• 2
  • 3
2007-06-28, 20:24
Medlem
408s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Varför "råkar" vi människor vara det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Evolution
Citera
2007-06-29, 00:49
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Varför "råkar" vi människor vara det?
Vi är inte så fruktansvärt mycket intelligentare än exempelvis apor. Vi råkar vara den intelligentaste djurarten pga att någon art måste vara det. Enkel relativitet.
Citera
2007-06-29, 11:34
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 408
http://sv.wikipedia.org/wiki/Evolution

Tro inte på ALLT dumt som de hjärntvättar dig i skolan med eller läser på nätet...
Citera
2007-06-29, 11:36
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Vi är inte så fruktansvärt mycket intelligentare än exempelvis apor. Vi råkar vara den intelligentaste djurarten pga att någon art måste vara det. Enkel relativitet.

Varför är du så fixerad och besatt vid just apdjuren?

Var du kanske en apa i ditt föregående liv...?
Citera
2007-06-29, 12:29
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Håll vänligen topic i denna tråd - frågor kring värde och rättigheter hos människor och djur - och låt den inte bli en allmän tråd om evolution kontra skapelsetro.

/Moderator
Citera
2007-06-29, 12:30
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Varför är du så fixerad och besatt vid just apdjuren?

Var du kanske en apa i ditt föregående liv...?
Jag utgår inte från att vi lever i tidigare liv då jag inte vill förutsätta att det som inte går att bevisa existerar, men om du syftar på mina hundratusentals år gamla förfäder så var de tveklöst apor, ja. Men, jag förstår inte varför du drar upp evolutionsteorin i den här 2 år gamla tråden? Snackar vi inte redan tillräckligt mycket om den här samt i vetenskapsforumet?
Citera
2012-10-06, 19:12
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Jag utgår inte från att vi lever i tidigare liv då jag inte vill förutsätta att det som inte går att bevisa existerar, men om du syftar på mina hundratusentals år gamla förfäder så var de tveklöst apor, ja. Men, jag förstår inte varför du drar upp evolutionsteorin i den här 2 år gamla tråden? Snackar vi inte redan tillräckligt mycket om den här samt i vetenskapsforumet?

Vad får dig att tro att du har apor i ditt släktträd?
Citera
2012-10-06, 19:28
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Vad får dig att tro att du har apor i ditt släktträd?

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskoapor
Citera
2012-10-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksander
Vad är det ni värderar när ni avgör värdet på människor, djur och andra organismer?
Skrev om detta i en annan tråd - upprepning:

Våra möten med djur är av ett annat slag än våra interaktioner med andra människor. Vi kommer vid varje situation som personer (människor) med anknytning till andra människor (även om denne råkar ha ett IQ under 50) och således är det inte en ny möte med en enhet vars moraliska status vi har ännu inte fastställt, utan det är bara en del av strukturen i vårt liv, och där moraliska frågor är naturliga som en del av våra bakgrund. Moral är helt beroende av vår natur som varelser bundna i den mänskliga, sociala världen, och detta förklarar varför ett möte med ett djur är av ett annat slag än ett möte med en annan människa. Detta är inte en gradskillnad: antingen är det en del av vår värld, eller så är den inte det. Att försöka vidga området för moral eller rättigheter bortom vår värld (sociala samhälle) till att omfatta de fascinerande icke-mänskliga enheter vi möter i naturen är en människoliknande misstag.

Så den typiska argumentet från djurrättsaktivisternas handbok besvaras enkelt. Kognitivt nedsatta människor, medan deras intellektuella förmågor inte må vara stor, är de en del av vårt samhälle. Det är svårt för djurrättsförespråkarna att se betydelsen av detta eftersom genom att minska människor med nedsatt kognitivt-system till nivån av ett komplext djur som råkar ha ett IQ likt de, glömmer de en stor rikedom, och det är våra förståelser/behov och tillämpningar av 'rätt' & 'moral'.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in