Citat:
Ursprungligen postat av
x12
Alt 1 är lite medioker. Saknar t.ex ssd, har ett basalt moderkort, ospecificerad modell av grafikkortet ger risk att det är det där allra billigaste som låter som en hårtork. Plexidörr med fläkt brukar alstra en hel del oljud, förutsatt det alls är en fläkt monterad där, men det bör det vara med tanke på hur chassiet ser ut. I övrigt godkänd. Borde klara det mesta. Det går tydligen "anpassa" den, så du får ssd, bättre chassi osv. Kan vara värt att ringa dem och fråga om grafikkortsmodellen, om det är en ylande hårtork med en enda liten fläkt längst bak eller om det är ett med 2-3 stora fläktar som går på lågvarv och knappt hörs.
Med en budget på 10-12.000 per dator så undrar jag hur alternativ 2 kom in i sammanhanget, den listas för 25.000.
Frånsett att den spräcker pristaket med 13.000 så, visst, den borde klara så gott som allt med glans.
Kontorsdatorn verkar bygga på ett integrerat grafikchip, därmed faller de flesta spelen. Vissa äldre och mycket enkla spel kan säkerligen gå köra hjälpligt på lägsta inställningar, men inget som går rekommendera.
Tack så mycket för ditt utförliga svar och för att du tog dit tid, x12!
Det är precis den infallsvinkeln och typen av svar jag är ute efter.
Jag har några följdfrågor på det du skrev:
Vad är det med konkret som jag behöver göra för förändringar på
alternativ 1 för att den ska vara stridsduglig?, har jag tolkat det rätt att jag ska byta chassit för att undvika oljud, byta moderkort samt ta reda på vilken grafikkortsmodell den innehåller och ev. åtgärda?
Vilka grafikkort är bra och prisvärda tycker du? GeForce är de jag har haft hittills på mina datorer och de har hängt sig/laggat en del efter en tid.
Alternativ 1 är helt enkel en bra speldator om man gör lite småjusteringar?
Haha, ja jag kanske var lite otydlig där med
alternativ 2..
Anledningen till att jag tog med den är att jag faktiskt kan tänka mig att köpa/bygga något snarlikt och dels för att kunna ha något att jämföra med. Det var därför jag också sa att budgeten var rörlig.
Alt.3 Är det så att ett integrerat grafikkort är gjort för att datorn ska kunna hantera "lättare" former av ändamål, medans spel kräver något kraftfullare? Ursäkta att jag frågar men jag kan inte så mycket på dessa invecklade bitarna så du får gärna berätta mer.