• 1
  • 2
2015-12-06, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Vet inte om detta funkar i Sverige men när jag köpte min lägenhet så ringde jag den tidigare ägaren som lagt ut annonsen och frågade om jag kunde gå på förhandsvisning. Gjorde det och fick möta ägaren på visningen istället för mäklaren. Vi fick god ton och jag märkte att han hade ett specifikt datum han ville flytta ut, det datumet passade mig perfekt och det var långt fram i tiden, vilket gjorde att jag redan där hade en fördel då de flesta andra vill flytta in med en gång.

Jag lade då in ett bud på ett par hundra tusen över utgångspriset som jag visste att den ändå skulle gå upp till (give or take 50.000) och eftersom att det dels passa för oss med önskat datum och att han kände att jag var en reko person (han hade ett gott förhållande till sina grannar och ville inte att vem som helst skulle ta över den) så gick han med på budet och ställde in visningen.

Jag slapp då de hemska budgivningarna samt att massa människor skulle gå runt och kika på min framtida lägenhet på visningarna. Antagligen kommer jag göra liknande igen om jag skall köpa i framtiden. Var jävligt behagligt och trevligt att få slippa mäklarens tugg.
Tack för din ide jag tror jag ska nog göra så som du gjorde innan hoppas det fungerar lika bra som du gjorde
Citera
2015-12-06, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Vet inte om detta funkar i Sverige men när jag köpte min lägenhet så ringde jag den tidigare ägaren som lagt ut annonsen och frågade om jag kunde gå på förhandsvisning. Gjorde det och fick möta ägaren på visningen istället för mäklaren. Vi fick god ton och jag märkte att han hade ett specifikt datum han ville flytta ut, det datumet passade mig perfekt och det var långt fram i tiden, vilket gjorde att jag redan där hade en fördel då de flesta andra vill flytta in med en gång.

Jag lade då in ett bud på ett par hundra tusen över utgångspriset som jag visste att den ändå skulle gå upp till (give or take 50.000) och eftersom att det dels passa för oss med önskat datum och att han kände att jag var en reko person (han hade ett gott förhållande till sina grannar och ville inte att vem som helst skulle ta över den) så gick han med på budet och ställde in visningen.

Jag slapp då de hemska budgivningarna samt att massa människor skulle gå runt och kika på min framtida lägenhet på visningarna. Antagligen kommer jag göra liknande igen om jag skall köpa i framtiden. Var jävligt behagligt och trevligt att få slippa mäklarens tugg.
Tack för din ide jag tror jag ska nog göra så som du gjorde innan hoppas det fungerar lika bra som du gjorde jag tror jag ska lägga lika mycket som du oxå ohhh gud det är så svårt att få en lägenhet
Citera
2016-03-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perrerodlok
Jag tror inte att du får ett hus för under tre-fyra miljoner just nu om du bor i Sthlm, om du inte vill bo på riktigt rötna ställen dvs. Jag bor i Kalmarregionen och varenda hus vi kikar på går för 2.5-3.5 miljoner.

F.ö idiotiskt att köpa bostad just nu, räntorna kommer med 95% sannolikhet att höjas inom en snar framtid och då kommer man kunna fynda rejält med tanke på att så många är överbelånade upp till öronen.

Räntorna kommer inte höjas av den exakta anledningen. Man kan stå utanför hur länge som helst men ingen vet hur framtiden blir, hur länge är det värt att bo kvar i ett boende man egentligen vill från (om man nu tittar på hus), 2 år? 5 år? Och köper man något idag till överpris har man ju möjlighet att byta upp sig om denna prisdipp faktiskt blir av.
Citera
2016-03-14, 23:26
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submar12
Räntorna kommer inte höjas av den exakta anledningen. Man kan stå utanför hur länge som helst men ingen vet hur framtiden blir, hur länge är det värt att bo kvar i ett boende man egentligen vill från (om man nu tittar på hus), 2 år? 5 år? Och köper man något idag till överpris har man ju möjlighet att byta upp sig om denna prisdipp faktiskt blir av.

hmmm

Jag tror förvisso att räntorna kommer vara låga ganska länge till. En bra idé är att kolla vilka räntor banker har på sina bundna lån. De speglar vad banker tror att räntan kommer ligga i framtiden med marginal för de också ska tjäna på dig som bolånekund
3 mån 1,97
1 år 1,99
2 år 2,05
3 år 1,99
4 år 2,32
5 år 2,35
6 år 2,81
7 år 2,79
8 år 3,04
9 år 3,14
10 år 3,23.

