Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-02, 19:50
  #49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag är helt enig med dig där, men som jag framfört tidigare handlar det nog mycket om arbetsinsats kontra nuvarande också fungerande funktion.

Om detta nu dessutom är önskemålet, varför har ingen framfört detta i "Forumförslag" istälet för att älta det här?

Min uppfattning är att ägarna till Flashback (oavsett vilka dessa än är) gärna ser tekniskt avancerade och eleganta tekniska lösningar. Speciellt bör detta rimligtvis gälla om en teknisk lösning är enkel, har karaktären av engångsjobb och därefter arbetar latent utan att kräva någon extra datorkraft eller andra resurser.

Detta bör i ännu högre grad gälla om den tekniska lösningen dessutom eliminerar och ersätter en närmast stenåldersmässig funktion på Flashback.

Anledningen till varför detta inte har framförts i "Forumförslag" har jag inget svar på. Det kan ju möjligtvis bero på att Flashbacks inställning till hanteringen av medlemsförslag har varit tämligen styvmoderlig periodvis.
Citera
2016-01-02, 20:06
  #50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Min uppfattning är att ägarna till Flashback (oavsett vilka dessa än är) gärna ser tekniskt avancerade och eleganta tekniska lösningar. Speciellt bör detta rimligtvis gälla om en teknisk lösning är enkel, har karaktären av engångsjobb och därefter arbetar latent utan att kräva någon extra datorkraft eller andra resurser.

Detta bör i ännu högre grad gälla om den tekniska lösningen dessutom eliminerar och ersätter en närmast stenåldersmässig funktion på Flashback.

Anledningen till varför detta inte har framförts i "Forumförslag" har jag inget svar på. Det kan ju möjligtvis bero på att Flashbacks inställning till hanteringen av medlemsförslag har varit tämligen styvmoderlig periodvis.

Jag tänkte det mest som att du är betydligt mer förespråkare för idén än jag att du skulle implementera tanken där. Tycker du annorlunda kan du ju poka lämplig användare med än mer tydliga åsikter. (Insert smiley).
Citera
2016-01-02, 20:16
  #51
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Min uppfattning är att ägarna till Flashback (oavsett vilka dessa än är) gärna ser tekniskt avancerade och eleganta tekniska lösningar. Speciellt bör detta rimligtvis gälla om en teknisk lösning är enkel, har karaktären av engångsjobb och därefter arbetar latent utan att kräva någon extra datorkraft eller andra resurser.

Detta bör i ännu högre grad gälla om den tekniska lösningen dessutom eliminerar och ersätter en närmast stenåldersmässig funktion på Flashback.

Anledningen till varför detta inte har framförts i "Forumförslag" har jag inget svar på. Det kan ju möjligtvis bero på att Flashbacks inställning till hanteringen av medlemsförslag har varit tämligen styvmoderlig periodvis.
Är inte "avstängd" en kategori, menar du att man ska ha avstängda i speciella tabeller i databasen? Det måste vara på något sätt redan nu då man som avstängd bara kommer till att det står att man är avstängd, men det är iofs en koll som säkert bara görs en gång när man loggar in, man kastas till den sidan och går inte vidare i inloggningen liksom, får inget session id eller nått. Men blir man utkastad om man blir avstängd medan man är inloggad? I så fall måste det kollas iaf vid varje laddning av sidan menar jag.

Jag håller med er båda att det är lite stenålders att skapa ett nytt konto. Det borde gå göra på annat vis. Att man till exempel kanske har en dag eller två på sig att överklaga i feedback som enda ställa man kan skriva, plus att man kan skicka PM enbart till moderator och admin, säg bara 5 st... det blir många villkor
Citera
2016-01-02, 20:18
  #52
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag tänkte det mest som att du är betydligt mer förespråkare för idén än jag att du skulle implementera tanken där. Tycker du annorlunda kan du ju poka lämplig användare med än mer tydliga åsikter. (Insert smiley).



Jag förstod piken fast den var fin...

Visst, du har rätt, diskussionen borde föras över till "Forumförslag" naturligtvis. Samtidigt tänkte jag att någon insatt moderator först kunde spontantycka något om själva tanken. Det borde rimligtvis finnas någon moderator som tycker att nuvarande förfarande är något förlegat.

