2015-12-03, 20:58
Medlem
Känner mig lite dum som frågar, men hade inte gjort det om det inte vore för att jag blev bestulen på min telefon för några veckor sedan. Idag har jag fått 3 identiska sms, skickade från icloudappleid@sms-icloud.net

Det står:

to【Min riktiga mailadress】
Your Apple ID was signed in iCloud on Alexander's iPhone.If you believe an unauthorized person accessed your account,please sign in and manage your account immediately by going to http://appleid.tw-icloud.com/en [Apple Support]

Äkta eller fake? Har inte vågat klicka på länken.
Citera
2015-12-03, 21:08
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Du kan ju gå till https://www.icloud.com/ och logga in istället.
Citera
2015-12-03, 21:10
Medlem
Fake.

Domänen tw-icloud.com tillhör inte Apple utan är något kinesiskt skit registrerat 25 november i år. Det är någon som vill komma åt ditt Apple ID.
Citera
2015-12-03, 21:16
Medlem
Okej, tack. Fake med andra ord. Tror ni att det är de som tog telefonen som gör detta av ngt skäl? Eller sker slumpartade massutskick? Det som talar mot det senare vore väl att de lyckats matcha mitt telefonnummer med min e-mail?
Citera
2015-12-03, 21:16
Medlem
James91s avatar
Fake.
Citera
2015-12-03, 22:13
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Wow! Ganska imponerande hackningsförsök om det händer ihop med stölden! Det låter ju nästan som en riktad attack mot dig personligen. Imponerande social hackning. Sitter du på någon viktig info eller?

Jag hade ju varit lite nojjig om jag var i din sits.

Men om det inte hänger ihop med stölden så måste du ha lämnat ut ditt namn, mobilnummer i kombination med din e-post på någon lurig sida. Men hur ofta man gör det vet jag inte.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-12-03 kl. 22:15.
Citera
2015-12-04, 00:16
Medlem
virablatiras avatar
Kan man gissa att du har en låst mobil och kanske att du raderade den via hitta-min-iPhone? Har du uppgett ett mobilnummer där är var man kan ringa om man hittar din mobil är det ju helt uppenbart. Då behöver dom ju din inloggning så doms kan låsa upp mobilen. Det positiva är ju att det i så fall är en bekräftelse att dom inte lyckats så logga inte in där
Citera
2015-12-04, 00:29
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Kan man gissa att du har en låst mobil och kanske att du raderade den via hitta-min-iPhone? Har du uppgett ett mobilnummer där är var man kan ringa om man hittar din mobil är det ju helt uppenbart. Då behöver dom ju din inloggning så doms kan låsa upp mobilen. Det positiva är ju att det i så fall är en bekräftelse att dom inte lyckats så logga inte in där
Är inte det sjukt mycket jobb att göra allt det där för en stulen mobil? Domäner, spoofad sida+system, mail som går igenom.
Citera
2015-12-04, 11:42
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Är inte det sjukt mycket jobb att göra allt det där för en stulen mobil? Domäner, spoofad sida+system, mail som går igenom.

Inte om det är organiserade stölder med hundratals ficktjuvar som snor ett antal mobiler per dag. Har sett en liknande sida förut och då kom det sms från Rumänien med en länk till en sida som påminde väldigt mycket om Apples. Och det mesta av hemsidan är ju bara en kopia av Apples egna så det är nog inte så mycket jobb om man kan detta
Citera
2015-12-08, 20:56
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: datorvirus och skadlig kod --> Tele - allmänna diskussioner
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem