• 1
  • 2
2015-12-03, 19:46
Medlem
Lyzzas avatar
Kan en ev. godeman/ socialen bli medskyldig för att han/hon/dom inte stoppat djurplågeriet? Kvinnorna fattade tydligen inte vad de höll på med. Men den som hade tillsyn borde ju ha agerat. Har det pågått i 4 år så är det 4 år för mycket!!

några citat:

Det är flera anonyma anmälningar till länsstyrelsen som gjort myndigheten uppmärksammad på kvinnornas katthållning. Vid kontrollbesök visade det sig också att kvinnorna behandlade sina katter som spädbarn och att de frekvent kördes runt i barnvagn och var fastspända.

Det framkom även att katterna hade spänts fast i barnstol och matats med sked. En katt försågs ständigt med napp och trots att djuret var fyra år matades det med nappflaska. En av kvinnorna uppgav att hennes katt ibland ammades av henne.

Länsstyrelsen anger i sina beslut att behandlingarna katterna utsatts för inskränkt djurens naturliga beteenden och födointag. Kvinnornas brist på insikt uppges ha varit på grund av funktionsnedsättning.

Läs mer här;

http://hallandsposten.se/nyheter/lah...ds-att-ha-djur
Citera
2015-12-03, 23:37
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det här låter inte som några katter jag har träffat... Dom brukar inte vara så medgörliga. Djurförbud låter som det enda vettiga.

Frågan är ju dock om inte de anonyma anmälningarna kommer från godman eller socialen som gick den vägen för att inte bryta tystnadsplikt eller liknande skäl?
Citera
2015-12-04, 15:34
Medlem
xxlokexx92s avatar
Jag bor ju i samma stad så jag har sett dom gå runt med sina katter i barnvagnar... dom pratar med katterna och klär upp dom med dock kläder tex skor och sånt
Citera
2015-12-04, 22:36
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det här låter inte som några katter jag har träffat... Dom brukar inte vara så medgörliga. Djurförbud låter som det enda vettiga.

Frågan är ju dock om inte de anonyma anmälningarna kommer från godman eller socialen som gick den vägen för att inte bryta tystnadsplikt eller liknande skäl?

Jag tror inte katterna var så värst medgörliga alls. Synd om dom.

citat
Vid vidare kontroll visade det sig att kvinnorna ofta uppsökte veterinärkliniker med djuren och att det anses som osannolikt att djuren kunde dra på sig så mycket skador på egen hand. Det konstateras att det varit en hårdhänt behandling av djuren för att få dem att göra som kvinnorna vill, samtidigt som det sökts behandling för att kunna ge katten omvårdnad. Djurkliniken har även uppgett att de försökt förmå en av kvinnorna att sluta försöka ta tempen på sin katt i ändtarmen. - See more at: http://hallandsposten.se/nyheter/lah....UmJoYM0g.dpuf
Citera
2015-12-04, 22:38
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxlokexx92
Jag bor ju i samma stad så jag har sett dom gå runt med sina katter i barnvagnar... dom pratar med katterna och klär upp dom med dock kläder tex skor och sånt

Min kompis tror hon såg dom. Har de en väldigt flott barnvagn?
Citera
2015-12-04, 22:46
Medlem
Kan det röra sig om dessa två kattkvinnor?

https://www.youtube.com/watch?v=jyTpk6xyzzk
Citera
2015-12-04, 23:14
Medlem
batakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxlokexx92
Jag känner en som inte bor då långt från dem så jag har också sett dem gå runt med sina barnvagnar. De har inte alla hästar hemma, onödigt av tidningarna att skriva om det.
Citera
2015-12-05, 00:35
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Kan en ev. godeman/ socialen bli medskyldig för att han/hon/dom inte stoppat djurplågeriet? Kvinnorna fattade tydligen inte vad de höll på med. Men den som hade tillsyn borde ju ha agerat. Har det pågått i 4 år så är det 4 år för mycket!!

några citat:

Det är flera anonyma anmälningar till länsstyrelsen som gjort myndigheten uppmärksammad på kvinnornas katthållning. Vid kontrollbesök visade det sig också att kvinnorna behandlade sina katter som spädbarn och att de frekvent kördes runt i barnvagn och var fastspända.

Det framkom även att katterna hade spänts fast i barnstol och matats med sked. En katt försågs ständigt med napp och trots att djuret var fyra år matades det med nappflaska. En av kvinnorna uppgav att hennes katt ibland ammades av henne.

Länsstyrelsen anger i sina beslut att behandlingarna katterna utsatts för inskränkt djurens naturliga beteenden och födointag. Kvinnornas brist på insikt uppges ha varit på grund av funktionsnedsättning.

Läs mer här;

http://hallandsposten.se/nyheter/lah...ds-att-ha-djur

Det verkar röra sig om förståndshadikappade kvinnor. Uppgiften att "en av kvinnorna uppgav att hennes katt ibland ammades av henne" väcker den obehagliga frågan, om hon har en baby?? Hallandsposten borde ha besvarat denna fråga.
Citera
2015-12-05, 12:43
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bataki
Jag känner en som inte bor då långt från dem så jag har också sett dem gå runt med sina barnvagnar. De har inte alla hästar hemma, onödigt av tidningarna att skriva om det.
Är de såpass förståndshandikappade så att de inte har egen bostad, utan bor någonstans med kommunalt eller socialt omhändertagande? ...och är de släkt med varandra?
Senast redigerad av studentroland 2015-12-05 kl. 12:45.
Citera
2015-12-05, 15:54
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Kan det röra sig om dessa två kattkvinnor?

https://www.youtube.com/watch?v=jyTpk6xyzzk

Vet inte om det är dom men jag tyckte dessa kattmänniskor gav ett sympatiskt intryck och jag hoppas de någon gång i framtiden kan bli katter.

Gamla tråden.
(FB) Djurförbud efter att ha ammat katter
Senast redigerad av Gunnilas-bulle 2015-12-05 kl. 15:59.
Citera
2015-12-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
Vad exakt tycker du är äckligt med omtanke och omvårdnad av katter?

Du verkar ha svårt för att förstå att människor inte ska tvinga sina egna lustar och behov på ett djur.

Det här handlar inte om kvinnor som har försökt leva som katter, det handlar om kvinnor som tvingat katter att leva som människobebisar.

Om dessa kvinnor eller någon du känner vill leva som en katt så är det fritt fram för dem att göra det så länge de inte skadar någon annan levande varelse.
Citera
2015-12-06, 00:37
Medlem
Jag är ganska säker på att jag stötte på dessa kvinnor på tåget en gång. Mor och dotter, verkade det som. De hade inte katterna i barnvagnar men de tog ut katterna ur sina burar under färden, hade dem i knäna och talade till dom som om de vore barn. Vid ett tillfälle började katterna slåss och då ringde en av kvinnorna någon för att berätta att "Kis" hade varit stygg. Kvinnorna verkade lätt utvecklingsstörda och katterna var nog misskötta då de var kraftigt överviktiga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in