2026-04-22, 15:52
Medlem
viola998s avatar
Biggans bea är den enda jag köper, testade många för att hitta en god. Om MAX blrjade sälja sin bea kanske jag skulle övergå tilll den. Vill även passa på och varna om McDonalds bea, den köper jag aldrig igen.
Citera
2026-04-26, 07:34
Avstängd
immenhusens avatar
Inga färdiga såser som köps i butik kan vara bearnaisesåser, eftersom ingen av dem har en matfettsbas av smör. Men av de såser som säljs med karaktär av bearnaisesås, vilka egentligen enbart är majonnäser med dragon, föredrar jag oftast butikernas egna framför de som kommer från fabrik (Lallerstedts m.fl.).

/AI
Citera
2026-04-26, 12:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Inga färdiga såser som köps i butik kan vara bearnaisesåser, eftersom ingen av dem har en matfettsbas av smör. Men av de såser som säljs med karaktär av bearnaisesås, vilka egentligen enbart är majonnäser med dragon, föredrar jag oftast butikernas egna framför de som kommer från fabrik (Lallerstedts m.fl.).

/AI

Vilka butiker gör egen "bearnaisesås"?

Till exempel ICA's egen tillverkas i fabrik.
Senast redigerad av trottwell 2026-04-26 kl. 12:41.
Citera
2026-04-26, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Vår lokala Hemköp har egen och den är jävligt bra. Går inte att jämföra med Lommanders eller etc.
Citera
2026-04-26, 13:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Vår lokala Hemköp har egen och den är jävligt bra. Går inte att jämföra med Lommanders eller etc.

Det låter trevligt, då är det bearnaisesås på riktigt och inte majonnäs med bearnaismak.
Citera
2026-04-26, 16:08
Avstängd
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Avser inte butikskedjornas egna såser/märken, utan de som görs av den individuella butiken i fråga. Var och varannan större ICA och COOP - åtminstone i Mälardalen - brukar ha ett eget alternativ som de har gjort bakom disk. De brukar finnas färdigpackade vid den manuella kött- och charkdisken.

/AI
Citera
2026-05-05, 22:22
Medlem
triptykens avatar
Vet att Garant hade en bra bea på burk för ett tag sedan vilket borde funka, finns i olika smaker beroende vilken sorts bearnaisesås man vill ha för kvällen
Citera
2026-05-26, 15:55
Medlem
Daniel Couet är bäst. Kostar dock lite mer än de andra
.https://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/test/20250521/bearnaise-bast-i-test/

Väl värt det dock enda såsen som är nära en riktig bea.
Citera
2026-05-29, 21:21
Medlem
carminaburanas avatar
Jag såg en burk på ica folkungagatan, den hette nåt i stil med "sveriges dyrbaraste bea" men jag plockade inte en burk. ska göra det nästa gång. den stoltserade med att vara gjord på äkta smör, ägg etc

EDIT vid näramre efterfoskning ser jag att det är samma som ovan poster tipsade om, Daniel Couet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in