• 3
  • 4
2015-12-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Egentligen ska man ha två sparande: Ett kortsiktigt och ett långsiktigt.

Det kortsiktiga sparandet bör vara ett konto med minst 15-20 tkr på. Detta för spontana nöjen (din Göteborgsresa exempelvis) eller oförutsedda utgifter (exempelvis läkaren, tandläkaren osv.).

Det långsiktiga sparandet är för flera år framöver. Detta gäller framtida investeringar såsom bostadsköp. Detta sparandet rör du i regel aldrig förrän det är dags att köpa den där lägenheten/bilen/whatever. Ett långsiktigt sparande kan du ha i låst "hög"räntekonto, fonder eller aktier - lite beroende på hur lång tid du förväntar dig att sparandet tar.

Jag och min sambo har en gemensam hushållskassa dit vi för över ett fast belopp varje månad som överstiger våra räkningar. På det sättet vet vi båda exakt vad våra fasta utgifter kassaflödesmässigt blir varje månad, fast över tid så byggs där upp en fin buffert. Samtidigt märker man inte riktigt av de fakturor som exempelvis kommer kvartalvis/halvårsvis osv, som annars kan komma som en jobbig överraskning. I vårt fall är överskottet ca 6 000 kr per månad över tid, vilket är bra om kylskåpet pajar, renovering eller liknande. Utöver detta har vi ett långsiktigt sparande.

Så det är mitt tips till det kortsiktiga sparandet. Fungerar lika bra om man är ensamstående. Förutsättningen är givetvis att man låter hushållskassan vara just en hushållskassa och inte "ta-ifrån-när-jag-vill-ha-nya-jeans-kassa".
Citera
2015-12-14, 06:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersnesduk
Människor idag är inte sämre än förut. Det är miljön som har förändrats. Människor utsätt för reklam och annan skit hela tiden, på ett helt annat sätt idag. Folk behöver bli medvetna om det som sker undermedvetet. Vi tror vi har koll. Vi har mindre koll på vad vi gör och varför vi gör det vi gör. Människor har noll självinstinkt.

Fast det motsägs av att inte alla påverkas och är zombies utan egen vilja. Om det du skriver hade stämt så borde 100% av befolkningen ha noll kronor kvar dagarna innan lön, undersökningar visar att det "bara" är ca 20% som lever ur hand i mun.

80% av den vuxna befolkningen klarar således att vara medvetna om vad reklamen försöker göra och skiter i det, eller låter sig åtminstone påverkas i betydligt mindre grad.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in