2021-11-01, 11:37
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Om man kollar på tex. Indutrade har det ju gått riktigt bra. Jag förstår inte att det skulle vara en dålig affärsidé att köpa bra bolag till rimliga priser? Marknaden har fattat galoppen och uppvärderat även Vestum.

Frågan är om till exempel Storstogens senaste förvärv "Larssons måleri i Umeå" ska ha en premiumvärdering knappast. Fuskbygget Vestum är fylld av sådana här B-förvärv.
Citera
2021-11-01, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Frågan är om till exempel Storstogens senaste förvärv "Larssons måleri i Umeå" ska ha en premiumvärdering knappast. Fuskbygget Vestum är fylld av sådana här B-förvärv.
Nä...många bäckar små! Kolla igen på vad Vestum förvärvar!
Citera
2021-11-01, 12:18
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Om man kollar på tex. Indutrade har det ju gått riktigt bra. Jag förstår inte att det skulle vara en dålig affärsidé att köpa bra bolag till rimliga priser?
Det är ingen som motsätter sig konceptet att köpa *bra* bolag. Indutrade har rörelsemarginal på >15%.

Men märk att Ebitdaddy skriver något annat: "Bolagen ska helst inte växa, så att de flesta andra investerare inte är intresserade och man kan få dem billigare med minimal budgivning".

Detta är hokus-pokuset.

Citat:
Marknaden har fattat galoppen och uppvärderat även Vestum.
Det borde ringa en klocka att 2600% ökat aktieägarvärde inte kan skapas på ett halvår bara genom förvärv.

För att komma ur krävs en tillströmning av idioter.
Citera
2021-11-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det är ingen som motsätter sig konceptet att köpa *bra* bolag. Indutrade har rörelsemarginal på >15%.

Men märk att Ebitdaddy skriver något annat: "Bolagen ska helst inte växa, så att de flesta andra investerare inte är intresserade och man kan få dem billigare med minimal budgivning".

Detta är hokus-pokuset.

Det borde ringa en klocka att 2600% ökat aktieägarvärde inte kan skapas på ett halvår bara genom förvärv.

För att komma ur krävs en tillströmning av idioter.
Det skedde ett omvänt förvärv. En affärsmässig ledning kan få ett bolag att växa mer och öka lönsamheten.
Citera
2021-11-01, 12:38
Medlem
Citat:
Sätter du emot eller inte?

Jag kan sätta pengar på att du inte förstår värdering. Sätter du emot?
Citera
2021-11-01, 12:42
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Frågan är om till exempel Storstogens senaste förvärv "Larssons måleri i Umeå" ska ha en premiumvärdering knappast.
Storskogen är några hundra "Larssons måleri" med hävstång. Man kan fundera på om fenomenet är en del av avskaffandet av ränta. Förvärvsbolag gör då en carry-trade, kort ränta, lång lågavkastande småbolag. Skall givetvis inte ha premiumvärdering och kommer inte ha det när hypen lagt sig.
Citera
2021-11-01, 12:45
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBITDADDY
Fegis. Du fick ett bet och jag frågade om du sätter emot. Bara ära och berömmelse i potten. Avstämning 1 nov 2024.
Citat:
Vi kan ta ett bet på 3 års sikt (galenskap kan hänga i ett tag).

Både Vestum (130,60) och Storskogen (39,96) kommer gå 20% sämre än OMX30 (2291).
Citera
2021-11-01, 12:47
Medlem
Citat:

Man köper bolag som de flesta andra inte är intresserade av, eftersom de är billigare och det finns ett enormt urval. De flesta riktigt bra bolagen har varenda PE investerare järnkoll på.

Det är rent multipelarbitrage som skapar värde. En större och diversifierad portfölj av småbolag har högre multipel än de enskilda bolagen för sig. Storskogen köper för 4-5x EBITDA och portföljen kan sannolikt värderas till 6-8x, med ren organisk tillväxt. Det är nämligen den värdering som medelstora bolag brukar ha jämfört med mindre bolag.

"Hokus-pokus" för de som inte förstår principerna bakom.
Citera
2021-11-01, 12:49
Medlem
Citat:
Fegis. Du fick ett bet och jag frågade om du sätter emot. Bara ära och berömmelse i potten. Avstämning 1 nov 2024.

Om du är modig så får du gärna sätta emot mitt vad. Behöver inte ens vänta 3 år med avstämning.
Senast redigerad av EBITDADDY 2021-11-01 kl. 12:51.
Citera
2021-11-01, 12:52
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Om du är modig så får du gärna sätta emot mitt vad. Behöver inte ens vänta 3 år med avstämning.
Jävla fegis.
Citera
2021-11-01, 12:53
Medlem
Citat:
Jävla fegis.

Man ska inte kasta sten i glashus.

Om du undrar så har jag ingen utvecklad åsikt om deras nuvarande värdering; den är väldigt hög vilket är en risk.

Jag är intresserad av mekanismen för värdeskapande och hur den kan tillämpas.
Senast redigerad av EBITDADDY 2021-11-01 kl. 13:14.
Citera
2021-11-01, 12:56
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Man ska inte kasta sten i glashus.
Jävla idiot. Du fick ett bet som är objektivt mätbart. Det "bet" du presenterat är rent flum.
Mitt bet:
Citat:
Vi kan ta ett bet på 3 års sikt (galenskap kan hänga i ett tag).

Både Vestum (130,60) och Storskogen (39,96) kommer gå 20% sämre än OMX30 (2291).

Ditt "bet":
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in