Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
Jag ska inte säga att du har fel men tillväxten bestämmer endast himmelen och i dessa fall BV rätt blygsam om man jämför med andra stora Investment bolag.
Börskursen verkar iaf bara begränsas av himlen. :-)
Storskogen har börsvärde på 67 miljarder och rörelseresultat runt 1 miljard, säg 90 ggr ebita.
Enligt artikeln i DI var Vestums nyemissionskurs på 95 kr 27 ggr uppskattad ebita.
Vestum är alltså rena "fyndet", som DI påpekar, trots uppgången på 6000% sedan i våras. :-)
Med det jag skrivit om nackdelen att vara stor för multipelarbitragets betydelse är Vestum ett klart bättre alternativ.
Men företaget är värt 13 miljarder och därmed lika stort som Ratos, som f.ö. också börjat kommunicera en mer aggressiv förvärvsstrategi. På ett halvår gick det alltså bygga ett lika stort investmentbolag som det tog Ratos nästan ett sekel. :-)
Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
När de väl sätter ner husstocken blir de säkerligen till fina utdelningsbolag men till det ska ske är vi långt från här tror jag. Nu säger du
att det är inprisat men vad vet vi om nya förvärv och organisk tillväxt?
Inte mer än vad företagsledningarna säger. Helt klart är att skulle ledningen avisera att det är slut med förvärv så skulle bubblan spricka och företaget bara värderas efter organisk tillväxt.