2015-11-29, 21:42
Medlem
PlanetCaravans avatar
Köpte nyligen en 5årig bondkatt som är helt perfekt. Söt, social, kelig, rumsren, kastrerad och vaccinerad. En sån katt rekommenderar jag dig

Köpte för 200kr och då ingick matskålar, kattlåda och bur.
Citera
2015-11-29, 21:44
Medlem
ta en från ett katthem. då hjälper du en stackare samtidigt. de brukar vara kastrerade märkta o vaccinerade etc då och dessutom får du Bra beskrivning av kattens personlighet.
Citera
2015-11-29, 22:47
Medlem
jag har en naken katt.. den ser jävligt sjuk ut men är garanterat mycket smartare och socialare än nästa alla andra katter och hundar jag haft och träffat förut.. kostar ju lite mer än vad en bond katt kostar men tycker de är värt de när man slipper alergi problem och allt hår en vanlig katt tappar över allt. och så vill den aldrig gå ut.
Citera
2015-11-29, 22:51
Medlem
duckio1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
ta en från ett katthem. då hjälper du en stackare samtidigt. de brukar vara kastrerade märkta o vaccinerade etc då och dessutom får du Bra beskrivning av kattens personlighet.

Nu för tiden brukar man inte bara få ta en katt utan katthemmet kräver att man tar ett par så att dom som kommer iväg inte riskerar att bli ensamma.
Vet en person som ville hjälpa en hemlös katt men det slutade med att hen köpte en katt för 2 var för mycket.
Idiotisk regel enligt mig men men...
Citera
2015-11-29, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjolla666
Köpa?! Katter är väl grattis?

Oavsett eventuella födelsedagar så ger ingen bort kattungar. Det kostar en slant att ta hand om dem fram till 12 veckors ålder.
Citera
2015-11-30, 17:11
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Oavsett eventuella födelsedagar så ger ingen bort kattungar. Det kostar en slant att ta hand om dem fram till 12 veckors ålder.
Googla katter bortskänkes!
Case solved
Citera
2015-11-30, 18:57
Medlem
Citat:
Googla katter bortskänkes!
Case solved

Då kanske man ska fråga sig varför någon skänker bort en katt. Om allt är bra med katten och hemmet den bor i ger man inte bort den. Och om vi pratar kattungar har det kostat uppfödaren en slant att ta hand om kattungen dess första tolv veckor. Så visst kan man hitta katter som bortskänkes men there's no such thing as a free lunch, fundera på varför nåt ger bort nåt gratis.
Citera
2015-11-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ragdolls kanske.. dom varken bits eller rivs som vanliga katter gör mer som mysdjur än katter

Klart dom kan bitas och rivas precis som alla andra katter kan, har man vassa tänder och klor kan man använda dom. Och en "vanlig katt" ska inte bitas och rivas under normala förhållanden. Allt hänger på hur man behandlar katter och hur dom vuxit upp, alla sorters och rasers katter kan säga ifrån, OM dom gör det, eller inte gör det, hänger inte på rasen. När det kommer till just ragdoll har dom rykte om att vara som lealösa personlighetsbefriade trasdockor men det är katter precis som alla andra, hittar man en bra uppfödare får man en lugn och harmonisk katt.
Citera
2015-11-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av droger77
Köpa katt, vilken typ rekomenderar ni?

Älskar katter men aldrig haft något eftersom min mamma är allergisk. men nu är de läge för att köpa en

Har du flyttat hemifrån och därför påverkas mamma inte längre? Om hon är väldigt allergisk betyder det att hon inte kan komma hem till dig och kan reagera på din kläder när ni träffas. Det finns katter som är mer allergivänliga än andra, bl.a. sibirisk katt och olika rex-raser, rasringarna kan rekommendera testhem där man kan få hälsa på och kolla om den som är allergisk reagerar, på så vis slipper man upptäcka effekten först efter att man köpt katt.

Om mamma är helt ur bilden och du inte behöver ta nån hänsyn till henne skulle jag vända på frågan: Vad kan du erbjuda en katt? Hur mycket är du hemma, är du tillräckligt sällskap till kissen eller behöver den en kompis? Hur viktig är kattens personlighet för dig, är det kanske bättre med en vuxen omplacering så att du vet vad du får? Hur mycket pengar har du att lägga på inköp, försäkringar, mat, klösmöbler osv?
Citera
2015-12-01, 19:30
Medlem
fjolla666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooniequeen
Då kanske man ska fråga sig varför någon skänker bort en katt. Om allt är bra med katten och hemmet den bor i ger man inte bort den. Och om vi pratar kattungar har det kostat uppfödaren en slant att ta hand om kattungen dess första tolv veckor. Så visst kan man hitta katter som bortskänkes men there's no such thing as a free lunch, fundera på varför nåt ger bort nåt gratis.
Katter/kattungar ges bort för att folk bland annat tröttnar på dom.
Har själv fått en kattunge gratis för att dom inte blev av med dom.
Ang katter som klöser så går det att operera bort klorna. Sen kan katten klösas så gott den kan.
Citera
2015-12-01, 20:12
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
...
Ang katter som klöser så går det att operera bort klorna. Sen kan katten klösas så gott den kan.

Inte i Sverige.
Citera
2015-12-01, 20:42
Medlem
habilgerbils avatar
Min mamma och syster är båda allergiska mot katter, men tålde min Cornish Rex utan problem. Enda gångerna nån av dem reagerade var när katten var för närgången mot min syster och lämnade klomärken om hennes klor var långa, dessa märken rodnade och kliade rejält på min syster jämfört med på en icke-allergiker.

Ha dock i åtanke att det aldrig finns några garantier och att känsliga personer kan reagera även på "allergivänliga" raser, så en överenskommelse med uppfödaren om en prövoperiod är en god idé då ni kan komma överens om att de tar tillbaka katten och återbetalar dig inom den perioden ifall din mamma skulle reagera.

Är du dock en vuxen människa som inte bor hemma hos mamma eller planerar göra det många år till så skaffa en vanlig bondkatt, själv har jag tre vanliga katter nu och ifall min syster eller mamma skulle komma på besök får de helt enkelt ta en vanlig antihistamin och katterna får hålla sig undan de timmarna, att ha någorlunda utvädrat och dammsuga innan besöket är också att rekommendera. Och när du ska hälsa på mamsen behöver du ju inte dra på katternas favoritkofta utan ha rena kläder katterna inte hunnit håra ner en massa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in