2015-12-03, 18:09
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habilgerbil
Ibland känner jag för att uppsöka rätt kontakter för att lemlästa min dotter eftersom det skulle göra det lättare att ha koll på var hon är och göra henne lättare att bära när hon blir trött i fötterna. Men jag gör det inte. Jag tycker liksom inte det känns riktigt okej. Som nån sorts mental spärr som hindrar mig från att hugga armar och ben av min avkomma. Det är svårt att förklara. Kanske det handlar om att jag inte är helt dum i huvudet.
Tycker du verkar vara en otroligt otäckt människa som ens tänker i dom banorna. Bara tanken räcker för att du inte borde ha barn!
Och dra parallell med en löjligt liten katt fattar jag inte hur du kan göra?!
Citera
2015-12-04, 13:04
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Tycker du verkar vara en otroligt otäckt människa som ens tänker i dom banorna. Bara tanken räcker för att du inte borde ha barn!

Jag har inte det minsta svårt att dra parallell mellan en katt och ett barn eftersom båda är oskyldiga liv till skillnad från oss vuxna människor med intellekt nog att skilja mellan rätt och fel och livserfarenhet nog att säkerligen ha gjort ett antal oetiska beslut väl medvetna om att det är etiskt oförsvarligt. Varken husdjur eller barn förtjänar en eller annan en behandling där den enda avsikten är att göra vårt liv lättare, bekvämare, roligare.

Vi som skaffar dem, husdjur som barn, tar automatiskt på oss att ansvara och agera för deras bästa. Därför förblir det för en frisk förälder bara en fantasi att kasta ut ungen genom fönstret trots att hen för stunden är outhärdlig, och därför kan en kattägare drömma om att ha en katt utan klor för att slippa förstörda möbler eller whatever men agerar inte på fantasin/tanken eftersom det är grymt och man inte skulle skaffat katt om man inte var beredd att ta att det suger ibland precis som man inte skulle skaffat barn om man inte var beredd på att det suger ibland. Ser du vad jag menar?

Sen älskar jag ju min dotter också och skulle aldrig kröka ett strå på hennes huvud även om hon ibland kan vara så krävande att jag skulle vilja, att kunna fantisera om att skada någon man älskar när denne frustrerar en utav bara helvete och, som i detta fallet, skoja grovt om det förändrar inte att man älskar hen villkorslös.

Det är vanligt med våldtäktsfantasier hos kvinnor, tror du de vill bli våldtagna för det? Eller att män med sådana fantasier på riktigt vill våldta någon/bli våldtagna? Sunda människor har förmågan att hålla sitt ibland extremt förkastliga inre kvar där och aldrig låta eller ens vilja låta det blöda igenom till att man agerar på det. Du verkar dum i huvudet som inte fattar det. Och olämplig som djurägare och förälder om du tycker man kan behandla dina husdjur med sådan grymhet, det tyder på att du har en lägre empatiförmåga än normalt. Men gör du så stor skillnad på djur och människor att du inte har problem med ett reellt övergrepp på en katt men blir förfärad av att någon annan ens kan tänka tanken att göra det på ett barn, tänka tanken bara, verkar det ju som att du bara är en olämplig djurägare men däremot absolut kan vara en bra förälder.

TS, mitt svar är och förblir att rexkatter, både Cornish och Devon Rex, är jättefina, lättskötta och allergivänliga. Och kom också ihåg att vid kastrering, speciellt på hanar, blir katten mindre allergen, förmodligen för att den i samband med att vissa hormonnivåer försvinner sjunker utsläppet av allergena grejer vad fan det nu är.
Senast redigerad av habilgerbil 2015-12-04 kl. 13:06.
Citera
2015-12-05, 21:39
Medlem
Citat:

http://lmgtfy.com/?q=ironi
Citera
2015-12-06, 06:18
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
http://lmgtfy.com/?q=ironi
Du verkar inte kunna läsa mellan raderna😉
Citera
2015-12-06, 13:02
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Du verkar inte kunna läsa mellan raderna😉

