• 1
  • 2
2015-12-02, 17:37
Medlem
Som sagt så klättrade mannen in till en isbjörn som hann titta lite på mannen och slå till lite. Sen ingrep personalen med att distrahera isbjörnen med skrämskott och att skjuta gummikulor på den. En skolklass blev vittne till händelsen som slutade med lättare skador för mannen. Eleverna och personal fick däremot krishjälp efteråt! Är det för lätt att ta sig in till livsfarliga rovdjur på djurparker eller får man skylla sig själv?

http://www.bt.dk/danmark/mand-sprang...lap-han-uskadt
Citera
2015-12-02, 17:44
Medlem
Alltså ja.. Är ju bara psyksjuka som skulle få för sig sådant haha..
Citera
2015-12-02, 18:48
Medlem
lobstoks avatar
In med psyksjuka på behandlingshem och släpp djuren fria
Citera
2015-12-02, 19:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
In med psyksjuka på behandlingshem och släpp djuren fria
Jag tror det är fler människor än de psyksjuka som bör hålla sig inomhus om man släpper ut isbjörnar i Köpenhamn eller annat tättbebyggt område.

På TS:s fråga skulle jag säga ja, det verkar alldeles onödigt lätt att ta sig över staket och in till farliga djur. Om inte annat så borde man ha högre staket för djurens skull för de utsätts för fara när sådana här dårar hoppar in till dem och personalen försöker rädda människan och kanske tar till våld mot djuren i denna strävan. Det har ju varit några sådana här tilltag på senare år.
Citera
2015-12-03, 09:30
Medlem
Arkades avatar
Klättrar man in så där får man nog skylla sig själv. Vad behövde eleverna hjälp till? Blev de så pass traumatiserade av händelsen?
Citera
2015-12-03, 09:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkade
Klättrar man in så där får man nog skylla sig själv.
Är det någon som har skyllt på någon annan? Får isbjörnen skylla sig själv som utsattes för fara pga. att någon stolle ville begå självmord medelst isbjörn?
Citat:
Vad behövde eleverna hjälp till? Blev de så pass traumatiserade av händelsen?
Ja du, tycker du verkligen det är jättekonstigt? Vet du hur gamla de var?
Citera
2015-12-03, 10:02
Medlem
Arkades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är det någon som har skyllt på någon annan? Får isbjörnen skylla sig själv som utsattes för fara pga. att någon stolle ville begå självmord medelst isbjörn?
Ja du, tycker du verkligen det är jättekonstigt? Vet du hur gamla de var?
Fråge ställningen lydde som sagt: Är det för lätt att ta sig in till livsfarliga rovdjur på djurparker eller får man skylla sig själv?

Jag har aldrig påstått att det kan ha varit konstigt att de tyckte att det var otäckt.
Citera
2015-12-03, 10:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Fråge ställningen lydde som sagt: Är det för lätt att ta sig in till livsfarliga rovdjur på djurparker eller får man skylla sig själv?
Fast det är en falsk dikotomi i så fall, det kan vara för lätt att ta sig in och att man får skylla sig själv om man gör det. Bara för att frågan är bristfälligt formulerad är det inte förbjudet med välmotiverade svar.

Citat:
Jag har aldrig påstått att det kan ha varit konstigt att de tyckte att det var otäckt.
Det lät som att du tyckte det var konstigt men jag är bara glad om jag misstolkade dig nyss.
Citera
2015-12-03, 10:53
Medlem
Arkades avatar
Citat:
Fast det är en falsk dikotomi i så fall, det kan vara för lätt att ta sig in och att man får skylla sig själv om man gör det. Bara för att frågan är bristfälligt formulerad är det inte förbjudet med välmotiverade svar.

Det lät som att du tyckte det var konstigt men jag är bara glad om jag misstolkade dig nyss.
Vet inte hur inhägnaden såg ut, men jag tycker inte att det bör vara allt för lätt att kunna ta sig in till djuren, främst för barnens säkerhet.

Undrade litet om det bara rörde sig om psykisk behandling eller om vissa av eleverna tog någon fysisk skada.
Citera
2015-12-03, 11:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Vet inte hur inhägnaden såg ut, men jag tycker inte att det bör vara allt för lätt att kunna ta sig in till djuren, främst för barnens säkerhet.

Undrade litet om det bara rörde sig om psykisk behandling eller om vissa av eleverna tog någon fysisk skada.
Här är en bild på inhängnaden: http://www.bt.dk/danmark/mand-sprang...lap-han-uskadt Staketet går ungefär till midjan på en vuxen och sedan är det några meter ner till där nallarna är. Omöjligt för björnen att ta sig ut men hur lätt som helst att ta sig in alltså.

Det har inte nämnts att någon mer än mannen som hoppade in och isbjörnen blev skadade så barnen blev säkert bara skärrade av händelsen. Det behöver ju inte vara så att de låg i konvulsioner av chock utan det kan vara bra att tala om att alla klarade livhanken ändå.
Citera
2015-12-03, 11:49
Medlem
Arkades avatar
Citat:
Här är en bild på inhängnaden: http://www.bt.dk/danmark/mand-sprang...lap-han-uskadt Staketet går ungefär till midjan på en vuxen och sedan är det några meter ner till där nallarna är. Omöjligt för björnen att ta sig ut men hur lätt som helst att ta sig in alltså.

Det har inte nämnts att någon mer än mannen som hoppade in och isbjörnen blev skadade så barnen blev säkert bara skärrade av händelsen. Det behöver ju inte vara så att de låg i konvulsioner av chock utan det kan vara bra att tala om att alla klarade livhanken ändå.
Han måste ju ändå ha varit medveten om att han klättrade ner i en inhägnad för ett djur. Han må ha varit psykiskt sjuk, men det gör honom inte efterbliven.
Citera
2015-12-05, 16:27
Moderator
Tystnads avatar
Var på Zoo för ett par år sedan, som jag minns såg den ut som på bilden med den skillnad att det var en djup vallgrav mellan besökaren och inhägnaden ,så dåren måste alltså ha klättrat över den ganska låga staketet och sedan hoppat ner i vattnet och simmat in till land.

Japp jag tycker definitivt flera inhägnader är för dåligt skyddade mot att ta sig in i, det har ju hänt på andra zoo att barn ramlat ner, efter föräldrar lyft upp dom för att dom skall se dom bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in