2002-05-23, 07:33
Medlem
Satt och lekte lite med siffror igår.
Ämnet var mitt lön samt skatter.

Så här ser det ut idag:
Jobbar på ett mindre företag med ca 150 anställda.
Mitt lön förre skatt är 19 000, alltså på hand får jag 13 000/mån.
Är ensamstående ung kille som bor i en etta och försöker njuta av livet.

Företagets direkta utgifter på mig i lön, skatter, sociala avgifter, allt som allt som företaget spenderar på mig i direkta kostnader är strax under 40 000 kr/mån, i dessa ingår mitt lön på 19 000 samt alla desa statliga avgifter till staten.

Alltså på handen av det som företaget betalar får jag ut 13 000.
Jag gillar god mat så låt oss säga att jag äter för 2 000 kr/mån så vi lägger matmoms på det 12,5% det blir 250 kr.
Resten av pengar spenderar jag på hyror avgifter, nöje och allt annat, sparar nästan obefintligt
Alltså på resterande 11 000 tillkommer den vanliga momsen på 25 %, det blir 2750kr, så i mom av mitt lön efter skatt betalas 3 000kr.
Alltså ren köpkraft i min plånbok består av 13 000 - (2750+250)= 10 000

Om vi kollar mot den första summan som mitt företag betalar ut, 40 000 så ser vi att endast 25% av den summan får jag att spendera på mitt liv.

[color=red]Resterande 75% försvinner i statliga avgifter, skatter och momser.
Så den riktiga skttenivån ligger på 75%, STATEN BEHÅLER 3/4 DELAR AV DET SOM MANGENERERAR SOM ARBETSKRAFT!!![/color]
Är det fel av mig att kalla det för stöld???

Liknande ser det ut för 2 av mina vänner som driver egetstartad flyttfirma med liten lastbil.
De tar ut från kunden 800 kr/timmen för 2 män+lastbil
Av dessa får de rent ut på hande då allt har blivit betalt, dv skatter avgifter, arbetsgivarskit, drift till firman; ca 140kr/skalle i timmen
alltså 65% av det de genererar försvinner direkt i alla möjliga avgifter !!!
Och sen klagar svenska staten att det finns problem med svartjobb!!!
Citera
2002-05-23, 09:17
äldre konto (old)
Ej medlem
Om staten är utsugare så är bankerna t.o.m. värre. Jag minns inte exakta siffror men jag tror det var så att för varje krona banken får in så får de låna ut 10 till som inte existerar. Det betyder att om alla ville ta ut sina pengar samtidigt skulle det inte gå. Bankerna kan alltså låna ut pengar som inte finns och sedan ta ränta på dem vilket de tjänar en förmögenhet på. Inte nog med det: Om du inte kan betala tillbaka så får du kanske ge upp ditt hus eller liknande. Då får de rikedomar SOM EXISTERAR till priset av ingenting eftersom de skapat pengarna ur intet. RUTTET!!!

Detta har bankerna utnyttjat i stor skala i U-länderna. De har gett dem lån som är omöjliga att betala tillbaka (kostar dem ingenting) och sedan skrivit av delar av skulderna mot landsareal. Det är därför som så många kända ekonomer (bl.a. en som var nobelpristagare i ekonomi, minnes ej namnet) vill att bankerna skall skriva av U-ländernas statskulder gratis så att de får en ärlig chans. Kommer det att hända? Sällan, de rika (både stater och privatpersoner) vill inte att de ska ha en chans. Var ska de då få urbilliga råvaror och landareal ifrån?

Räntorna är ocskå sjuka. Om USA inte lånade en krona till från och med idag skulle deras statskuld ändå växa sig större!
Är det bara jag som ser att det är något fel med den här bilden?

Ytterligare ett exempel på bankernas ruttenhet: De är de som tjänar mest på krig. Krig kostar pengar och bankerna lånar gladeligen ut pengar till båda sidorna och tar ränta på det. Sedan måste båda länderna bygga upp sina länder och lånar ännu mer pengar = Bankerna har båda länderna i skuld och har därför enorm kontroll över länderna.

Om man drar detta vidare ytterligare ett steg så har alltså bankerna ett intresse av att det finns krig på jorden så jag är övertygad om att dessa banker stimulerar krig.