Det var skönt att höra. Jag tänkte att det kunde vara ironi men valde att försvara mig eftersom min fittradar drog igång utav bara helvete, den tenderar göra det så fort någon ifrågasätter min lämplighet som förälder. Du vet hur föräldrar kan vara. Typ, du får gärna pissa min dotter i munnen, men kallar du mig olämplig som mamma ska du få se på fan.
Citera
2015-12-22, 22:13
Medlem
norsk skogskatt
Citera
2015-12-25, 04:47
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Köp en vanlig sk bondkatt, även kallad huskatt på Blocket för 100 kronor. Gärna en kattunge som blivit född på landet men egentligen saknar detta betydelse. Kattunge född i stan fungerar lika bra.

De allra flesta som ska skaffa sin första katt ställer sig frågan om de ska satsa på en rasren katt för 10.000 - 15.000 kronor eller en bondkatt för 100 kronor och mitt givna svar - satsa på en bondkatt sk huskatt för en hundring!

Förutsatt att du verkligen vet hur man sköter och vårdar en katt så är alltid bondkatt bästa alternativet. Det enda fallet som INTE fungerar med bondkatt är om du tänker satsa på uppfödning av katter eller på utställning av katter trots att det faktiskt börjar dyka upp en och annan utställning som även accepterar bondkatter.

Vad du däremot måste tänka på vilket är ett krav oavsett om du ska ha katten inomhus i lägenhet, utomhus i villaområde eller på landet är att du måste vaccinera den (KRAV), kastrera den oavsett kön samt även ID-märka den (två olika märkningar finns - tatuering i örat eller datachip i nacken).

Bra kvalitativ mat är en självklarhet till alla husdjur liksom till oss själva och följaktligen även till våra katter.
Citera
2015-12-25, 04:52
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av achelor
norsk skogskatt
Rasen är norsk och heter Norsk Skogkatt och INTE Norsk Skogskatt!
Citera
2015-12-29, 00:46
Medlem
Mrs.MiaWallaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bocken.Bruse
Köp en vanlig sk bondkatt, även kallad huskatt på Blocket för 100 kronor. Gärna en kattunge som blivit född på landet men egentligen saknar detta betydelse. Kattunge född i stan fungerar lika bra.

De allra flesta som ska skaffa sin första katt ställer sig frågan om de ska satsa på en rasren katt för 10.000 - 15.000 kronor eller en bondkatt för 100 kronor och mitt givna svar - satsa på en bondkatt sk huskatt för en hundring!
.

Men va? Alla raskatter jag köpt som kattungar (12 veckor) har kostat 6-7000kr. Det var Sibirisk katt, Ragdoll, Scottish fold och Helig birma.

Rekommenderar Helig birma eller Ragdoll, om du är beredd på pälsvård. Katthem är ett fantastiskt alternativ också förstås, men jag gillar utställningar och vill både veta att katterna har bra bakgrund och stödja seriös uppfödning.
Citera
2015-12-29, 01:01
Medlem
tongzhis avatar
Vad är det för fabuleringar i trådjäveln? Och vilken typ av hem kan du erbjuda livet som du tänker ta hand om? Det enda av vikt du skriver är att du är kattvän och allergi finns. Ja, kattvän är ju en förutsättning, som tidigare skribent sa är det ingen skillnad mot ett barn egentligen. Men angående allergi sägs sibirisk katt vara lämplig. Det är inte håret som gör det, utan "mjället" sägs det. Så kolla om ditt närmsta katthem har en individ med sibiriskt påbrå!
Citera
2015-12-29, 01:27
Medlem
Mrs.MiaWallaces avatar
Ja om allergi finns bör du prova att besöka en uppfödare av Sibirisk katt och umgås ett tag, hålla katterna osv!
Citera
2016-01-01, 14:38
Medlem
anser att man bör ta betalt för en katt ..
detta bara för annars dyker det upp en en kines med en restaurang med avsikten att servera vietnamesiska delikatess som mini tiger eller liknade--
anser att man bör ta betalt så att det inte är lönsamt att käka upp katten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in