• 3
  • 4
2015-12-03, 15:35
Medlem
W.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Lagen är helt åt helvete på denna fronten.
Om någon gör ett utfall mot dig eller annan person med kniv så är det inget annat än dödligt uppsåt varpå GM rent tekniskt sett kan bekämpas med alla till buds medel för att förhindra GM från att slutföra attacken.

Dödligt våld = Dödligt nödvärn skall tillåtas i mitt tycke.

Jag hade i alla fall inte gapat över att någon dragit en flaska eller ens en lyktstolpe i skallen på mig om jag försökte hugga någon med kniv.

Men verkligheten i Sverige är ju en annan, här kan man bli lagförd för att ha räddat en annas liv när man stoppar en brottslig gärning även om man bara ger förövaren en knock.
Hög tid att allt dödligt våld enligt lag får bemötas med dödligare våld i självförsvar eller försvar av annans liv.

Slåss man med knytnävarna som förövare så skall man vänta sig att bli knockad av vem som helst när som helst.
Slåss man med kniv skall man vänta sig att bli dragen i skallen med järnrör.
Slåss man med skjutvapen skall man vänta sig att bli skjuten själv.

Jag märker att du inte är så insatt i juridiken. Dödligt nödvärn är och har varit tillåtet i Sverige väldigt länge. Så länge våldet är försvarligt och är proportionerligt är allt tillåtet. Det behöver inte ens vara försvarligt under vissa omständigheter, dvs så kallat excessivt nödvärn, där den nödställde av olika anledningar svårligen kunnat besinna sig. Det finns rättsfall i Sverige där ex inbrottstjuvar har dödats och "GM" friats.

Du får gärna länka till en dom där någon har räddat livet på en annan människa genom att knocka GM och sedan blivit dömd för det. För du svamlar väl inte bara?
Citera
2016-03-25, 09:11
Medlem
spoilers avatar
"Den 35-åriga man som åtalades för två fall av försök till mord på en krog i centrala Sollentuna i november har nu dömts. Straffet blir fängelse i 8 år och 6 månader – samt utvisning ur landet.

Den var i november förra året som 35-åringen knivhögg en annan man i magen i samband med ett bråk på en krog i centrala Sollentuna. Efter förhör med rättsläkaren har det framgått att skadorna i buken var livshotande. 35-åringen ska också ha försökt knivhugga ytterligare en person.

Bakgrunden till bråket ska ha varit att 35-åringen blivit avvisad från krogen, eftersom han ansågs vara för berusad."

http://mitti.se/utvisas-efter-mordforsok/
Citera
2016-08-24, 16:56
Medlem
Utvisas till?
Citera
2016-08-24, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rinkeby4
Utvisas till?

Antagligen ingenstans för att många länder vägrar ta emot sina forna medborgare.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in