Kanske dags för ett nytt system? Vad underbart det var om alla gick till banken med en tom glasburk och sade att de vill betala tillbaka exakt vad de lånat = ingenting!
Citera
2002-05-23, 18:34
Medlem
Securions avatar
"Om man drar detta vidare ytterligare ett steg så har alltså bankerna ett intresse av att det finns krig på jorden så jag är övertygad om att dessa banker stimulerar krig."

osv....

För mer info om detta så hoppa in på:
http://www.hoptechno.com/paranoia.htm
Citera
2007-11-27, 18:23
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunöga

Så här ser det ut idag:
Jobbar på ett mindre företag med ca 150 anställda.
Mitt lön förre skatt är 19 000, alltså på hand får jag 13 000/mån.
Är ensamstående ung kille som bor i en etta och försöker njuta av livet.

Företagets direkta utgifter på mig i lön, skatter, sociala avgifter, allt som allt som företaget spenderar på mig i direkta kostnader är strax under 40 000 kr/mån, i dessa ingår mitt lön på 19 000 samt alla desa statliga avgifter till staten.

Alltså på handen av det som företaget betalar får jag ut 13 000.
Jag gillar god mat så låt oss säga att jag äter för 2 000 kr/mån så vi lägger matmoms på det 12,5% det blir 250 kr.
Resten av pengar spenderar jag på hyror avgifter, nöje och allt annat, sparar nästan obefintligt
Alltså på resterande 11 000 tillkommer den vanliga momsen på 25 %, det blir 2750kr, så i mom av mitt lön efter skatt betalas 3 000kr.
Alltså ren köpkraft i min plånbok består av 13 000 - (2750+250)= 10 000

Om vi kollar mot den första summan som mitt företag betalar ut, 40 000 så ser vi att endast 25% av den summan får jag att spendera på mitt liv.

[color=red]Resterande 75% försvinner i statliga avgifter, skatter och momser.
Så den riktiga skttenivån ligger på 75%, STATEN BEHÅLER 3/4 DELAR AV DET SOM MANGENERERAR SOM ARBETSKRAFT!!![/color]
Är det fel av mig att kalla det för stöld???

Liknande ser det ut för 2 av mina vänner som driver egetstartad flyttfirma med liten lastbil.
De tar ut från kunden 800 kr/timmen för 2 män+lastbil
Av dessa får de rent ut på hande då allt har blivit betalt, dv skatter avgifter, arbetsgivarskit, drift till firman; ca 140kr/skalle i timmen
alltså 65% av det de genererar försvinner direkt i alla möjliga avgifter !!!
Och sen klagar svenska staten att det finns problem med svartjobb!!!

Känt sen länge, svenskens köpkraft är usel i förhållande med t ex våra
nordiska grannar, t o m julgenerositeten tar stryk i den sista sovjetstaten:

Citat:
"Svenskar lägger mindre på julklappar"

Trots att julhandeln i Sverige varje
år ökar i kronor räknat, så spenderade
vi betydligt mer för tio år sedan,
mätt i andelen av den totala
konsumtionen.

Jämfört med danskar och norrmän är vår
konsumtion inför julen också lägre.
I Sverige spenderas 790 kr per person
på julklappar medan danskar lägger
1.350 kr och norrmän hela 2.130 kr.

-Det här indikerar att vi i Sverige
har lägre köpkraft än vad man har i
våra nordiska grannländer
, säger
Roger Josefsson, chefsekonom på
Danske Bank till Rapport.

texttv källa

Gradvis allt fattigare, alltså. Vilket är en skam,
och vilket ansvar nu delas av reservsossen, tillika
32-delsnegern Freidrich Schweinpelz. Vars "arbetare-
parti" moderöderna vägrar svensken välmotiverade skatte-
sänkningar - i landet med världens högsta skatter - trots ett
budgetöverskott om +100 miljarder SEK.

Sd nästa...
Citera
2007-11-27, 19:59
Medlem
ubersantas avatar
Vad hände Ådärkomdenja?
Citera
2007-11-27, 23:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Sedär...

...ännu en som vaknat upp i den svenska högskattestaten! En del av oss har vetat det där ganska länge. Problemet är att när politikerna andas om att göra något åt det, får de media på sig och allt förlamas. Vänstern vill göra så många som möjligt beroende av staten och då är detta en god bit på väg.
Citera
2007-11-28, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunöga

Du ligger nog rätt så nära riksgenomsnittet för arbetande människor i Sverige. Folk som tjänar mer än 316 700 kr om året betalar ytterligare 20% i statlig inkomstskatt på det överstigande beloppet. 5% till på allt som överstiger 476 700 kr.

