Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-30, 11:01
  #1
Avstängd
Läst på AB idag, verkar som om adeln börjar gå ned sig eller kostar slotten för mycket pengar att underhålla

Någon vän till Kungafamiljen måste det vara rimligen vara, men vem?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle21837644.ab
2015-11-30, 11:08
  #2
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarzan999
Läst på AB idag, verkar som om adeln börjar gå ned sig eller kostar slotten för mycket pengar att underhålla
Någon vän till Kungafamiljen måste det vara rimligen vara, men vem?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle21837644.ab

Nej, varför skulle det behöva vara någon vän till kungafamiljen? Personer som tillhör släkter som har sin vapensköld uppsatt i riddarhuset finns det ju hur många som helst. Om jag är rätt påläst finns det för närvarande 617 olika adelssläkter i Sverige. Hur många personer som ryms inom dessa har jag ingen aning om..
2015-11-30, 11:10
  #3
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarzan999
Läst på AB idag, verkar som om adeln börjar gå ned sig eller kostar slotten för mycket pengar att underhålla

Någon vän till Kungafamiljen måste det vara rimligen vara, men vem?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle21837644.ab

Nu tror jag inte han är adlig (har förjävla dålig koll på den Svenska adeln) men annars hade mina stålars legat på Per Hollknekt.
2015-11-30, 11:13
  #4
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Löjligt att poängtera att han är adelsman då adelen är avskaffad och de allra flesta från adelssläkter lever som kreti och pleti.

Det är mer intressant hur fan de fick plats med ett halvt kilo i en skateboard. Var brädan 5 cm tjock eller?
2015-11-30, 11:20
  #5
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Nej, varför skulle det behöva vara någon vän till kungafamiljen? Personer som tillhör släkter som har sin vapensköld uppsatt i riddarhuset finns det ju hur många som helst. Om jag är rätt påläst finns det för närvarande 617 olika adelssläkter i Sverige. Hur många personer som ryms inom dessa har jag ingen aning om..
Cirka trettiotusen, varav rimligen runt häften män. Rätt stor grupp att leta i, alltså. Kungafamiljens privata vänner är för övrigt till största delen ofrälse. Fiiina stockholmare, men oftast inte adel.
2015-11-30, 11:21
  #6
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Nu tror jag inte han är adlig (har förjävla dålig koll på den Svenska adeln) men annars hade mina stålars legat på Per Hollknekt.


Ånej! Sådant gör inte Per. Hans pappa Olle skulle ha grava invändningar och det skulle inte Per utsätta sig för.
2015-11-30, 11:23
  #7
Medlem
fluffhajs avatar
Jobbigt för honom att de hittade hans tjack i papperskorgen. Annars så hade han gått fri
2015-11-30, 11:23
  #8
Medlem
penfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Det är mer intressant hur fan de fick plats med ett halvt kilo i en skateboard. Var brädan 5 cm tjock eller?

Kan det ha varit en så kallad Waveboard? Dem är ju tjocka och löjliga, känns som det hade passat låtsasadeln.

För övrigt så känns det väldigt riskabelt att frakta knark i en skateboard.
Varför valde man inte något mindre suspekt transportföremål?
2015-11-30, 11:28
  #9
Medlem
duckio1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Löjligt att poängtera att han är adelsman då adelen är avskaffad och de allra flesta från adelssläkter lever som kreti och pleti.

Det är mer intressant hur fan de fick plats med ett halvt kilo i en skateboard. Var brädan 5 cm tjock eller?

På bilden verkade det vara en bräda som är mer old school, var populära på slutet av 80-talet å början av 90-talet innan dom mer slimmade brädorna kom.

Sen stod det även att han var misstänkt för två lyckade smugglingsförsök. Dock mindre mängder, ~40g.
Plus att man hittat närmare 2g tjack vid husrannsakan.
Förkärlek till pulver verkar denna fina herre ha iaf...
Vore roligt å veta vem av adlig börd som har det så dåligt ställt att han måste smuggla in sin kola.
Känns som han lyckades med två mindre mängder å torskade dit på halvkilot, najs tajming...
2015-11-30, 11:50
  #10
Avstängd
Finns ens ihåligheter i en skateboard?
2015-11-30, 11:54
  #11
Medlem
Det är Sven von Essen enligt säkra källor.
2015-11-30, 12:02
  #12
Medlem
tronpretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Lite OT, men bara för att skingra en del dimma;
När du ändå är inne och läser tråden Hamilkar, så rätta mig gärna om jag påstår att det genomfördes någon reform i tidigare delen av 1900-talet som begränsade rätten till adelskapet att gälla bara "förstfödde sonen"?




Edit: Har ju betydelse för tråden så tillvida att, beroende på hur man räknar, att antalet möjliga personer blir större om man skulle räkna alla medlemmarna i samtliga släkter eller bara dem som formellt innehar adelstiteln.
I regeringsformen 1809 infördes så kallad primogenitur, vilket mycket riktigt innebär att bara den förstfödde sonen, och fortsatta huvudmän, ärver adelskapet. Detta gäller dock bara de (fåtaliga) som adlades, eller upphöjdes, efter 1809 - var ens familj redan adlig påverkades man inte.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback