• 1
  • 2
2015-12-05, 11:24
Medlem
Hej tjena jag vill köpa ett hus i storstaden för ungefär 2,5 mkr mitt problem är att när jag kollar på sidor lixåm hemnet osv så blir de husen alla nästan på budgivning och stiger i priset rejält något jag inte kan ge, jag undrar om de finns något lättare sätt att köpa ett hus t.ex. Betala mäklare om de går eller något
Citera
2015-12-05, 11:39
Medlem
Truedetective2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queenmandi
Hej tjena jag vill köpa ett hus i storstaden för ungefär 2,5 mkr mitt problem är att när jag kollar på sidor lixåm hemnet osv så blir de husen alla nästan på budgivning och stiger i priset rejält något jag inte kan ge, jag undrar om de finns något lättare sätt att köpa ett hus t.ex. Betala mäklare om de går eller något

Då får du nog lägga dig på ett lägre utgångspris till att börja med. Finns inte det så får du söka dig lite längre ut på landet. Tyvärr är läget sådant idag.
Citera
2015-12-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truedetective2
Då får du nog lägga dig på ett lägre utgångspris till att börja med. Finns inte det så får du söka dig lite längre ut på landet. Tyvärr är läget sådant idag.
tack så mycket för din tid jag uppskattar ditt svar jag har dessutom hört att bostads priserna kommer sjunga
Citera
2015-12-05, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av queenmandi
tack så mycket för din tid jag uppskattar ditt svar jag har dessutom hört att bostads priserna kommer sjunga
Vore intressant att veta vem som sagt att de ska sjunka och vad det baserad på.

I vilken storstad kan man hitta en villa med utgångspris 2,5msek?
Citera
2015-12-05, 15:45
Medlem
Det är så kallade "lockpriser" du råkat ut för. Mäklaren och säljaren lägger medvetet utropspriset en bra bit under marknadspriset för att locka fler intressenter till visningarna, för att på så sätt få fler att "bli kära" i huset/lägenheten och därmed mer intensiv och långtgående budgivning.

Lockpriser sades ha försvunnit runt 2013 (tror mäklarförbundet (heter det så?) ansåg att det var omoraliskt) men nu är de tillbaka. Det är säljarnas marknad och dom kan svina bäst dom vill just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av wabbit

Beror på vad man menar med "storstad"? Är det villakvarter vid/i nära anslutning till någon miljonprogramsförort, blir nog priset lägre. Alla villaområden ligger inte ute i moderatsmöret.
Citera
2015-12-05, 15:51
Medlem
Reevess avatar
Det du kan satsa på är att höra av dig till mäklaren med ditt bud innan visning. Eventuellt hittar du en säljare som vill ha en snabb affär. Men det gäller nog snarare lägenheter än villor... Familjer håller i varenda peng och har oftast inget emot den tid en vanlig budgivning tar. Detta fordrar givetvis att ditt bud är tillräckligt attraktivt för att göra en snabb affär.
Citera
2015-12-05, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Vore intressant att veta vem som sagt att de ska sjunka och vad det baserad på.

Detta är för att räntorna börjar stiga inom 3 mån kommer det att bli 1.95 och husen har kommit till en punkt att dom inte stiger någon mer har hört/ läst det på en tidning
Citera
2015-12-05, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Det du kan satsa på är att höra av dig till mäklaren med ditt bud innan visning. Eventuellt hittar du en säljare som vill ha en snabb affär. Men det gäller nog snarare lägenheter än villor... Familjer håller i varenda peng och har oftast inget emot den tid en vanlig budgivning tar. Detta fordrar givetvis att ditt bud är tillräckligt attraktivt för att göra en snabb affär.
Aaa det ska jag nog börja satsa på hoppas att det fungerar, är det inte svårt att hitta bara människor som vill göra en snabb affär med att sälja sin bostad
Citera
2015-12-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det är så kallade "lockpriser" du råkat ut för. Mäklaren och säljaren lägger medvetet utropspriset en bra bit under marknadspriset för att locka fler intressenter till visningarna, för att på så sätt få fler att "bli kära" i huset/lägenheten och därmed mer intensiv och långtgående budgivning.

Lockpriser sades ha försvunnit runt 2013 (tror mäklarförbundet (heter det så?) ansåg att det var omoraliskt) men nu är de tillbaka. Det är säljarnas marknad och dom kan svina bäst dom vill just nu.

Beror på vad man menar med "storstad"? Är det villakvarter vid/i nära anslutning till någon miljonprogramsförort, blir nog priset lägre. Alla villaområden ligger inte ute i moderatsmöret.
Jag bor i ett mindre stad och staden som jag vill flytta till ska vara runtomkring stockholm det är långt att åka dit vilket får mig att inte gå på några visningar och svårare att bestämma mig och lockpris det låter bra för dom som kanske har fått lån högre än 3 miljoner för det är typ så bostädernas pris ser ut inom dessa områden
Citera
2015-12-05, 19:14
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Vet inte om detta funkar i Sverige men när jag köpte min lägenhet så ringde jag den tidigare ägaren som lagt ut annonsen och frågade om jag kunde gå på förhandsvisning. Gjorde det och fick möta ägaren på visningen istället för mäklaren. Vi fick god ton och jag märkte att han hade ett specifikt datum han ville flytta ut, det datumet passade mig perfekt och det var långt fram i tiden, vilket gjorde att jag redan där hade en fördel då de flesta andra vill flytta in med en gång.

Jag lade då in ett bud på ett par hundra tusen över utgångspriset som jag visste att den ändå skulle gå upp till (give or take 50.000) och eftersom att det dels passa för oss med önskat datum och att han kände att jag var en reko person (han hade ett gott förhållande till sina grannar och ville inte att vem som helst skulle ta över den) så gick han med på budet och ställde in visningen.

Jag slapp då de hemska budgivningarna samt att massa människor skulle gå runt och kika på min framtida lägenhet på visningarna. Antagligen kommer jag göra liknande igen om jag skall köpa i framtiden. Var jävligt behagligt och trevligt att få slippa mäklarens tugg.
Citera
2015-12-05, 20:32
Medlem
Jag tror inte att du får ett hus för under tre-fyra miljoner just nu om du bor i Sthlm, om du inte vill bo på riktigt rötna ställen dvs. Jag bor i Kalmarregionen och varenda hus vi kikar på går för 2.5-3.5 miljoner.

F.ö idiotiskt att köpa bostad just nu, räntorna kommer med 95% sannolikhet att höjas inom en snar framtid och då kommer man kunna fynda rejält med tanke på att så många är överbelånade upp till öronen.
Senast redigerad av perrerodlok 2015-12-05 kl. 20:36.
Citera
2015-12-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perrerodlok
Jag tror inte att du får ett hus för under tre-fyra miljoner just nu om du bor i Sthlm, om du inte vill bo på riktigt rötna ställen dvs. Jag bor i Kalmarregionen och varenda hus vi kikar på går för 2.5-3.5 miljoner.

F.ö idiotiskt att köpa bostad just nu, räntorna kommer med 95% sannolikhet att höjas inom en snar framtid och då kommer man kunna fynda rejält med tanke på att så många är överbelånade upp till öronen.
aaa detta låter som om jag kommer behöva vänta tänkte att vänta i ca 3 mån dom nya räntorna kommer ut på januari så de kommer påverka bostäderna mitt lån har jag till maj
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in