Dom flesta människor är korkade får som knallar med sin herde var än han må ta dom.
Jag är en sparare och intresserad av privatekonomi och får ta duster ibland på jobbet när det uppstår diskussion om pengar. Sparandet för mig är att i framtiden kunna ha möjlighet att göra vad jag vill. Vill jag sluta jobba, köpa en bra bil, lantställe, osv så ska jag ha möjlighet, det är ju lite sent att börja spara till det dagen innan. Jag vill ge mitt framtida jag bra möjligheter.
Senast förrförra veckan sa en arbetskamrat att det var onödigt för mig att spara för 'vad ska du med pengar till?' det symboliserar väl rätt många svenskars tankesätt rätt väl. Dom kan inte tänka framåt och förstå att i framtiden så kan det finnas behov av pengar. Han som sa det har dessutom lån på nästan 2 miljoner
Jag får ofta höra att jag är snål vilket retar mig enormt. Jag är generös och köper vad jag vill. Jag har en bostad med 15% belåning, är det snålt? Nej. Jag har ensam lagt 900 000:- på bostaden, vad har dom, ingeting. Jo lån och tomma konton. Bara för att jag inte shoppar och gör av med lönen på saker jag inte behöver eller vill ha så är jag ju inte snål.
Många tycks sätta likhetstecken med ekonomisk och snål och dom vill ju inte uppfattas som snåla så dom handlar en ny jacka, igen, och en ny väska, igen
Det är alltid dom med sämst ekonomi som ska göra sig märkvärdiga och förklara för andra hur 'en slipsten ska dras' gällande ekonomi och mer än gärna avmätt säger att en miljon 'inte är några pengar'. Ändå har dom inga miljoner.. förutom i lån då.
Men några är duktiga på att spara också, särskilt några unga i 20-årsåldern som förstått att dom kommer behöva pengar till bostaden. Dom har ett enormt försprång om sina slösaktiga jämnåriga.