2015-11-29, 12:24
Medlem
nowherelands avatar
Hej Flashbacks datorhörna!

Då jag av olika anledningar har begränsad kunskap vad gäller specifika datortekniska variationer, så skulle jag vilja vända mig till alla er där ute som är gamers och/eller flitiga datoranvändare och som är kunniga och intresserade att dela med er av era kunskaper när det gäller köp av dels 1 st (bra) speldator samt 1 st lite mer ordinär stationär dator för vanliga ändamål. De datorer jag ägt hittills har varit datorpaket och inte datorer jag byggt själv, så nu är jag intresserad av att faktiskt "gå på djupet" med innehållet osv när jag ska köpa en ny dator.

Kort sagt - den ena ska vara en kraftig och bra speldator med bra prestanda (gärna så prisvärd som möjligt) och den andra är att göra vardagliga saker på.

De spel jag avser spela är uteslutande de mods som finns på Steam, dvs Day of Defeat och i viss mån Counter-Strike och andra äldre och nygamla spel.

Dessa är de datorer alternativ som jag hittills har hittat och som jag överväger:

Speldatorer:

Alt 1 - http://www.billigteknik.se/gamingdat...xxl-intel.html

Alt 2 - http://www.billigteknik.se/gamingdat...max-power.html

Vanlig stationär dator:

Alt 3 - http://www.billigteknik.se/begagnad-...0-sff-beg.html

Här kommer mina frågeställningar:

1. Begränsningar?

2. Lämpar sig "Alt 3" som en speldator överhuvudtaget?

3. Äger någon av er själva någon av de ovanstående datorerna och kan säga vad ni tycker om dem?

4. Egna tips på köp? (om ingen av ovanstående är något ni tycker är vettigt vad gäller pris och prestanda). Vad jag kan tänka mig att lägga är 10 000 - 12 000 SEK per dator, men detta är rörligt och kan så klart höjas om bättre alternativ dyker upp.

Tack ska ni ha på förhand för att ni tar er tid att svara.
Senast redigerad av nowhereland 2015-11-29 kl. 12:27.
Citera
2015-11-29, 16:33
Medlem
x12s avatar
Alt 1 är lite medioker. Saknar t.ex ssd, har ett basalt moderkort, ospecificerad modell av grafikkortet ger risk att det är det där allra billigaste som låter som en hårtork. Plexidörr med fläkt brukar alstra en hel del oljud, förutsatt det alls är en fläkt monterad där, men det bör det vara med tanke på hur chassiet ser ut. I övrigt godkänd. Borde klara det mesta. Det går tydligen "anpassa" den, så du får ssd, bättre chassi osv. Kan vara värt att ringa dem och fråga om grafikkortsmodellen, om det är en ylande hårtork med en enda liten fläkt längst bak eller om det är ett med 2-3 stora fläktar som går på lågvarv och knappt hörs.

Med en budget på 10-12.000 per dator så undrar jag hur alternativ 2 kom in i sammanhanget, den listas för 25.000.
Frånsett att den spräcker pristaket med 13.000 så, visst, den borde klara så gott som allt med glans.

Kontorsdatorn verkar bygga på ett integrerat grafikchip, därmed faller de flesta spelen. Vissa äldre och mycket enkla spel kan säkerligen gå köra hjälpligt på lägsta inställningar, men inget som går rekommendera.
Citera
2015-11-30, 22:22
Medlem
nowherelands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Alt 1 är lite medioker. Saknar t.ex ssd, har ett basalt moderkort, ospecificerad modell av grafikkortet ger risk att det är det där allra billigaste som låter som en hårtork. Plexidörr med fläkt brukar alstra en hel del oljud, förutsatt det alls är en fläkt monterad där, men det bör det vara med tanke på hur chassiet ser ut. I övrigt godkänd. Borde klara det mesta. Det går tydligen "anpassa" den, så du får ssd, bättre chassi osv. Kan vara värt att ringa dem och fråga om grafikkortsmodellen, om det är en ylande hårtork med en enda liten fläkt längst bak eller om det är ett med 2-3 stora fläktar som går på lågvarv och knappt hörs.

Med en budget på 10-12.000 per dator så undrar jag hur alternativ 2 kom in i sammanhanget, den listas för 25.000.
Frånsett att den spräcker pristaket med 13.000 så, visst, den borde klara så gott som allt med glans.

Kontorsdatorn verkar bygga på ett integrerat grafikchip, därmed faller de flesta spelen. Vissa äldre och mycket enkla spel kan säkerligen gå köra hjälpligt på lägsta inställningar, men inget som går rekommendera.

Tack så mycket för ditt utförliga svar och för att du tog dit tid, x12!

Det är precis den infallsvinkeln och typen av svar jag är ute efter.

Jag har några följdfrågor på det du skrev:

Vad är det med konkret som jag behöver göra för förändringar på alternativ 1 för att den ska vara stridsduglig?, har jag tolkat det rätt att jag ska byta chassit för att undvika oljud, byta moderkort samt ta reda på vilken grafikkortsmodell den innehåller och ev. åtgärda?

Vilka grafikkort är bra och prisvärda tycker du? GeForce är de jag har haft hittills på mina datorer och de har hängt sig/laggat en del efter en tid.

Alternativ 1 är helt enkel en bra speldator om man gör lite småjusteringar?

Haha, ja jag kanske var lite otydlig där med alternativ 2..
Anledningen till att jag tog med den är att jag faktiskt kan tänka mig att köpa/bygga något snarlikt och dels för att kunna ha något att jämföra med. Det var därför jag också sa att budgeten var rörlig.

Alt.3 Är det så att ett integrerat grafikkort är gjort för att datorn ska kunna hantera "lättare" former av ändamål, medans spel kräver något kraftfullare? Ursäkta att jag frågar men jag kan inte så mycket på dessa invecklade bitarna så du får gärna berätta mer.
Citera
2015-12-02, 03:56
Medlem
x12s avatar
En ssd gör stor skillnad i hur snabb datorn känns. Inte bara att komma igång, utan även att starta program, ladda in grafik i spelen osv.
Minsta ssd som går rekommendera är 250 gig. De flesta väljer att som komplement till den dessutom installera en eller flera mekaniska diskar för volymdata som inte behöver ligga på en hypersnabb disk, med det menar jag t.ex film, musik, bilder, backup osv. Om du behöver en sådan extra disk och isåfall hur rymlig den bör vara, det känner du bäst själv, hur mycket data du samlar på dig.

Ett chassi utan plexidörr har alla förutsättningar att bli aningen tystare, men det finns ingen regel att det alltid är så, en del heltäckta chassin är också så tunna och skramliga att minsta lilla obalans i en fläkt får dem att skallra. Jag tror(viss chansning här) att fractal-chassiet är det bästa av den firmans alternativ, i ljudhänseende.

Av grafikkorten som erbjuds är väl 970-modellen den vettigaste.

Frågan om integrerat grafikchip; det är alltså en dator som har ett jättelitet och mycket enkelt grafikchip på moderkortet eller en grafikkrets inbyggd i processorn. Det är det enklaste och mest basala som finns. Om man drar en parallell till ljud så är den integrerade grafiken ungefär som mormors klockradio, medan ett rejält och dedikerat grafikkort är som en fullvärdig hifianläggning. Skillnaden mellan dem är minst sagt enorm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in