När det gäller priserna är räntan bara en faktor som påverkar bostadspriset och det finns flera andra.
Själv tror jag på fortsatt höga priser men kanske inte samma branta uppgång och med perioder av mindre nergång.

Citat:
Ursprungligen postat av submar12
Och köper man något idag till överpris har man ju möjlighet att byta upp sig om denna prisdipp faktiskt blir av.

Hur menar du med detta? Hur kan du byta upp dig vid en "prisdipp" Då har ditt nuvarande boende också sunkigt och kan bli mycket svårt att sälja. Speciellt om det beror på rejäla räntehöjningar.
Citera
2016-03-15, 11:13
Medlem
Hus i stockholm för 2,5 milj är en omöjlighet och eventuella ränteändringar ändrar ingenting.
Nu har också kommunerna tvingats gå ut och köpa villor och lägenheter för att inhysa hitkomna bidragsresenärer. Priserna kommer att fortsätta stiga. Villa för 2,5 milj får du på vischan utanför Uppsala, Norrtälje eller nedanför Sötälje. Alltför långa pendelavstånd.
Inom pendelavstånd har du relativt hyfsade priser på trerummare i förorterna till Sthlm.
Citera
2016-03-15, 14:05
Medlem
meatandmoss avatar
Håller på att räkna på att köpa hus. Vilken ränta borde man räkna på om 15 år?
Citera
2016-03-15, 14:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatandmos
Håller på att räkna på att köpa hus. Vilken ränta borde man räkna på om 15 år?

7%.

Du borde räkna på en ränta på 7% även om ett år fast sannolikheten är väldigt låg.
Citera
2016-03-15, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av queenmandi
tack så mycket för din tid jag uppskattar ditt svar jag har dessutom hört att bostads priserna kommer sjunga
Antar att priserna inte kommer sjunga utan du menar sjunka... :-)
Dom som själva inte äger en bostad har hävdat detta i över 10år nu. De kommer aldrig att få rätt!
Sist det sjönk var en tillfällig dipp ca 1994.
Citera
2016-03-15, 17:13
Medlem
Men alltså helt seriöst, alla ni som har svarat i denna tråd, i synnerhet ni som har svarat först, tror ni at ts är seriös? Är ni helt efterblivna eller? Hur ofta sjunger bostadspriserna? Ska de sjunga If I weresorry då eller? Jävla puckon.
Citera
2016-03-17, 12:18
Medlem
meatandmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
7%.

Du borde räkna på en ränta på 7% även om ett år fast sannolikheten är väldigt låg.

Ok 7%, det är rätt hög ränta.
Vår strategi är att köra på rörligt tills den 10-års bundet kommer upp till 4,0% och då binda. Jag gissade på att det tar 3 år i min kalkyl.

Sedan är det frågan hur man ska räkna, eller om man inte ska räkna utan nöja sig med att man är i ett nytt läge då.
Citera
2016-03-17, 12:50
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatandmos
Ok 7%, det är rätt hög ränta.
Vår strategi är att köra på rörligt tills den 10-års bundet kommer upp till 4,0% och då binda. Jag gissade på att det tar 3 år i min kalkyl.
Det är ingen bra strategi om jag ska vara ärlig. Kör rörligt hela tiden. Mellanskillnaden mellan den rörliga räntan och 4% amorterar du.

Det är väldigt få som vunnit på att binda räntan någonsin. I de absolut flesta fallen är det bara banken som vinner på att människor binder.

Men du bör ha en buffert så att du skulle klara 7% om vi någonsin hamnar där igen.
Citera
2016-03-17, 14:47
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership1337
Men alltså helt seriöst, alla ni som har svarat i denna tråd, i synnerhet ni som har svarat först, tror ni at ts är seriös? Är ni helt efterblivna eller? Hur ofta sjunger bostadspriserna? Ska de sjunga If I weresorry då eller? Jävla puckon.

Eller så är det du som är efterbliven och inte förstår att TS stava fel och menade sjunker?
Du är nog den första som faktiskt tror att Ts syftade på sjunga så man kan då fundera på vem som är efterbliven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in