Jag blev precis klar med mitt första varv. Fattar inte hur man kan ha missat en sån här pärla fram till nu Spelet var helt suveränt och man satt verkligen på helspänn från början till slut. Fantastisk grafik, lysande röster och grym atmosfär hela vägen igenom.
Mina favoritögonblick:
Jennifer Lawrence rymmer från Fritzl-källaren
Markus Luther King och hans fredliga demonstration blir brutalt nedskjutna av kravallpolis.
Androidkyrkogården
Connors "bromance" med alkispolisen
Alice dör i Auschwitz (Någonstans under spelets gång måste jag ha fattat ett riktigt dåligt beslut)
Ni som spelat föregångaren "Heavy Rain" är det lika bra som Detroit?
Jag blev precis klar med mitt första varv. Fattar inte hur man kan ha missat en sån här pärla fram till nu Spelet var helt suveränt och man satt verkligen på helspänn från början till slut. Fantastisk grafik, lysande röster och grym atmosfär hela vägen igenom.
Mina favoritögonblick:
Jennifer Lawrence rymmer från Fritzl-källaren Markus Luther King och hans fredliga demonstration blir brutalt nedskjutna av kravallpolis.
Androidkyrkogården
Connors "bromance" med alkispolisen
Alice dör i Auschwitz (Någonstans under spelets gång måste jag ha fattat ett riktigt dåligt beslut)
Ni som spelat föregångaren "Heavy Rain" är det lika bra som Detroit?
Ja, eller det var lika bra som detroit enligt mig. Men heavy rain släpptes ju för nästan 10 år sen, så med dagens standard så är det kanske inte lika imponerande. Animationer och sånt, som var bra när det släpptes har ju åldrats ganska dåligt. Men storyn är bra, spelmekaniken är densamma. Spelet fick liksom detroit fina betyg också. Håller detroit lite högre men tycker absolut att det är värt att kika in heavy rain om du gillade detroit. Andra spel att kika in från samma studio som gjort detroit är fahrenheit (har betydligt fler år på nacken dock) och beyond two souls. Båda finns på ps4. Men heavy rain var bäst av dem 3 så den bör man kika in allra först. Finns annars som en samling där man kan få både beyond och heavy rain inbakat i samma pris. Tycker dem ofta har det spelet på sale på psstore om du vill ha spel digitalt så kan vara värt att kika in.
Angående spolierna håller jag det fetade som mitt bästa moment också. Riktigt episk scen. Framförallt musiken i den scenen, och musiken överlag i hela spelet var fantastiskt. Funderar på om det inte är det vassaste soundtracket i spelvärlden 2018. Tror fan det.
Alltså om du dödar en av karaktärerna försvinner ju dem och deras uppdrag helt. Och ersätts ju inte direkt. Så blir bara kortare. Däremot så kan du låsa upp nya områden och uppdrag med de olika valen du gör.
Ett exempel är ju på slutet av karas story
Nu vet jag inte vilken du fick men det finns två slut tex en vid busshållsplatsen och båtarna, ifall du tar dig igenom kontrollerna i uppdraget innan. Misslyckas man där hamnar man i någon slags detention center och får försöka arbeta sig därifrån
Det finns ju också lite fler scenarion och scener med hank om du nu
inte har ihjäl honom, även om det verkar vara ganska nära slutet han dog för dig
Helt ärligt vet jag inte om det är en bra ide att göra så dåligt ifrån sig som möjligt, möjligtvis att göra de mer moraliska tvivelaktiga valen är värt det för det ger en del olika scenarion och scener, dock inte så jättemycket nytt gameplay eller uppdrag/områden för den delen , men att göra för dåligt för sig själv kan ju innebära att en av dem dör och det ger ju egentligen ingenting, förutom ett kortare spel. Sen är det inte jättemycket nya områden/uppdrag beroende på valen man gör utan dem utspelar sig bara annorlunda för det mesta. Även om det finns helt nya uppdrag som jag tog upp i spoilern,.
Men i korthet tyckte jag det var värt det med en andra playthrough för att gå igenom alla olika scenarion och scener. Mycket nytt och spännande, inte minst i hur karaktärerna invaolveras med varandra.
Det finns sjukt många fler variationer på slut än de du nämner. Spelet är verkligen gjort grymt och det finns väldigt många olika utgångar baserat på hur du agerar från början till slut. Finns vissa youtubers som lyckats testa massa olika scenarion baserat på olika val.
Själv har jag klarat ut det tre gånger back-to-back och tycker det är ett av de bästa spelen jag någonsin spelat. Sen har jag kikat dessa youtube-videos också och lagt typ 20 timmar på det, men fastnade verkligen för hur det är upplagt och många val man gjorde var man nyfiken på hur det skulle påverka osv.
Ur berättelseperspektiv är det bra. Men det är tveksamt om det ska kallas spel. Skulle mer kalla det en interaktiv film.
Storyn är helt klart kompetent, men att kalla det för spel är lite magstarkt, även i mina ögon. Men jag gillade det. Hade gärna kört igenom det några gånger till, men det finns för dåligt med tid för det.
Storyn är helt klart kompetent, men att kalla det för spel är lite magstarkt, även i mina ögon. Men jag gillade det. Hade gärna kört igenom det några gånger till, men det finns för dåligt med tid för det.
Det är klart värt att spela igenom detta underbara spel en andra gång
Till skillnad mot Heavy Rain som kändes lite halvfärdigt och tyngdes ner av plotholes så håller Detroit hela vägen. Det finns så många variabler som i olika hög grad påverkar storyn så att det går att få flera rejält olika slut.
Nu är jag rackarns seg på bollen med detta spel. Jag kommer ihåg att jag var hypad över det innan det kom pga Heavy Rain men av någon anledning så föll detta spel lite i glömska. Passade på att köra igenom det nu och oj vilket grymt lir. Sätter det faktiskt snäppet bättre än Heavy Rain, även ifall HR har tidsaspekten till sin nackdel. Det märks verkligen att de försökt att ta bort det negativa från HR och B2S. Viket de till största del lyckats med (tänker framförallt på kontrollerna).
Nöjd överlag med min spelsession även ifall vissa delar inte gick helt kanoners. Tyckte nog Karas story var den som var mest givande , tyckte minst om Markus i början men den växte senare i spelet.
Mina utfall. Markus:
Gick den fredliga vägen och lyckades tillslut att förena Android med människorna. Dessvärre lyckades jag inte rädda alla sidokaraktärer då Simon dog i tv-skrapan.
Connor:
En relativt intressant story, har för mig Connor dog två gånger innan han tillslut gick över till andra sidan när han mötte Markus. Connor dog dessvärre helt i cyberlife-skrapan där jag var lite seg att agera, då jag antar att man var tvungen att neutralisera vakterna innan våning 31.Annars vet jag inte varför han dog som han gjorde.
Kara:
Från att bryta sig fri och skydda Alice och hela resan till man möter Luther och försöken att fly över gränsen. Detta misslyckades när man vart fast vid tillslaget mot Jericho och vart satt i avlivlingsläger.
Lyckades fly med Alice och Luther och fick spendera sin tid tillsammans.
Jag spelade igenom det när det kom ut och tyckte det var riktigt bra, men inte så jag ville spela igenom allt mer än en gång bara för att kolla andra utgångar.
Nu när jag inte minns allt så tydligt så kanske man skulle spela det igen. Jag blev aldrig "Deviant" med Kara så den storyn tog slut ganska fort, så jag har väl en tredjedel av spelet som är helt outforskat.