2015-11-30, 18:44
Medlem
Jaggillarfusions avatar
Jag ska köpa min privata bil till mitt aktiebolag där jag är ensam ägare. För att bestämma hur mycket som ska betalas från företaget till mig i egenskap av privatperson behövs en värdering av bilen. Det jag undrar är vilket underlag som kan anses tillräckligt för värderingen (för skatteverket). DN.se och många andra hemsidor innehåller en värderingstjänst för bilar, anses denna vara pålitlig? Om inte, hur gör man en ordentlig värdering av bilen?

Tack.
Citera
2015-11-30, 19:36
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Jämför med likvärdiga bilar på blocket? Var inte så gniden att du väljer den dyraste av alternativen. Var ärlig och nöj dig med något mittimellan.
Citera
2015-11-30, 19:48
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggillarfusion
Jag ska köpa min privata bil till mitt aktiebolag där jag är ensam ägare. För att bestämma hur mycket som ska betalas från företaget till mig i egenskap av privatperson behövs en värdering av bilen. Det jag undrar är vilket underlag som kan anses tillräckligt för värderingen (för skatteverket). DN.se och många andra hemsidor innehåller en värderingstjänst för bilar, anses denna vara pålitlig? Om inte, hur gör man en ordentlig värdering av bilen?

Tack.
Det finns bra bilvärderingssidor. Är bara att googla.
Citera
2015-11-30, 20:34
Medlem
Frågan var ju om det skulle godkännas av myndigheten, det är tveksamt om det är tillfyllest att hänvisa till annonser. Vilken nivå på värdering som kan anses erforderligt beror också på vilket prisläge det rör sig om, ts har inte antytt om det är en bil för 400' eller för 4', i det senare fallet behöver man knappast låta en värderingsman skriva ett utlåtande.
Citera
2015-11-30, 20:49
Medlem
ormbitens avatar
Bilpriser.se ger en hyfsad bild av vad en bil är värd...
Citera
2015-11-30, 22:48
Medlem
Varför sälja din privata bil till företaget?

Då blir det ju direkt, från dag ett, en dyr förmånsskatt som räknas på nybilspriset.

Skattemasen gillar inte heller när du säljer privata prylar till ditt AB.

Då gäller det verkligen att ha en riktigt värdering av en fristående värderingsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in