Citat:
Variationen var nog inte lika stor i naturtillståndet. Övervikt är ett civilisationsfenomen, och att äppelformade kvinnor med övervikt har en del av sin övervikt i brösten är alltså även det ett civilisationsfenomen.
Citat:
Det är väldigt svårt att hitta fossil av mjukdelar som bröst, så det är oerhört svårt att vara säker, men personligen skulle jag tro att i vart fall neandertalarens och H. sapiens sista gemensamma förfader för sådär 800 000 år sedan hade permanenta kvinnobröst av vår typ, och brösten kan vara betydligt äldre ändå.
En anledning till stark variation – som jag fattar det – är att det kanske nyligen har skett någon genetisk förändring. Typ precis när giraffens långa hals var nyuppfunnen så bör det ha funnits giraffer med väldigt olika halslängd.
Citat:
Det ska du alltså inte ge dig fasen på.
Så människans sexmaskineri kanske ”nyligen” har genomgått en produktutveckling
Citat:
Det tror jag inte ett ögonblick. Kvinnobröst är sexuellt selekterade, samtidigt som det naturligtvis finns en naturlig selektion som håller emot alltför stora bröst. I en sådan konflikt är det inte så konstigt att man fpr en storlekspolymorfism. Men som sagt, polymorfismen var nog mindre utpräglad i naturtillståndet. De unga kvinnor från jägar-samlar-levande khoisanfolk som Philip Tobias avbildar i sitt magistrala standarverk Bushmen of the Kalahari har allihop en bröststorlek som motsvarar mellan medelstor A-kupa och medelstor B-kupa.
– i motsats till tex hjärtat som ju inte alls kör med en massa individuella variationer.
En annan anledning kan vara att variationen är en medvetet inbyggd finess hos arten, som ansiktsdrag, röst, lukt, osv. Och vad skulle vitsen med det vara? Eh … att sexualdriften är kopplad till en variationslust – så att man sprider sina gener mer?
En annan anledning kan vara att variationen är en medvetet inbyggd finess hos arten, som ansiktsdrag, röst, lukt, osv. Och vad skulle vitsen med det vara? Eh … att sexualdriften är kopplad till en variationslust – så att man sprider sina gener mer?
Citat:
Alla sexuellt selekterade karaktärer är faktiskt inte av typen honest signals. Så länge de inte är kopplade till lägre fitness, så kan det funka ändå.
Förresten en till underlighet: Om det nu är så att män med stora penisar får para sig mer så borde det finnas en koppling mellan god fysisk hälsa och penistillväxt – och så är det ju inte … Eller?