2015-12-01, 20:21
Medlem
Hej!

Detta är en uppgift för blivande högskoleingenjörer.

Uppgiften är följande:

Hur mycket vatten erhålls (vilket är flödet?) med pump C i fig om geodetiska höjden är Hg och rördiametern di
och summan av motstånden är Z? (** minst lyfthöjd resp * störst lyfthöjd)
Samtliga pumpkurvor är giltiga vid 2900 varv/min

Det kommer en pumpkurva till denna uppgiften, givna värden i uppgiften är Z, rördiametern, Hg samt vilken pump som används (så man titta på rätt pumpkurva) . Jag har fått flera ledtrådar men vet inte ut eller in, min tanke är att ställa upp två Bernoullis ekvationer och räkna ut en hastighet. Eftersom rördiametern är konstant så kommer flödet direkt därpå. Men jag har kört fast ordentligt.

Jag vågar inte lägga ut allt här för jag vet att föreläsaren håller till på flashback och våra givna värden avslöjar vilka vi är Om någon känner att de har tid över att lägga så skriv gärna ett PM!

Tack på förhand!
Citera
2015-12-01, 21:45
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brämhult
...
Det är lite konstigt då du skriver att totala motståndet Z är angivet. Det är ju ett värde för trycket (som egentligen ges av flödet) och då är ju allt givet så du bara behöver titta på pumpkurvan. Det innebär alltså att du kan skita i både geodetisk lyfthöjd och rördiametern, de är överflödig information och du går direkt till pumpkurvan.

Om Z exempelvis är 20 mvp (meter vattenpelare, en vanlig enhet för tryck för pumpar, 1 mvp≈0,1 bar) så tittar du vilket flöde pumpen ger vid det trycket. Klart!

Förutom att det ges onödig information så saknas det nödvändig information. Det räcker inte att veta rördiametern för att räkna ut motståndet (den dynamiska tryckförlusten) utan du måste även veta hur långt röret är.

I en komplett uppgift med geodetisk höjd, diameter, längd, antal böjar etc., viskositet hos vätskan och allt så skulle man annars rita upp en systemkurva. På den lägger man in pumpkurvan och där de båda möts har du det tryck och flöde som fås. Ser ut såhär: http://www.tfd.chalmers.se/~ulfh/MEN...s/index_30.gif där den som är sjunkande åt höger är pumpkurvan och den stigande är systemkurvan.
Citera
2015-12-01, 22:17
Medlem
Så långt är jag med skunk!

Det läraren har sagt är att Z=9 helt enkelt, ingen enhet eller så. Blir galen på det, för någon jävla enhet måste det väl vara?! Han kallar det ett "engångsmotstånd" där precis alla motstånd är inräknade, pumpförlust, förlust i rörledning, förlust i böjar osv.

Jag har tänkt såhär:

En pump ska pumpa vatten från en tank till en annan som ligger 10m högre upp.

Bägge tankarna är öppna mot atmosfärstrycket.

Botten på nedre tanken är höjd=0 m, dvs min valda nollnivå

Inloppet är i botten på nedre tanken (ingen vattenhöjd är specificerad)

Utloppet är ovanför vattenhöjden i den övre tanken (är det bättre att anta att utloppet är i botten på den övre tanken istället?)

Pumpen ligger på höjd 0m, dvs på nollnivån

Rördiameter är given, geodetisk höjd är given. Ingen systemkurva finns, H-Q (höjd-flöde) diagrammet innehåller ENDAST en pumpkurva.

Blir du klokare av detta?
Citera
2015-12-01, 22:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brämhult
Så långt är jag med skunk!

Det läraren har sagt är att Z=9 helt enkelt, ingen enhet eller så. Blir galen på det, för någon jävla enhet måste det väl vara?! Han kallar det ett "engångsmotstånd" där precis alla motstånd är inräknade, pumpförlust, förlust i rörledning, förlust i böjar osv.

Jag har tänkt såhär:

En pump ska pumpa vatten från en tank till en annan som ligger 10m högre upp.

Bägge tankarna är öppna mot atmosfärstrycket.

Botten på nedre tanken är höjd=0 m, dvs min valda nollnivå

Inloppet är i botten på nedre tanken (ingen vattenhöjd är specificerad)

Utloppet är ovanför vattenhöjden i den övre tanken (är det bättre att anta att utloppet är i botten på den övre tanken istället?)

Pumpen ligger på höjd 0m, dvs på nollnivån

Rördiameter är given, geodetisk höjd är given. Ingen systemkurva finns, H-Q (höjd-flöde) diagrammet innehåller ENDAST en pumpkurva.

Blir du klokare av detta?
Klart att det måste vara en enhet på Z. Kolla vad det är för enhet för tryck i pumpkurvan (y-axeln) så kan man väl gissa att det ska vara samma men det är ju slarvigt av läraren om han inte har angivit enhet i uppgiften, man ska inte behöva gissa. Troligen är det 9 mvp. Jag skrev nog lite tokigt nyss. Summan av motstånden=Z är nog exklusive Hg. Alltså Z är bara dynamiska motstånden i rör etc och du ska addera Hg för att få det totala tryck som pumpen måste skapa.

Vad menas förresten med "(** minst lyfthöjd resp * störst lyfthöjd)"?

Sedan ska du skita i vilken höjd botten i tankarna ligger på, det är vattenytornas höjd som räknas eller i fall utloppet ligger över vattenytan i den högre tanken så blir det utloppets höjd.

Pumpen skiter i vad som orsakar trycket, den bryr sig bara om det totala trycket, Htot. Htot=Hg+Z. Lägg ihop 9 och vad du nu har för geodetisk höjd och sedan glor du bara på pumpkurvan vad den lyfthöjden (totaltrycket) ger för flöde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in