Citera
2016-02-24, 16:10
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du missar poängen. Poängen är att en avstängd användare inte har något att göra på flashback under sin avstängning. Den är avstängd från att hålla på på flashback. Undantagen som finns är enbart för att kunn bestrida och fråga om sin avstängning.
Detta är ett argument som gränsar till dumhet. De nya reglerna tillåter att man skapar nytt konto för att kunna bestrida sin avstängning, och givetvis att man loggar in på det nya kontot. Med det nya kontot kan man precis som förut skriva och läsa i Feedback. Man kan också läsa inkommande PM, eftersom man inte ser om det kommer från moderator förrän man har öppnat det, och skriva till moderator. Man kan också läsa i forumet. Det enda i praktiken som skiljer gamla och nya regeln är att det inte längre är tillåtet att rapportera.

Som moderatorn skrev i artikeln är moderatorerna beroende av rapporter. Varför vill du inte tillåta rapporter som underlättar moderatorers jobb? Det är ett mycket dogmatiskt synsätt att avstängda inte har på forumet att göra. TS anser att det kan misstänkas att avstängda rapporterar i trådar som en kombination av personligt hämndbegär och en syn på sig själv som extra moderator/trådpolis i de trådar där hen är som mest aktiv. Det kan också gälla rapporter från aktiva användare. En snedbalans pga oupptäckta regelbrott är avsevärt värre än den snedbalans som kan uppstå efter att regelbrott har rapporterats av en avstängd användare och inlägg tagits bort av en moderator. Självfallet ska våra duktiga moderatorer få all den hjälp de kan få både av aktiva och avstängda användare.

Låt regeln återgå till den tidigare formuleringen, och underlätta moderatorernas jobb.
Citera
2016-02-24, 18:21
  #54
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anotherusername
.
>> De nya reglerna tillåter att man skapar nytt konto för att kunna bestrida sin avstängning.
Ja stämmer.

>> Med det nya kontot kan man precis som förut skriva och läsa i Feedback.
Enligt den nya regeln får du BARA läsa de trådar i Feedback som berör din egen avstängning, med andra ord dina egna Feedback-trådar samt klistrade trådar. Jag kan altså kolla på din profil på ett 1.07-konto, printscreena "Aktivitet" där jag ser att du läser sådant du inte får läsa, och sedan RP:a, med bifogad print.

>> Man kan också läsa inkommande PM, eftersom man inte ser om det kommer från moderator förrän man har öppnat det, och skriva till moderator.
Givetvis får du inte läsa/skriva till vilken moderator du vill, utan enbart den moderator som har "ditt" ärende. Vem som har ditt ärende ser du i avstängningar/bannlysningar, oftast mod som gav dig senaste varning om det inte gäller 1.x-brott. Gäller det 1.x-brott kan du givetvis som sagt söka upp ditt namn i avstängningar/bannlysningar. Om den moderator som har "ditt" ärende inte är mod längre eller om du inte håller med om denne, så är "admin" enda alternativet. Och alla admin har "admin" någonstans i namnet.

Sedan är det så att varje PM har en rubrik, självklart är det bara OK att diskutera med moderatorer gällande sin avstängning, det är altså inte OK att "kallprata" med en moderator under tiden man är avstängd. Således, kan du också styra ditt öppnande av PM utifrån BÅDE avsändarnamn OCH PM-rubrik.

Således: Förbjudet att öppna PM från andra än relevanta. Och du BEHÖVER inte öppna ett okänt PM, för om det inte kommer från "admin" eller en moderator som har ditt ärende, så är det inte relevant för ditt bestridande av din avstängning. Ett PM från en moderator typ "Tack för din rapport" (för en rapport som du gjorde innan din avstängning), är altså inte relevant för ditt bestridande av din avstängning, och således kan du vänta med att öppna det PMet tills din avstängning är över.

>> Man kan också läsa i forumet.
Kan ja. Men du får inte. Upptäcks det så är det 1.07.

Det gäller även om du inte är inloggad enligt den nya regeln. Tänk på att webbservern har loggar, och vid en eventuell långtidsavstängning så kan man ju lätt kolla upp det, eftersom du då får intyga att du inte har varit aktiv på forumet, och visar det sig att du inte hållt detta, så är det lätt att neka återöppning av kontot.

Det är inget konstigt att man även blir avstängd (rent formellt) från att läsa i forumet. Är du portad så är du portad, thats it. Även om det inte krävs en inloggning för att läsa i forumet.
Citera
2017-02-01, 00:01
  #55
Medlem
GenesisPs avatar
Får man lov att posta/diskutera från ett annat konto om "huvudkontot" är avstängt?

Om man bara har ett konto, som blir avstängt, får man skapa ett helt nytt då från samma IP-adress?
Citera
2017-02-01, 00:11
  #56
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Får man lov att posta/diskutera från ett annat konto om "huvudkontot" är avstängt?

