Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-29, 17:04
Bannlyst
Jag anmälde via Swedbank (eller ja, en av sparbankerna som ingår i Swedbank) för några månader sedan att jag ville ha fakturan på elräkningen via e-faktura istället, dock hände det inget så jag skrev ett mail till dem men de skrev att de inte fått in något, men de kunde fixa det åt mig. Jag skrev mitt namn, kundnr, fakturanr och att jag har Swedbank, men hur kan de få fakturan över till min internetbank med enbart den infon? Varför behövde de inte kontonr t.ex. ?
Citera
2015-11-29, 17:09
Moderator
Tystnads avatar
syftar du på el bolaget när du säger du skickade ett mail?

Annars om det var banken så vet dom ju det mesta om dig bara du uppger dit person nr..
Citera
2015-11-29, 17:22
Medlem
Grasstomouths avatar
De behöver inte veta ditt kontonummer.

Iaf när jag registrerade för e-faktura så fick jag välja ett konto som gällde alla räkningar. Sen uppgav man bara kundnummer, bank, namn och personnummer till de du får fakturan ifrån.

De har ju något samarbete, eftersom vissa e-fakturor du kan få till Swedbank finns inte att få till Handelsbanken t.ex.

De skickar över fakturan med ditt namn och personnummer till banken, och sedan skickar bankens system den vidare till dig. Vilket konto e-fakturatjänsten ska dra pengarna ifrån har du valt sedan tidigare.

typ så.
Citera
2015-11-29, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
syftar du på el bolaget när du säger du skickade ett mail?

Annars om det var banken så vet dom ju det mesta om dig bara du uppger dit person nr..

Var lite otydligt där, jag skrev till elbolaget, ja.
Citera
2015-11-29, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grasstomouth
De behöver inte veta ditt kontonummer.

Iaf när jag registrerade för e-faktura så fick jag välja ett konto som gällde alla räkningar. Sen uppgav man bara kundnummer, bank, namn och personnummer till de du får fakturan ifrån.

De har ju något samarbete, eftersom vissa e-fakturor du kan få till Swedbank finns inte att få till Handelsbanken t.ex.

De skickar över fakturan med ditt namn och personnummer till banken, och sedan skickar bankens system den vidare till dig. Vilket konto e-fakturatjänsten ska dra pengarna ifrån har du valt sedan tidigare.

typ så.

Okej, ja det förklarar ju saken om de kontaktar Swedbank eller liknande.
Citera
2015-11-29, 19:13
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Okej, ja det förklarar ju saken om de kontaktar Swedbank eller liknande.

Jo, de måste ju göra det. E-fakturan kommer inte magiskt uppenbara sig på din internetbank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in