2015-12-03, 23:15
Medlem
TikTok32s avatar
Index har onekligen stigit mycket i några decennier och Warren Buffet har även fått stora vinster ur indexinvesteringar. Som en rätt novis "investerare" undrar jag ifall Index alltid kommer att stiga i det långa loppet? Jag tänker att index är beroende av inflationen som alltid sker även fast det ibland blir bubblor som spricker eller blir hyperinflation. Kommer det alltid att vara en pågående inflation i ekonomier eller har jag missuppfattat det här helt?
För att förtydliga tänker jag detta ur en privatpersons sparande.
Citera
2015-12-04, 19:50
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Som en rätt novis "investerare" undrar jag ifall Index alltid kommer att stiga i det långa loppet?

När det kommer till aktie och fondhandel är det egentligen inte någon som har något svar. Allt är ju mer eller mindre kvalificerade gissningar. Ingen vet om börsen är upp 10% om ett år eller ned 35%.

Dock, börsen har ju över lång tid snittat en uppgång på, jag tror det är mellan 6-8% och då är det ju index de räknar. Men detta är ju sett över lång tid så beroende på när du skall ha dina pengar så kanske det inte passar dig ändå.

Men du skriver ju lång sikt så om du ser över 20+ år så borde du inte gå minus iaf.

Med det sagt är ju inte indexfonder bra i alla lägen. Vissa hävdar också att indexfonder kommer bli "farliga" framöver eftersom det börjar bli en sådan populär sparform.
Citera
2015-12-04, 21:53
Medlem
Index kommer att stiga så länge den teknologiska utvecklingen går framåt. Tror man inte på stigande index på lång sikt så tror man att mänskligheten nu har nått sin peak i den teknologiska utvecklingen.

Index kommer alltid stiga på lång sikt. Visst kommer det svackor, långa och korta, men på sikt så går index upp. Folk som säger något annat vet inte hur ekonomin och börsen fungerar.
Citera
2015-12-05, 10:01
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
När det kommer till aktie och fondhandel är det egentligen inte någon som har något svar. Allt är ju mer eller mindre kvalificerade gissningar. Ingen vet om börsen är upp 10% om ett år eller ned 35%.

Dock, börsen har ju över lång tid snittat en uppgång på, jag tror det är mellan 6-8% och då är det ju index de räknar. Men detta är ju sett över lång tid så beroende på när du skall ha dina pengar så kanske det inte passar dig ändå.

Men du skriver ju lång sikt så om du ser över 20+ år så borde du inte gå minus iaf.

Med det sagt är ju inte indexfonder bra i alla lägen. Vissa hävdar också att indexfonder kommer bli "farliga" framöver eftersom det börjar bli en sådan populär sparform.
Utveckla gärna det fetstilta. Hur ska det här gå till?
Citera
2015-12-05, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ren-Potatis
Utveckla gärna det fetstilta. Hur ska det här gå till?
Indexfonder köper bara aktier mekaniskt utan att göra en egen bedömning av värderingarna. Har de ett stort inflöde måste de köpa aktier som de kanske anser är övervärderade. Det bästa exemplet på detta kan man se i Spiltan aktiefond Investmentbolag som blivit populär och haft gigantiska inflöden och som innehåller relativt illikvida aktier. Dessa gigantiska inflöden pressar då upp kurserna så att investmentbolagen handlas till substanspremie istället för att som tidigare ofta handlas till en substansrabatt.

Inom aktiv förvaltning kan förvaltaren lägga sin egna värdering i vilka bolag som ska köpas för inflödet av pengar.
Citera
2015-12-06, 00:00
Medlem
TikTok32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Index kommer att stiga så länge den teknologiska utvecklingen går framåt. Tror man inte på stigande index på lång sikt så tror man att mänskligheten nu har nått sin peak i den teknologiska utvecklingen.

Så att investera i u-länder där en begynnande industrialisering är påtaglig är en hållbar strategi? Särskilt i länder där västvärlden investerar och hjälper till med utveckling, arbetstillfällen och ny teknik i dessa länder. Det borde bli en besynnerlig ökning över ett tag?
Citera
2015-12-06, 00:38
Medlem
y.ys avatar
Nikkei Index

Index utveckling beror givetvis på finansiell utveckling inte teknologisk. Investeringar i u-länder brukar försvinna i korruption.
Citera
2015-12-06, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Nikkei Index

Index utveckling beror givetvis på finansiell utveckling inte teknologisk. Investeringar i u-länder brukar försvinna i korruption.

Det är den teknologiska utvecklingen som driver den finansiella. Värdet skapas av de reala produkter och tjänster som produceras. Grundläggande tillväxtekonomi. Du menar alltså att index skulle kunna fortsätta stiga om mänsklighetens teknologiska utveckling stannade av helt idag. Inga nya produktionsmetoder eller effektiviseringar uppstår fr.o.m. idag, men du tror ändå att index skulle stiga? Då har du fel. (Bortse från eventuella befolkningsökningar)

Tänk att alla alltid ska dra upp Nikkei som exempel, visste att någon skulle göra det även i detta fall. Självklart kommer även Nikkei att gå upp på sikt. De har en lång svacka men över tid så kommer såklart även Nikkei index att stiga.
Citera
2015-12-06, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TikTok32
Så att investera i u-länder där en begynnande industrialisering är påtaglig är en hållbar strategi? Särskilt i länder där västvärlden investerar och hjälper till med utveckling, arbetstillfällen och ny teknik i dessa länder. Det borde bli en besynnerlig ökning över ett tag?

Ja, däremot kan det ta tid. I dessa länder är det ofta krig och oroligheter samtidigt som det är hög korruption och ofta bristande lagar och regleringar vilket ökar osäkerheten. Men på lång sikt (årtionden) tror jag dessa länder kommer ha en fantastisk utveckling. Finns mycket dold potential bara man blir av med all skit (krig/religion/korruption/fattigdom etc). Jag tänker stoppa mina pensionspengar i frontier- och emerging markets-fonder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in