Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-30, 21:11
  #1
Medlem
MrFolds avatar
En person som vi kan kalla "X" blir avstängd på en månad för ohörsamhet.

X har (minst) ett alternativt konto. Detta konto torde vara känt av moderatorerna.

X loggar under avstängningstiden in med sitt alternativa konto. Hen skriver inga inlägg, men gör däremot anmälningar mot andra postare. Avsikten (som iofs spelar mindre roll) kan misstänkas vara en kombination av personligt hämndbegär och en syn på sig själv som extra moderator/trådpolis i de trådar där hen är som mest aktiv.

Utgör X handlande ett regelbrott mot 1.07?

(Det bör påpekas att frågan är hypotetisk, eller snarare inte möjlig att leda i bevis för mig)
Citera
2015-11-30, 22:09
  #2
Medlem
CreepyCrawls avatar
Tittar man på definitionen av regeln så finns det väl egentligen inget förbud för den sortens agerande Är RP:erna korrekta så kan jag inte tänka mig att moderatorer ser något problem med det egentligen, rent objektivt så gagnar det ju flashback i sig?

Om det däremot görs en massa okynnesRP så kanske det bedöms annorlunda, vad vet jag..
Citera
2015-11-30, 22:16
  #3
Moderator
najass avatar
Det har diskuterats bland moderatorerna tidigare och då kom vi fram till att det rimligtvis är ok som regeln är skriven idag. Skulle det visa sig att det blir ett problem får vi väl fundera vidare.
Citera
2015-12-01, 03:04
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det har diskuterats bland moderatorerna tidigare och då kom vi fram till att det rimligtvis är ok som regeln är skriven idag. Skulle det visa sig att det blir ett problem får vi väl fundera vidare.
Det måste ju, som nämnts ovan, bero på hur dessa RP ser ut. Är det till största delen helt adekvata PM (de/den som handhar RP:n kan fortfarande bedöma ärendet annorlunda) stipulerar ju regeln inget fel i detta, men är det tydligt att det enbart rör sig om RP av användare med annan åsiktsuppfattning (dock inom topic) är det missbruk av konto som jag ser det.

Duktigt noterad slamkrypare för övrigt.
__________________
Senast redigerad av tempeZZt 2015-12-01 kl. 03:06.
Citera
2015-12-01, 07:57
  #5
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det måste ju, som nämnts ovan, bero på hur dessa RP ser ut. Är det till största delen helt adekvata PM (de/den som handhar RP:n kan fortfarande bedöma ärendet annorlunda) stipulerar ju regeln inget fel i detta, men är det tydligt att det enbart rör sig om RP av användare med annan åsiktsuppfattning (dock inom topic) är det missbruk av konto som jag ser det.

Duktigt noterad slamkrypare för övrigt.

Det är klart att det ska vara adekvata RP, liksom i alla andra fall av rapportering.

Vilken är slamkryparen?
Citera
2015-12-01, 10:46
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Vilken är slamkryparen?

Att det går att göra annat än vad som i regeln och dess förtydligande anges som tillåtet eller icke tillåtet.
Citera
2015-12-01, 10:56
  #7
Medlem
Reimers avatar
Men är inte grundregeln utformad som att du inte får vara aktiv på forumet om du har ett konto avstängt, att rapportera inlägg är väl att vara synnerligen aktiv?

Behövs nog ett förtydligande i så fall.
Citera
2015-12-01, 10:58
  #8
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Att det går att göra annat än vad som i regeln och dess förtydligande anges som tillåtet eller icke tillåtet.

Om du menar att reglerna ibland inte är fullkomliga eller att de inte tar upp alla eventualiteter så stämmer det så klart. Det är därför regelverket hela tiden uppdateras/utvecklas, allteftersom vi upptäcker nya varianter och beteenden.

Ibland kommer vi på det själva bland moderatorerna och ibland påpekas det i sådana här trådar. Då diskuterar vi först om det behövs en revidering av någon regel och därefter diskuteras den nya formuleringen fram, och den presenteras sedan här i metaforumet.

Det är ett ständigt pågående arbete, och regelverket är vid varje givet tillfälle inte bättre än vad vi i den rådande stunden har lyckats formulera utefter de beteenden som folk uppvisat på forumet.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men är inte grundregeln utformad som att du inte får vara aktiv på forumet om du har ett konto avstängt, att rapportera inlägg är väl att vara synnerligen aktiv?

Nja, som regeln är skriven nu så är det ju inlägg och PM som är förbjudna (med vissa undantag). RP nämns inte vare sig som förbjudet eller som undantag.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Behövs nog ett förtydligande i så fall.

Ja, kanske det. Å andra sidan kan man ju fundera över om det är verkligen ett problem, och som därför behöver åtgärdas?
__________________
Senast redigerad av najas 2015-12-01 kl. 11:01.
Citera
2015-12-01, 11:04
  #9
Medlem
Reimers avatar
Nog är det ett problem om rapporteringsfunktionen används för att styra debatten, dvs. man rapporterar bara sina meningsmotståndare och inte inläggen egentligen.

Och är man avstängd så ska man ju inte vara aktiv på forumet, vad är det för mening med en avstängning i så fall, man kan ju delta i debatten ändå via rapporteringsfunktionen.
Citera
2015-12-01, 11:07
  #10
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nog är det ett problem om rapporteringsfunktionen används för att styra debatten, dvs. man rapporterar bara sina meningsmotståndare och inte inläggen egentligen.

Och är man avstängd så ska man ju inte vara aktiv på forumet, vad är det för mening med en avstängning i så fall, man kan ju delta i debatten ändå via rapporteringsfunktionen.

Jo, det är ju ett potentiellt problem. Det sker redan idag, och är ju givetvis extremt tydligt för moderatorerna när någon gör så. Det blir nästan komiskt när man ser folk RP:a bara ena sidan i en debatt. Det är ganska vanligt, inte bara från de som är tillfälligt avstängda.

Jag ska ta upp frågan igen i Outlaw och se om det ska föras in något om RP i regel 1.07.
Citera
2015-12-01, 11:12
  #11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jo, det är ju ett potentiellt problem. Det sker redan idag, och är ju givetvis extremt tydligt för moderatorerna när någon gör så. Det blir nästan komiskt när man ser folk RP:a bara ena sidan i en debatt. Det är ganska vanligt, inte bara från de som är tillfälligt avstängda.

Jag ska ta upp frågan igen i Outlaw och se om det ska föras in något om RP i regel 1.07.


Det tycker jag är klokt, är man avstängd så ska man inte få vara aktiv i forumet, det är min åsikt, annars är det meningslöst med en avstängning.
Citera
2015-12-01, 16:07
  #12
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det tycker jag är klokt, är man avstängd så ska man inte få vara aktiv i forumet, det är min åsikt, annars är det meningslöst med en avstängning.
meningslöst är väl att ta i. de flesta är här för att diskutera, och när man är avstängd får man inte göra det. menar du verkligen att den sanktionen är verkningslös för att det inte finns ett uttalat förbud mot RP:s?

frågan är hur som helst uppmärksammad internt, och vi får se vad det blir för resultat av det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback