2021-10-27, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBITDADDY
Skrev om min tidigare text så att det blir lite tydligare.
Exakt så! Jag tror på både Vestum och Storskogen i det långa loppet. Olika investering strategier men väldigt vassa. Grejen med Storskogen är att de hjälper upp och bygger lönsamhet.
Senast redigerad av Truefighter 2021-10-27 kl. 20:18.
Citera
2021-10-27, 21:05
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Man köper små privata bolag för 4-6x EBITDA, som sen blir en del av en större grupp som värderas till 8-10x EBITDA. Vips har värdet ökat med 30-100%. Relativt låg risk eftersom främsta värdeskapandet främst kommer från arbitrage / financial engineering och därmed är mer säkert.
Arbitraget minskar med egna storleken. Om ett noterat bolag värt 1 miljard till p/e 10 köper ett onoterat bolag för 1 miljard till p/e 5 så blir nya värdet 3 miljarder. Men är moderbolaget värt 10 miljarder blir det nya värdet bara 12 miljarder. Värdeökningen minskar från 200% till 20%.

Citat:
Man brukar föredra stabila bolag som inte växer alltför mycket. Tillväxt är onödigt eftersom man inte vill konkurrera med många andra investerare som ofta söker tillväxt, eftersom uppsidan ändå kommer från något. Samtidigt bör bolagen vara stabila, så att man skyddar sin nedsida. Jämför Storskogen som köper bolag för 5-6x EBITA med organisk tillväxt på 0-2%.
Problemet för Storskogen, Indutrade, etc. är att värdeökningen genom multipelarbitrage minskar med egna storleken.

Ett sätt att kunna växa igen är då att dela upp sig i mindre delar, som när AddLife knoppades av från AddTech.

När du skriver att "tillväxt är onödigt" sjunger du ut din tro på finansiell alkemi. Finns ingen tillväxt i underliggande bolag så kommer moderbolaget värderas ner när "yran" har lagt sig. Då är moderbolaget bara en stor låda av lågpresterare och kommer värderas till ensiffrigt p/e. Det enda värde som finns i bolaget är då en liten premie för att de är noterade.

Vi har diskuterat din tro på alkemi tidigare:
(FB) Embracer Group B - EMBRAC B
Citera
2021-10-27, 21:15
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag tror på både Vestum och Storskogen i det långa loppet.
Problemet är att i båda fallen är det långa loppet inprisat många år i förväg.

När företagen vuxit sig stora minskar betydelsen av förvärv och organisk tillväxt kommer bestämma aktiekursen. Utan organisk tillväxt faller företaget då tillbaka till ensiffrigt p/e.
Citera
2021-10-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Problemet är att i båda fallen är det långa loppet inprisat många år i förväg.

När företagen vuxit sig stora minskar betydelsen av förvärv och organisk tillväxt kommer bestämma aktiekursen. Utan organisk tillväxt faller företaget då tillbaka till ensiffrigt p/e.
Jag ska inte säga att du har fel men tillväxten bestämmer endast himmelen och i dessa fall BV rätt blygsam om man jämför med andra stora Investment bolag. När de väl sätter ner husstocken blir de säkerligen till fina utdelningsbolag men till det ska ske är vi långt från här tror jag. Nu säger du
att det är inprisat men vad vet vi om nya förvärv och organisk tillväxt?
Senast redigerad av Truefighter 2021-10-27 kl. 21:51.
Citera
2021-10-27, 23:11
Medlem
Citat:
Multipelarbitrage, som förstärks med hög belåning. Att betala med högt värderade aktier hjälper också. All de här effekterna är synergistiska.

Större och diversifierade bolag har högre multiplar. Noterade bolag får också en likviditetspremie. Man köper små privata bolag för 4-6x EBITDA, som sen blir en del av en större grupp som värderas till 8-10x EBITDA. Vips har värdet ökat med 30-100%. Relativt låg risk eftersom främsta värdeskapandet främst kommer från arbitrage / financial engineering och därmed är mer säkert.

Man brukar föredra stabila bolag som inte växer alltför mycket. Tillväxt är onödigt eftersom man inte vill konkurrera med många andra investerare som ofta söker tillväxt, eftersom uppsidan ändå kommer från något. Samtidigt bör bolagen vara stabila, så att man skyddar sin nedsida. Jämför Storskogen som köper bolag för 5-6x EBITA med organisk tillväxt på 0-2%.
Du har rätt för tillväxt kan skapas om rätt ledning finns. De är bra bolag men för affärer behövs riktlinjer och strategier. Du har rätt! I Vestums fall räcker det tillräckligt att de förvärvar starka och bra bolag. Jag ser inga hinder!
Senast redigerad av Truefighter 2021-10-27 kl. 23:20.
Citera
2021-10-27, 23:27
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Jag ska inte säga att du har fel men tillväxten bestämmer endast himmelen och i dessa fall BV rätt blygsam om man jämför med andra stora Investment bolag.
Börskursen verkar iaf bara begränsas av himlen. :-)

Storskogen har börsvärde på 67 miljarder och rörelseresultat runt 1 miljard, säg 90 ggr ebita.

