Flashback bygger pepparkakshus!
2005-11-11, 21:11
Medlem
Aleksanders avatar
Vad är det ni värderar när ni avgör värdet på människor, djur och andra organismer?
Citera
2005-11-12, 10:59
Medlem
Zencores avatar
Djur är underlägsna oss människor. Jag har problem med att förstå hur någon kan någon annan åsikt. Vi är mer avancerade än dom och därför tar vi oss rätten att stå över dom på på näringskedjan. Förklara för mig varför ett djur är lika mycket värt som mig?
Citera
2005-11-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zencore
Förklara för mig varför ett djur är lika mycket värt som mig?

För mej är min katt mer värd än dig.
Men jag håller med, djur är inte lika mycket värda som oss eftersom vi värderar allting olika, även människor emellan. Alla som tycker att allt och alla är lika värda lever i en teoretisk idyll som i princip skulle rättsfärda att döda sin kära morsa lika som att döda en främling, eller en björn.
Citera
2005-11-13, 01:09
Medlem
Citat:
Djur är underlägsna oss människor. Jag har problem med att förstå hur någon kan någon annan åsikt. Vi är mer avancerade än dom och därför tar vi oss rätten att stå över dom på på näringskedjan. Förklara för mig varför ett djur är lika mycket värt som mig?

Kan jag som är både större, starkare och smartare än Niklas 10 år ta mig rätten att sparka honom sönder och samman för att jag kan?

Du är också ett djur. Precis som jag.
Citera
2005-11-13, 13:40
Medlem
Zencores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skabb
Kan jag som är både större, starkare och smartare än Niklas 10 år ta mig rätten att sparka honom sönder och samman för att jag kan?

Ja det kan du.
Citera
2005-11-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skabb

Saken är den att rättigheter är en mänsklig konstruktion, inget naturgivet. Så om de flesta människor är överens om att det är fel att döda Niklas 10 år men inte att döda hönan Agda, då är det också så. Oberoende av om det är logiskt eller inte.

Fast sedan kan man förstås undra varför du skulle bry dig om vad de flesta andra tycker, ifall du nu verkligen känner att det vore en gudi behaglig gärning att sparka Niklas sönder och samman...
Citera
2005-11-13, 20:29
Medlem
Aleksanders avatar
Det finns inga objektiva rättigheter, rättigheterna skapas, makt är lika med rätt.
Citera
2007-06-28, 17:33
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksander
Djuren har inga rättigheter, döda alla björnar som verkar aggresiva.

Oavsett att det är fel att döda björnar, så gör Du åtminstone skillnad mellan Människor och djur...
Citera
2007-06-28, 17:36
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Förklara för mig varför ett djur är lika mycket värt som mig?

Men räknar inte du dig som ett djur, om du nu tror på den groteska myten att människan är en människoapa...
Citera
2007-06-28, 19:47
Medlem
408s avatar
"Polisen har speciella björnjägare som rings in när en aggressiv björn lufsar runt i skogen."

Aggressiv björn? ja konstigt.. haha ja det är sjukt. Ger man sig ut i skogen för att skjuta en björn som inte direkt är ett litet och ofarligt djur får man väl för fan stå för konsekvenserna om man är ett klantarsel. Har dom den här mentaliteten kan dom väl lika gärna utrota alla djur i Sverige som är en potentiell fara för människan.
Citera
2007-06-28, 19:58
Medlem
408s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Men räknar inte du dig som ett djur, om du nu tror på den groteska myten att människan är en människoapa...

Alla är vi djur, vi råkar bara vara lite mer intelligenta än andra. Föresten om du vill se en riktig myt kan du kolla in den om kristendomen "zeitgeist - the movie".
Citera
2007-06-28, 20:10
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 408
Alla är vi djur, vi råkar bara vara lite mer intelligenta än andra. Föresten om du vill se en riktig myt kan du kolla in den om kristendomen "zeitgeist - the movie".

Varför "råkar" vi människor vara det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in