Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Nej, det är inte det minsta oväsentligt. Självklart drar man gränsen någonstans. Du dödar förmodligen miljoner bakterier bara genom att andas, men de struntar man i. Jag tror inte att någon seriös zoolog skulle påstå att det inte är skillnad mellan högre primaters (människor och andra däggdjur)känsloliv, medvetenhet, intelligens osv och lågt stående levande organismer som insekter och andra småkryp som bara går på instinkter. Precis som att man drar gränsen någonstans där man räknar vid att det mänskliga lviet börjar (vid abortgränsen t ex) så kan man på goda grunder dra en gräns i djurlivet, där man inte tycker att djuren bör plågas eller att de bör hållas i fångenskap. Det är ju inga konstigheter.
Du har redan fått en massa argument. Hälsoaspekten och att man är emot att plåga djur. Dessutom brukar ett annat stort argument vara miljöaspekter. På samma yta som du föder en köttätare föder du tio vegetarianer. Men googla lite istället tycker jag. Du lär inte få napp på nån vegetarian på det här fläskkotlettstinna forumet ändå.

Attans, jag som hade hoppats på en intensiv diskussion mellan köttätarna å kaninmats-människor.
Men jag håller fortfarande fast vid mina åsikter och vill ha bättre argument.
Självklart tycker inte köttätare heller att djur skall plågas, det är ingen åsikt som vegatarianerna är ensamma om.
Men det där me djur i fångenskap förstår jag mig inte alls på, skulle det i så fall bli olagligt att ha hund hemma också? Och vart drar man gränsen för djur som uppenbarligen är helt ok att döda, 7cm?