• 1
  • 2
2015-12-05, 00:34
Medlem
thenewlifes avatar
Hej Flashback.

Mår dåligt över att jag, under gymnasietiden, varit mogen nog att ej röka för att leka kul och vara "en av gänget", men dum nog att ta antidepressiva som är enligt mig mycket skadligare.

Visst kan man få lungcancer av rök, men cancer kan man även få av antidepressiva.

Dessa antidepressiva gjorde bara värre för mig egentligen utan att veta om det. Visst gjorde de så att jag blev hypermanisk istället för lätt deprimerad(pga dåligt självförtroende), men tack vare de så hoppade jag av gymnasietför att jag brydde mig inte om något och framtid fanns inte med i min ordlista, apatisk och avtrubbad med andra ord. Har fått andra bestående biverkningar som magproblem, sexuela biverkningar, hemorojder, deppig utan medicin och jag växte inte en enda cm sedan jag tog de (var 14 år när jag började).

Den tiden jag åt medicinen (14-20) så fick jag knappt upp "den" och trodde att det var fel på mig. Vågade aldrig dejta en tjej pga det.En biverkan som är vanligt men som läkaren aldrig tala mig om. Så ironisk, tog den mot dåligt självförtroende, indirekt gav de mig andra tankar.

Så jag mår faktist dåligt att jag tog en dumklok beslut att inte röka för att bygga upp självförtroende ( i den ålder är det coolt) men istället tog antidepressiva gift som är 1000 värre.

Med inlägget vill jag självklart inte uppmuntra er att röka, röka är ohälsosamt, men ville bara dela med mig mina tankar och mående då jag känner skuldkänslor över att jag tog antidepressiva som förstör kroppen utan att man kan ana det och utan att en läkare talar för en.

Har jag rätt i att må dåligt??
Senast redigerad av thenewlife 2015-12-05 kl. 00:55.
Citera
2015-12-05, 00:37
Medlem
TheReefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thenewlife
Hej Flashback.

Mår dåligt över att jag, under gymnasietiden, varit för mogen och ej började röka för att leka kul och vara "en av gänget", men var dum nog att ta antidepressiva är enligt mig mycket skadligare.

Visst kan man få lungcancer av rök, men cancer kan man även få av antidepressiva.

Dessa antidepressiva gjorde bara värre för mig egentligen utan att veta om det. Visst gjorde de så att jag är hypermanisk istället för lätt deprimerad(pga dåligt självförtroende), men tack vare de så fortsatte jag ej att plugga för att jag brydde mig inte om något, apatisk och avrubbad med andra ord. Har fått andra bestående biverkningar som magproblem, sexuela biverkningar, hemorojder, deppig utan medicin och jag växte inte en enda cm sedan jag tog de (var 14 år när jag började).

Så jag mår faktist dåligt att jag tog en dumklok beslut att inte röka för att bygga upp självförtroende ( i den ålder är det coolt) men istället tog antidepressiva gift som är 1000 värre.

Med inlägget uppmuntrar jag självklart inte att röka, röka är ohälsosamt, men ville bara dela med mig mina tankar och mående då jag känner skuldkänslor över att jag tog antidepressiva som förstör kroppen utan att man kan ana det och utan att en läkare talar för en.

Har jag rätt i att må dåligt??
vilken rök pratar du om? cigaretter eller CB?
Citera
2015-12-05, 00:38
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheReef
vilken rök pratar du om? cigaretter eller CB?
cigaretter. ska ändra rubriken
Citera
2015-12-05, 00:51
Medlem
Det är sorgligt att din läkare fick dig och många andra unga människor att ta dessa lagliga droger. Men försök släpp det och lev vidare. Du lärde dig antagligen mycket av detta. Du kan uppleva glädje och lycka nu. I nuet finns ingen smärta, andas djupt och lev i nuet, följ din glädje och släpp allt som känns dåligt. Du förtjänar all kärlek och glädje som världen har att erbjuda, älska dig själv, världen behöver dig, vi är förändringen vi vill se!
Citera
2015-12-05, 01:02
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Det är sorgligt att din läkare fick dig och många andra unga människor att ta dessa lagliga droger. Men försök släpp det och lev vidare. Du lärde dig antagligen mycket av detta. Du kan uppleva glädje och lycka nu. I nuet finns ingen smärta, andas djupt och lev i nuet, följ din glädje och släpp allt som känns dåligt. Du förtjänar all kärlek och glädje som världen har att erbjuda, älska dig själv, världen behöver dig, vi är förändringen vi vill se!

Tack för dina hoppfulla ord

Visst är det sorligt. Så många ungas liv förstörs utan att man vet om det. Så många som tagit självmord pga dessa mediciner utan att anhörigas aning om orsaken. De ger dessa mediciner direkt utan att utreda egentliga orsaken. Mediciner som bygger bara på teorier och korrupta forskningsstudier.

