Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-01, 13:15
  #1
Medlem
Hej!


Tanken slog mig och en vän att man borde kunna fejka studentkortet-appen.

Appen har bland annat en funktion där man kan välja att "visa kort". Att man istället för att ha ett fysiskt studentkort (för rabatterade priser och nationsbesök etc) kan få det digitalt i mobilen. När man trycker på knappen visas kortet i helskärm, precis så som det fysiska kortet ser ut. Trycker man på skärmen visas kortets baksida, precis som det fysiska kortet ser ut med magnetremsa och diverse siffror osv. Detta är egentligen en funktion som finns bara för att de man visar kortet för ska kunna se kortets äkthet och därmed ge en t ex rabatt eller tillträde till studentnationen.

Jag har tidigare varit en flitig användare av fejkbiljett för resor i kollektivtrafiken, appen för android respektive iOS och den webbaserade appen för iOS. Jag tänker mig, utan de minsta kunskaper i programmering, att en liknande app som den webbaserade fejkbiljett-appen borde kunna tas fram för att fejka studentkortet. Är detta möjligt?

De enda funktionerna som behövs, som jag ser det, är att kunna skriva in uppgifter om det man vill ska stå på kortet (namn, personnummer, nationstillhörighet och kårmedlemskap...) och sedan en "visa kort" knapp som genererar ett studentkort med de uppgifter man skrivit in.

man ska därefter kunna trycka på skärmen för att växla mellan fram och baksida. That's it!

Några idéer om hur detta kan göras?

Tack för svar!




Osäker på om tråden ligger rätt, om inte så får den gärna flyttas.
Citera
2017-08-16, 14:17
  #2
Medlem
Någon som kan hjälpa till med detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback