Satt och lekte lite med siffror igår.
Ämnet var mitt lön samt skatter.
Så här ser det ut idag:
Jobbar på ett mindre företag med ca 150 anställda.
Mitt lön förre skatt är 19 000, alltså på hand får jag 13 000/mån.
Är ensamstående ung kille som bor i en etta och försöker njuta av livet.
Företagets direkta utgifter på mig i lön, skatter, sociala avgifter, allt som allt som företaget spenderar på mig i direkta kostnader är strax under 40 000 kr/mån, i dessa ingår mitt lön på 19 000 samt alla desa statliga avgifter till staten.
Alltså på handen av det som företaget betalar får jag ut 13 000.
Jag gillar god mat så låt oss säga att jag äter för 2 000 kr/mån så vi lägger matmoms på det 12,5% det blir 250 kr.
Resten av pengar spenderar jag på hyror avgifter, nöje och allt annat, sparar nästan obefintligt
Alltså på resterande 11 000 tillkommer den vanliga momsen på 25 %, det blir 2750kr, så i mom av mitt lön efter skatt betalas 3 000kr.
Alltså ren köpkraft i min plånbok består av 13 000 - (2750+250)= 10 000
Om vi kollar mot den första summan som mitt företag betalar ut, 40 000 så ser vi att endast 25% av den summan får jag att spendera på mitt liv.
[color=red]Resterande 75% försvinner i statliga avgifter, skatter och momser.
Så den riktiga skttenivån ligger på 75%, STATEN BEHÅLER 3/4 DELAR AV DET SOM MANGENERERAR SOM ARBETSKRAFT!!![/color]
Är det fel av mig att kalla det för stöld???
Liknande ser det ut för 2 av mina vänner som driver egetstartad flyttfirma med liten lastbil.
De tar ut från kunden 800 kr/timmen för 2 män+lastbil
Av dessa får de rent ut på hande då allt har blivit betalt, dv skatter avgifter, arbetsgivarskit, drift till firman; ca 140kr/skalle i timmen
alltså 65% av det de genererar försvinner direkt i alla möjliga avgifter !!!
Och sen klagar svenska staten att det finns problem med svartjobb!!!
Ämnet var mitt lön samt skatter.
Så här ser det ut idag:
Jobbar på ett mindre företag med ca 150 anställda.
Mitt lön förre skatt är 19 000, alltså på hand får jag 13 000/mån.
Är ensamstående ung kille som bor i en etta och försöker njuta av livet.
Företagets direkta utgifter på mig i lön, skatter, sociala avgifter, allt som allt som företaget spenderar på mig i direkta kostnader är strax under 40 000 kr/mån, i dessa ingår mitt lön på 19 000 samt alla desa statliga avgifter till staten.
Alltså på handen av det som företaget betalar får jag ut 13 000.
Jag gillar god mat så låt oss säga att jag äter för 2 000 kr/mån så vi lägger matmoms på det 12,5% det blir 250 kr.
Resten av pengar spenderar jag på hyror avgifter, nöje och allt annat, sparar nästan obefintligt
Alltså på resterande 11 000 tillkommer den vanliga momsen på 25 %, det blir 2750kr, så i mom av mitt lön efter skatt betalas 3 000kr.
Alltså ren köpkraft i min plånbok består av 13 000 - (2750+250)= 10 000
Om vi kollar mot den första summan som mitt företag betalar ut, 40 000 så ser vi att endast 25% av den summan får jag att spendera på mitt liv.
[color=red]Resterande 75% försvinner i statliga avgifter, skatter och momser.
Så den riktiga skttenivån ligger på 75%, STATEN BEHÅLER 3/4 DELAR AV DET SOM MANGENERERAR SOM ARBETSKRAFT!!![/color]
Är det fel av mig att kalla det för stöld???
Liknande ser det ut för 2 av mina vänner som driver egetstartad flyttfirma med liten lastbil.
De tar ut från kunden 800 kr/timmen för 2 män+lastbil
Av dessa får de rent ut på hande då allt har blivit betalt, dv skatter avgifter, arbetsgivarskit, drift till firman; ca 140kr/skalle i timmen
alltså 65% av det de genererar försvinner direkt i alla möjliga avgifter !!!
Och sen klagar svenska staten att det finns problem med svartjobb!!!