Det som jag mår mest dåligt var att jag levde en hälsosam liv och var rädd om mig, drack aldrig alkohol heller och var en hälsomedveten person. Samtidigt så tog jag dessa i tron om att de är ofarliga men egentliga mkt värre än både alkohol och cigg, till och med farligare än cannabis vill jag hävda (kanske överdrivet men men).
Citera
2015-12-05, 01:55
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Tack för dina hoppfulla ord

Visst är det sorligt. Så många ungas liv förstörs utan att man vet om det. Så många som tagit självmord pga dessa mediciner utan att anhörigas aning om orsaken. De ger dessa mediciner direkt utan att utreda egentliga orsaken. Mediciner som bygger bara på teorier och korrupta forskningsstudier.

Det som jag mår mest dåligt var att jag levde en hälsosam liv och var rädd om mig, drack aldrig alkohol heller och var en hälsomedveten person. Samtidigt så tog jag dessa i tron om att de är ofarliga men egentliga mkt värre än både alkohol och cigg, till och med farligare än cannabis vill jag hävda (kanske överdrivet men men).

Rökte cannabis i 20 år och mådde bra. Blev tvungen att sluta och blev lite nedstämd. Fick piller. Nu 8 pillersorter och 3 självmordsförsök senare började jag röka igen och mår bra, så när som på de permanenta biverkningarna av vissa mediciner och utan socialt umgänge då jag blev en skruvad person på både ssri och snri. Så ja. Håller med om att antidepressiva antagligen är minst lika skadliga som cannabis.
Citera
2015-12-05, 02:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Nikotin är ju en form av "antidepressiv" drog, då det hämmar kännslolivet...

Antidepressiv "medicin" är ofta otäck och en bra grundregel är att aldrig lita på något som kommer från läkemedelsindustrin om det inte är absolut nödvändigt (som till exempel insulinläkemedel vid svår diabetes, blodtrycksmedicin, antibiotika osv..
Senast redigerad av Mr.Woods 2015-12-05 kl. 02:31.
Citera
2015-12-05, 04:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är nog ganska vanligt med nikotin som antidepressiv utväg. Började själv snusa av den anledningen. Kunde lika gärna blivit cigaretter men tyckte det helt enkelt var för dyrt (på den tiden kostade en dosa lössnus 17 spänn...). Nikotin som laglig drog är ju bra att lugna ner oroliga nerver så inte så konstigt att man börjar med endera. Sedan såklart kommer det en tid då man egentligen inte behöver detta tillskott längre men det blir extremt svårt att sluta.
Citera
2015-12-05, 18:44
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Rökte cannabis i 20 år och mådde bra. Blev tvungen att sluta och blev lite nedstämd. Fick piller. Nu 8 pillersorter och 3 självmordsförsök senare började jag röka igen och mår bra, så när som på de permanenta biverkningarna av vissa mediciner och utan socialt umgänge då jag blev en skruvad person på både ssri och snri. Så ja. Håller med om att antidepressiva antagligen är minst lika skadliga som cannabis.

Precis är de det, dock ska man undvika både och egentligen. Hoppas du slipper ta alltihop och lever ändå ett lyckligt liv.
Citera
2015-12-05, 18:47
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nikotin är ju en form av "antidepressiv" drog, då det hämmar kännslolivet...

Antidepressiv "medicin" är ofta otäck och en bra grundregel är att aldrig lita på något som kommer från läkemedelsindustrin om det inte är absolut nödvändigt (som till exempel insulinläkemedel vid svår diabetes, blodtrycksmedicin, antibiotika osv..

Precis som du säger, vissa läkemedel har gjort udnerverk och är verkligen bra för mänskligheten medan andra är direkt farliga och skadat miljontals människor. Man ska som matindustrin vara aktsam vad man ska stoppa i sig, läkemedelsbolagen är lika giriga som alla andra bolag och prio 1 är pengar.
Citera
2015-12-05, 18:51
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Precis är de det, dock ska man undvika både och egentligen. Hoppas du slipper ta alltihop och lever ändå ett lyckligt liv.

Visst är det bäst att vara omedicinerad men sett till risker och biverkningar så...jag har fan ätit piller som har "plötslig död" som listad ovanlig biverkning.
Citera
2015-12-05, 18:52
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är nog ganska vanligt med nikotin som antidepressiv utväg. Började själv snusa av den anledningen. Kunde lika gärna blivit cigaretter men tyckte det helt enkelt var för dyrt (på den tiden kostade en dosa lössnus 17 spänn...). Nikotin som laglig drog är ju bra att lugna ner oroliga nerver så inte så konstigt att man börjar med endera. Sedan såklart kommer det en tid då man egentligen inte behöver detta tillskott längre men det blir extremt svårt att sluta.

Visste faktiskt inte att nikotin är antidepressivt, inte konstigt att folk röker då. Som du säger så är det svårt att sluta röka eller snusa och de inehåller även andra ämne som kan vara farliga. Men det man bör veta är att psykofarmaka är lika farligt och lika svårt att sluta med, enda skillnaden är att absistens kallas för utsättnignssymptom. Läste någonstans att många får nya diagnoser av dessa mediciner, många får bipolär/bordeline personöighetsstörning vid långvarigt användande men det anar man inte själv för man märker inte själv att man är annorlunda då det kommer långsamt.

Hjärnan är inte att leka med helt enkelt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in