Enligt artikeln i DI var Vestums nyemissionskurs på 95 kr 27 ggr uppskattad ebita.

Vestum är alltså rena "fyndet", som DI påpekar, trots uppgången på 6000% sedan i våras. :-)

Med det jag skrivit om nackdelen att vara stor för multipelarbitragets betydelse är Vestum ett klart bättre alternativ.

Men företaget är värt 13 miljarder och därmed lika stort som Ratos, som f.ö. också börjat kommunicera en mer aggressiv förvärvsstrategi. På ett halvår gick det alltså bygga ett lika stort investmentbolag som det tog Ratos nästan ett sekel. :-)

Citat:
När de väl sätter ner husstocken blir de säkerligen till fina utdelningsbolag men till det ska ske är vi långt från här tror jag. Nu säger du
att det är inprisat men vad vet vi om nya förvärv och organisk tillväxt?
Inte mer än vad företagsledningarna säger. Helt klart är att skulle ledningen avisera att det är slut med förvärv så skulle bubblan spricka och företaget bara värderas efter organisk tillväxt.
Citera
2021-10-27, 23:34
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Du har rätt för tillväxt kan skapas om rätt ledning finns. De är bra bolag men för affärer behövs riktlinjer och strategier.
Det där är just vad serieförvärvare inte gör, per definition. De lämnar bolagen i fred och letar inte synergier.

Kaplan på Storskogen verkar leta vissa synergier och frångår konceptet något.
Citera
2021-10-27, 23:54
Medlem
Citat:
Börskursen verkar iaf bara begränsas av himlen. :-)

Storskogen har börsvärde på 67 miljarder och rörelseresultat runt 1 miljard, säg 90 ggr ebita.

Enligt artikeln i DI var Vestums nyemissionskurs på 95 kr 27 ggr uppskattad ebita.

Vestum är alltså rena "fyndet", som DI påpekar, trots uppgången på 6000% sedan i våras. :-)

Med det jag skrivit om nackdelen att vara stor för multipelarbitragets betydelse är Vestum ett klart bättre alternativ.

Men företaget är värt 13 miljarder och därmed lika stort som Ratos, som f.ö. också börjat kommunicera en mer aggressiv förvärvsstrategi. På ett halvår gick det alltså bygga ett lika stort investmentbolag som det tog Ratos nästan ett sekel. :-)

Inte mer än vad företagsledningarna säger. Helt klart är att skulle ledningen avisera att det är slut med förvärv så skulle bubblan spricka och företaget bara värderas efter organisk tillväxt.
Ratos är väll bra och äger även där. Om vi ska tänka att Vestum slutar förvärva så har vi ändå en fin organisk tillväxt. Om vi leker med tanken att de förvärvar men saktare. Vilka jämförelse Invest kan då klå dem? Särskilt om de i kvalitets syfte börjar med direkt utdelning?
Citera
2021-10-28, 00:03
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ratos är väll bra och äger även där. Om vi ska tänka att Vestum slutar förvärva så har vi ändå en fin organisk tillväxt. Om vi leker med tanken att de förvärvar men saktare. Vilka jämförelse Invest kan då klå dem? Särskilt om de i kvalitets syfte börjar med direkt utdelning?
Det märkliga är varför Vestum under några månader skulle ha lyckats skrapat ihop en massa tillväxtföretag som andra investmentbolag inte har lyckats hitta trots att de hållit på i årtionden.

Alla företagen är i byggbranschen så de är dessutom konjunkturkänsliga.

Utdelning går helt emot tillväxt. Utdelning kan företag börja med när det inte finns något att investera i. Erik Selin på Balder vet vad han pratar om.
Citera
2021-10-28, 00:14
Medlem
Citat:
Det märkliga är varför Vestum under några månader skulle ha lyckats skrapat ihop en massa tillväxtföretag som andra investmentbolag inte har lyckats hitta trots att de hållit på i årtionden.

Alla företagen är i byggbranschen så de är dessutom konjunkturkänsliga.

Utdelning går helt emot tillväxt. Utdelning kan företag börja med när det inte finns något att investera i. Erik Selin på Balder vet vad han pratar om.
Nja! Det finns gott om företag som kan kombinera det så där har du helt fel. Fast i övrigt uppskattar jag dina kommentarer här! Du ser det ena behöver inte utesluta det andra! I Vestums fall ser jag en rik framtid liksom i Storskogen och Ratos. Självklart är min stjärna på himmelen allt jämt Investor. Kort sagt så har jag stort förtroende för Vestum och det har ju ledningen med efter senaste insider köp. Aktien behöver bara andas lite efter denna fenomenala uppgång! All respekt och tack för din vy.
Citera
2021-10-28, 11:24
Medlem
jnilssons avatar
En annan aspekt att tänka på: Serieförvärvare brukar köpa bolagen till 100%, men ledningen sitter kvar.

Det skapar konstiga incitament där det är rationellt för de arbetande f.d. ägarna att öka personliga förmåner i stället för att få företaget att växa.
Citera
2021-10-28, 22:46
Medlem
jnilssons avatar
Tillägg: Incitamentsproblematiken brukar hanteras med tilläggsköpeskilling. Effekten av den varar dock bara så länge den löper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in