Sedan vet jag dock inte om det kan stämma om allt det du konsumerar utom just mat har momssats 25%; Böcker, tidningar, idrottsverksamhet, persontransport etc har en momssats på 6%. Vissa tjänster är momsfria (sjukvård, skola etc)

Det mest märkvärdiga i sammanhanget är dock att drägg i form av konstnärer, musiker och dylikt verkar slippa de flesta punktskatter på inkomst. Ingen moms på artistgage, momsfri försäljning av konstnärliga alster (upp till 300.000kr/år) osv. Samtidigt som vanligt folk, typ trådstartaren, blir pressade på pengar likt en tub med kaviar. Konstigt att kulturfolk är vänstervridna?

Annars vill jag minnas att slopad matmoms var en av Vänsterpartiets paradfrågor för ett par decennier sedan. Har de fortfarande kvar den punkten i sitt program?
Citera
2007-11-28, 00:52
Moderator
Lobengulas avatar
Skattetrycket är i likhet med invandringsfrågan tabu för de etablerade partierna. Inte ens (sd) har vågat sätta ned foten.

Lyckligtvis har vi EU som en oberoende part som vågar säga att vårt skattetryck måste minska. Tack gode gud för att vi kom med i unionen för tio år sedan. Vi har åtminstone en sansad part som reglerar tokförslagen från populistiska politiker (vänster och höger).

Sverige har ett sjukligt skattetryck på arbete men i stället generösa bidrag. Det gör oss till förlorare eftersom vi lockar till oss folk som inte vill arbeta. Det kommer bli ett hårt uppvaknande om vi inte förändrar det.
Citera
2007-11-28, 07:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Skattetrycket är i likhet med invandringsfrågan tabu för de etablerade partierna. Inte ens (sd) har vågat sätta ned foten.

Lyckligtvis har vi EU som en oberoende part som vågar säga att vårt skattetryck måste minska. Tack gode gud för att vi kom med i unionen för tio år sedan. Vi har åtminstone en sansad part som reglerar tokförslagen från populistiska politiker (vänster och höger).

Sverige har ett sjukligt skattetryck på arbete men i stället generösa bidrag. Det gör oss till förlorare eftersom vi lockar till oss folk som inte vill arbeta. Det kommer bli ett hårt uppvaknande om vi inte förändrar det.
Lockar till oss...? Vi kan väl bestämma vem som ska få komma hit eller ej. Och 30% i inkomstskatt är väl rimligt, den går till allas vår välfärd: skolor, vägar och sjukhus måste byggas. Om vi blir sjuka har vi (nästan) gratis vård, vi har fritis och dagis och gratis skola, och subventionerade allmänna kommunikationer.
Och i "stölden" som "Brunöga" räknar upp ingår ju även de sociala avgifterna, som går till våra pensioner. Alla vill väl ha pension den dag vi blir gamla?
Citera
2007-11-28, 08:38
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Lockar till oss...? Vi kan väl bestämma vem som ska få komma hit eller ej. Och 30% i inkomstskatt är väl rimligt, den går till allas vår välfärd: skolor, vägar och sjukhus måste byggas. Om vi blir sjuka har vi (nästan) gratis vård, vi har fritis och dagis och gratis skola, och subventionerade allmänna kommunikationer.
Och i "stölden" som "Brunöga" räknar upp ingår ju även de sociala avgifterna, som går till våra pensioner. Alla vill väl ha pension den dag vi blir gamla?

Nu var det inte 30% i inkomstskatt som var ämnet. Utan det handlade om vårt totala skattetryck som i dagsläget ligger runt 60%. Det är en orimlig fantasisumma. Andra länder har också sjukvård, skola, kollektivtrafik och pensionärer men klarar sig precis lika bra, om inte bättre, med ett lägre skattetryck.
Citera
2007-11-28, 09:24
Medlem
Glöm heller inte att kolla din elräkning. Moms på skatten och skatt på momsen.
Citera
2007-11-28, 10:01
Medlem
Crilles avatar
Ännu värre blir det ifall du röker, dricker eller snusar, eller i värsta fall kör bil...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in