• 1
  • 2
2015-11-29, 18:33
Medlem
Tjena flashback, det va ett tag sen! Kan börja med att säga att jag inte har en aning om ifall tråden skall ligga här eller ej, och ber mod att flytta ifall den ligger fel.

Det slog mig nyligen hur enkelt det är att beställa saker på internet och välja betalningssättet faktura. Det enda som behövs är ett fullständigt personnummer på personen som man tänkt ska betala för det hela och sedan trycka på "KÖP".

Detta ser jag som ett utmärkt sätt att jävlas med folk som jag anser förtjänar det(kalla mig omogen om du vill). Jag är alltså inte sugen på att blåsa folk på pengar utan endast göra vardagen något jobbigare för speciellt utvalda människor.

Nu till frågan:

Hur lätt/svårt skulle det kunna vara att spåra detta hem till mig? Är det möjligt? Finns det några säkerhets åtgärder att vidta?

Undrar detta för att veta om man ska orka dra sig till stadens bibliotek för att göra detta eller om man kan sitta bekvämt hemma och beställa hem olika roliga saker till folk.
Citera
2015-11-29, 21:44
Medlem
RickRozays avatar
Oj, oj, nånstans har det blivit fel. Men vi kan diskutera rent hypotetiskt, alltså det klokaste vore att gå till random "gratis wifi" område i centrum, köpa en Raspberry Pi, en dator som får plats i din handflata (som du kopplar in i skärmen på din laptop), sen ska du ha nåt sorts operativsystem på Pi:en (jag uttalar "pajen") som man är trygg bakom, och dessutom bara använda Tor/"Lök"-nätverk.

Men gör inte det, då blir jag ledsen.

Edit: Jag tror man inte ens behöver göra det, jag tror man nästan endast behöver en USB-sticka med TAILS installerat på, som man bootar upp i från, sen blir det jävligt svårt att spåra.
Senast redigerad av RickRozay 2015-11-29 kl. 21:50.
Citera
2015-11-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Oj, oj, nånstans har det blivit fel. Men vi kan diskutera rent hypotetiskt, alltså det klokaste vore att gå till random "gratis wifi" område i centrum, köpa en Raspberry Pi, en dator som får plats i din handflata (som du kopplar in i skärmen på din laptop), sen ska du ha nåt sorts operativsystem på Pi:en (jag uttalar "pajen") som man är trygg bakom, och dessutom bara använda Tor/"Lök"-nätverk.

Men gör inte det, då blir jag ledsen.

Edit: Jag tror man inte ens behöver göra det, jag tror man nästan endast behöver en USB-sticka med TAILS installerat på, som man bootar upp i från, sen blir det jävligt svårt att spåra.

Känner att jag inte behöver gå så långt som att skaffa mig en anonym pi när jag har datorer tillgängliga på biblioteket.

Läste däremot om det där med Tails nyss och det lät riktigt intressant! Är jag verkligen säker även om jag använder mitt vanliga nätverk hemma ihop med Tails?
Citera
2015-11-29, 23:20
Medlem
haha, rolig tanke - men vart hade du tänkt beställa det? Hem till personen? bara en fundering
Citera
2015-11-29, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RipYourHeartOut
Känner att jag inte behöver gå så långt som att skaffa mig en anonym pi när jag har datorer tillgängliga på biblioteket.

Läste däremot om det där med Tails nyss och det lät riktigt intressant! Är jag verkligen säker även om jag använder mitt vanliga nätverk hemma ihop med Tails?

I teorin, nej. I praktiken, ja.
Dock är det en rätt patetisk plan du har.
Citera
2015-11-29, 23:39
Bannlyst
Jag gör såhär mot alla jag inte gillar i princip, och jag har min signaturvara - nämligen fettförbrännare från Gymgrossisten, med hemleverans.

Använd VPN / Proxy samt anonym mail (jag använder gmx.com) så läggs förundersökningen ner direkt i örat när vederbörande anmäler. Att beställa saker i andras namn är groooovt bedrägeri, men att bara skicka saker till folk som sedan returneras prioriteras inte alls.
Citera
2015-11-30, 08:15
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threestripes
haha, rolig tanke - men vart hade du tänkt beställa det? Hem till personen? bara en fundering
Med faktura har du inget annat val än folkbokföringsadressen.
Citera
2015-11-30, 09:16
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition

Jo, beroende på vart man beställer kan det komma till posten också. Vill man beställa till annan adress behövs mobilt bank id.
Citera
2015-11-30, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnknullare
Jag gör såhär mot alla jag inte gillar i princip, och jag har min signaturvara - nämligen fettförbrännare från Gymgrossisten, med hemleverans.

Använd VPN / Proxy samt anonym mail (jag använder gmx.com) så läggs förundersökningen ner direkt i örat när vederbörande anmäler. Att beställa saker i andras namn är groooovt bedrägeri, men att bara skicka saker till folk som sedan returneras prioriteras inte alls.

Haha, så det finns fler som utnyttjar detta ljuva sätt att jävlas med folk.

Gillar de där med fettförbrännaren.
Citera
2015-11-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnknullare

Haha JUST fettförbrännare, är det någon tanke med det?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av RipYourHeartOut
Jo, beroende på vart man beställer kan det komma till posten också. Vill man beställa till annan adress behövs mobilt bank id.

okej sisi, då förstår jag.
Citera
2015-12-01, 12:42
Bannlyst
Citat:
Haha JUST fettförbrännare, är det någon tanke med det?
Är väl ett dolt budskap att dom ska banta eller något :P Men har inte gjort det på länge, för nu är man ju vuxen så då märker jag inga reaktioner. Var bättre förr när man var tillsammans hela tiden.
Citera
2015-12-01, 19:40
Medlem
Mr0ll3s avatar
Citat:
Stämmer inte. Det är desto svårare att hämta ut paketet, på grund av att när man ska hämta paket i Sverige, så kräver posten nästan alltid någon typ av legitimation och underskrift.

Finns dock kryphål jag kollat på.

Metoderna man kan använda är postbox och poste restante.

När man beställer till en postbox så kan man hos vissa företag ha en egen låda man för paket till eller välja att få dem som eftersändning. En del företag erbjuder endast eftersändning (t.ex Mail Boxes Etc). Nackdelen med eftersändning är att paketen skickas som vanligt ut till tobaksbutiker, där man måste hämta ut paketen. Vad är problemet med det då? Jo, man måste visa legitimation när man hämtar ut paket där. Det behöver man inte när man har egen låda.

Med poste restante skickar man paket och brev till ett postkontor där du hämtar dem. Fördelen med poste restante är att man slipper visa legitimation. Vet inte hur det är med övervakning etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in