarnheten har inte vi andra. Vi skapar vår bild och sedan sitter vi där i sofforna och håller tummarna att vi ska ha rätt den dagen de griper personen. Vi skiter i att göra nåt av våran "hobbyprofil". Jag tror det är där det skiljer sig en hel del.

Tillexempel kan såna som Leffe gå riktigt in på djupet vad det kanske gäller ekonomi, arbete, bostadssituation, psyke, vanor och säkert en hel del annat som vi "vanliga" inte får reda på i ett program. Jag tror det ligger ganska mycket arbete bakom att komma fram till en gärningsmannaprofil vi andra får läsa om. Sedan att han i Efterlyst kan stå och slänga ihop en liten snabbprofil då Hasse frågar lite betyder ju inte att profilen ÄR så. Det är ju första intrycket Leffe har, och oftast har man samma intryck själv om man tänker efter. Men sen är det ju Leffes arbete (om de vill att han tar tag i det) att utesluta en hel del, analysera en hel del av sin "snabbprofil" för att sedan ha en som han tycker man kan utgå ifrån.

Skitsamma...vilket jäkla dravelinlägg det här blev. Men haha...mina egna funderingar kring Leffe är inte att han är överskattad och en tönt. Jag tror han är mycket mer än vad vi inbillar oss. Han törs helt enkelt vara lite så där kaxig som vi uppfattar honom, eftersom han är säker på sin sak. Det som är mest intressant är ju att han är ärlig och säger att han inte KAN göra en profil eller TÖRS göra en profil när Hasse ibland frågar, för han har så lite att gå på och vill inte spekulera. Det tycker jag bevisar att han ändå är så pass ok att han inte bara leker cool och bäst som många uppfattar det.

Sedan kanske han verkar lite kaxig eftersom han står och suckar besvärat och inte har ögonkontakt. Suckarna beror säkert på att han är överviktig och att han inte tycker om att se människor i ögonen är säkert inte för att han är kaxig. Jag har samma problem, och jag tycker helt enkelt inte om att stirra folk jag inte känner i ögonen. Tycker det är lite oartigt på nåt sätt.

Nu hoppas jag att ni alla tar detta till er och ger er ut och lär känna världen. För precis allting jag har skrivit är oerhört viktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in