Har precis kopplat in mitt nyköpta
LG LHB625W till min PC. Den är kopplad via optisk kabel (TOSLINK | S/PDIF), men jag får inte fart på 5.1-ljudet hur jag än gör.
Det fungerar som det ska när man kopplar det till TV, men så fort man kopplar det till PC så förblir ljudet i Stereo. Har testat att ändra inställningar i ljudkortet (Realtek HD Audio), att installera senaste drivrutin för ljudet samt testat olika filter såsom AC3 och 3D Soundback men inget funkar. Det kommer endast ljud från FL och FR, men inte från centern, basen eller de bakre högtalarna.
Vad som dock är märkligt är att
ALLA högtalare fungerar när man kör 'Test' inne i kontrollpanelen, något som alltså tycks betyda att det är någon form av inställning i Windows som blockerar möjligheten att få igång 5.1-ljudet, eller?
Jag kör Windows 7 Ultimate och har ett ASUS Sabertooth x58 -moderkort.
Skulle uppskatta assistans här, annars så får jag returnera skiten och köpa ett ljudsystem som är avsett just för PC.. men det ska jag inte behöva göra. Tack på förhand!
Edit – Kan tillägga att det står följande om mitt moderkort:
"The ASUS Sabertooth X58 comes with an 8-Channel Realtek ALC892 sound processor. This board will also be fully compatible with surround sound systems and thus, a third-party sound card is not required. However, it may be something to consider if the computer is being used for professional audio production."
^ Är även den optiska utgången inkluderad här?