Om man bara har ett konto, som blir avstängt, får man skapa ett helt nytt då från samma IP-adress?
Nej, om man är avstängd är all forumaktivitet förbjuden och det gäller samtliga konton. Det finns två undantag. Man får diskutera sin avstängning i PM med moderator eller admin och man får posta här (FB) Avstängningar och bannlysningar: feedback i ärenden som gäller den egna avstägningen.
Citera
2017-02-01, 11:09
  #57
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Får man lov att posta/diskutera från ett annat konto om "huvudkontot" är avstängt?

Om man bara har ett konto, som blir avstängt, får man skapa ett helt nytt då från samma IP-adress?
Om du gör det blir det brott mot 1.07 och din avstängning kan bli förlängd ytterligare.
Citera
2017-02-01, 14:44
  #58
Medlem
Frågan var ju (ursprungligen) om man får rapportera inlägg om man är avstängd på ett konto. Då rapporter inte syns på själva forumet, utan är kommunikation med moderator/admin borde man ju få rapportera inlägg, givet att man anser att det bryter mot någon regel.

En annan sak har jag tänkt på. Regel 2.04:

Användarnamn som anses vara förväxlingsbara med någon annan medlem, moderator eller admin är förbjudna.

Kan man bli avstängd för brott mot 2.04? Jag har för mig det var en som hade användarnamnet Moderatorn, vilken i skrivande stund är avstängd. Hur är det med användarnamn av den typen? Om det bara är p g a användarnamnet man blivit avstängd borde väl brott mot 2.04 undantas från regeln att man inte får göra något utöver vad som nämns i 1.07. I så fall borde man då få skapa ett nytt konto med ett mindre störande användarnamn och skriva vad som helst?
Citera
2017-03-20, 23:21
  #59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Frågan var ju (ursprungligen) om man får rapportera inlägg om man är avstängd på ett konto. Då rapporter inte syns på själva forumet, utan är kommunikation med moderator/admin borde man ju få rapportera inlägg, givet att man anser att det bryter mot någon regel.

En annan sak har jag tänkt på. Regel 2.04:

Användarnamn som anses vara förväxlingsbara med någon annan medlem, moderator eller admin är förbjudna.

Kan man bli avstängd för brott mot 2.04? Jag har för mig det var en som hade användarnamnet Moderatorn, vilken i skrivande stund är avstängd. Hur är det med användarnamn av den typen? Om det bara är p g a användarnamnet man blivit avstängd borde väl brott mot 2.04 undantas från regeln att man inte får göra något utöver vad som nämns i 1.07. I så fall borde man då få skapa ett nytt konto med ett mindre störande användarnamn och skriva vad som helst?

Som gammal TS till denna tråd:

Första stycket: Diskussionen i tråden ledde till att frågan togs upp i Outlaw där det beslutades att man inte får ägna sig åt att rapportera inlägg med ett alternativkonto när man är avstängd med ett annat.

Sista stycket: Det är väl klart att man kan stänga av, hur skulle Flashback annars komma till rätta med kontonamn man av olika skäl inte vill tillåta? Din andra fråga bör du kanske PM:a en moderator om eftersom ingen uppenbarligen läst här. Kan hålla med om att det låter lite hårt att permbanna en användare för att den gjort ett konto som blivit permbannat, t ex "Admin7x34y". Även om det tyder på illasinnat uppsåt är det ju inte riktigt i klass med t ex en grov 1.06 eller upprepade regelöverträdelser av olika slag där man inte skärper sig trots flera avstängningar.
Citera
2017-03-21, 00:10
  #60
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Frågan var ju (ursprungligen) om man får rapportera inlägg om man är avstängd på ett konto. Då rapporter inte syns på själva forumet, utan är kommunikation med moderator/admin borde man ju få rapportera inlägg, givet att man anser att det bryter mot någon regel.

En annan sak har jag tänkt på. Regel 2.04:

Användarnamn som anses vara förväxlingsbara med någon annan medlem, moderator eller admin är förbjudna.

Kan man bli avstängd för brott mot 2.04? Jag har för mig det var en som hade användarnamnet Moderatorn, vilken i skrivande stund är avstängd. Hur är det med användarnamn av den typen? Om det bara är p g a användarnamnet man blivit avstängd borde väl brott mot 2.04 undantas från regeln att man inte får göra något utöver vad som nämns i 1.07. I så fall borde man då få skapa ett nytt konto med ett mindre störande användarnamn och skriva vad som helst?
Vad gäller forumaktivitet under avstängning fick du svar i mitt inlägg ovan vad som är tillåtet.

Vad gäller brott mot 2.04 blir ett sådant konto bannlyst men användaren har rätt att skapa ett nytt konto, så det utgör ett undantag från 1.07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback