• 1
  • 2
2015-12-03, 01:52
Medlem
I måndags skedde ett väpnat rån mot Lidl i Hedemora, vad jag vet har ingen blivit gripen för det rånet. Ikväll skedde ännu ett väpnat rån mot Lidl i grannkommunen Avesta, denna gång greps tre stycken misstänkta rånade.

Någon som vet mer om detta?

http://www.dt.se/dalarna/hedemora/li...-brottsplatsen
http://avestatidning.com/nyheter/nyh...reps-efter-ran
Citera
2015-12-03, 03:01
Medlem
Väldigt nyfiken på vilka gripna 😂
Citera
2015-12-03, 03:07
Bannlyst
Vad jag vet så är lidl inte en lågprisaffär i Tyskland. Men ifall man befunnit sig i tyskland tidigare så kanske man tänker lite annorlunda när man rånar lidl i sverige.

3 personer på en lågprisaffär som förmodligen har rånskydd till kassaapparaten och totalt misslyckade banditer.
Citera
2015-12-03, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Vad jag vet så är lidl inte en lågprisaffär i Tyskland. Men ifall man befunnit sig i tyskland tidigare så kanske man tänker lite annorlunda när man rånar lidl i sverige.

3 personer på en lågprisaffär som förmodligen har rånskydd till kassaapparaten och totalt misslyckade banditer.

Anledningen skulle kunna vara att Lidl till skillnad från Ica och Coop fortfarande har många kontantkunder.
Citera
2015-12-03, 09:08
Medlem
Vad ska man tro, ny liga som tågar in eller bara ett gäng som fick nys om att Hedemoramannen klarade sig och själva ville prova?
Citat:
- Tre personer är gripna misstänka för rånet.

Deras ålder och exakta identitet är ännu okänd en knapp timme efter gripandet.
Låter som att de antingen tiger bestämt eller endast behärskar kebabspråket. Eller både och, såklart. Kan det vara lokala asylanter, finns det några vittnen här som kan uttala sig?
Citera
2015-12-03, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Anledningen skulle kunna vara att Lidl till skillnad från Ica och Coop fortfarande har många kontantkunder.

Så när man rånar och de är en cashguard som matar in sedlar och mynt, hur mycket sätter de stopp för ett rån egentligen?

står att de kom iväg med liten summa.
Citera
2015-12-03, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll

Lidl är definitivt inte en premiumkedja i Tyskland heller.
Citera
2015-12-03, 19:10
Medlem
opiiums avatar
Slutna kassasystem går lika bra att råna. Däremot tar det bra mycket längre tid att få ut pengarna. Vilka många rånare ogillar
Citera
2015-12-04, 02:57
Medlem
Jag jobbar själv i butik här i Avesta och hade stängning nu ikväll. Satt och funderade på hur jag skulle göra om jag blir rånad, då vi har slutet kassasystem (s.k. safepay) hos oss. Dessa tömmer man genom att ta ut "trumman" och placerar den i en större "tömmare" i ett helt annat rum. Det är mig veterligt enda sättet att få ut pengar ur den. Försöker man bryta eller slå upp den utlöser den en röd färg som förstör sedlarna.

Förmodligen skulle jag väl under vapenhot fylla en plastkasse med cigaretter och saffranpåsar, sen hoppas de blir nöjda
Citera
2015-12-04, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicMajk
Jag jobbar själv i butik här i Avesta och hade stängning nu ikväll. Satt och funderade på hur jag skulle göra om jag blir rånad, då vi har slutet kassasystem (s.k. safepay) hos oss. Dessa tömmer man genom att ta ut "trumman" och placerar den i en större "tömmare" i ett helt annat rum. Det är mig veterligt enda sättet att få ut pengar ur den. Försöker man bryta eller slå upp den utlöser den en röd färg som förstör sedlarna.

Förmodligen skulle jag väl under vapenhot fylla en plastkasse med cigaretter och saffranpåsar, sen hoppas de blir nöjda

Butiker har ju knappt nå cigg/snus/lotter framme nu för tiden pga rån/inbrottsrisken så det vettefan om dom skulle bli nöjda.

Cigaretter för en vecka för sig själv och polarna är ju inget vidare byte.
Citera
2015-12-04, 15:04
Medlem
Någon fb-detektiv som sitter på några namn?? Har inte hört ett ljud...
Citera
2015-12-04, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkAngel75
Någon fb-detektiv som sitter på några namn?? Har inte hört ett ljud...
nä precis!
Det är några som bor i Avesta vad jag förstått.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in