• 1
  • 2
2015-11-28, 15:34
Medlem
Riksbanken lånar ut pengar till privatägda banker, till den ränta som kallas för reporänta. I dagsläget är den räntan negativ. Men varifrån kommer de pengar som riksbanken lånar ut?
Citera
2015-11-28, 16:02
Medlem
Dom skapar väl den ut tomma intet.
Det finns 100 SEK, värt 10 dollar (en SEK är värd 0,1 dollar), Riksbanken lånar ut 10 SEK till. Nu finns det 110 SEK, fortfarande värt 10 dollar.
Så varje krona är värd 0,09 dollar istället.

Så det riksbanken gör är att ta lite av de som har pengar och lånar ut det.
Som en slags skatt på alla, så vi fortsätter jobba och söker tillväxt, då sitta still i båten innebär förlust.

Simplifierat. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2015-11-28, 16:10
Medlem
RB har monopol på att trycka och ge ut sedlar och mynt. Det betyder att de har perfekt kontroll över den monetära basen i landet.
När RB vill öka utbudet av pengar köper de statspapper av bankerna (allmänheten) - betalar med pengar - monetär bas expanderar.
Repa är ett slags återköpsavtal där värdepappret säljs tillbaka till bankerna efter några dagar till ett lite högre pris - prisskillnaden mellan återköpet och försäljningen är den så kallade motsvarigheten till en låneränta = reporäntan. Omvänt det här resonemanget blir det att RB lånar av bankerna (omvänd repa).

Tvärtom säljer RB statspapper till allmänheten när de vill minska utbudet av sedlar och mynt. RB tar betalt i form av pengar och MB minskar.
Citera
2015-11-28, 16:32
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
RB har monopol på att trycka och ge ut sedlar och mynt. Det betyder att de har perfekt kontroll över den monetära basen i landet.
När RB vill öka utbudet av pengar köper de statspapper av bankerna (allmänheten) - betalar med pengar - monetär bas expanderar.
Repa är ett slags återköpsavtal där värdepappret säljs tillbaka till bankerna efter några dagar till ett lite högre pris - prisskillnaden mellan återköpet och försäljningen är den så kallade motsvarigheten till en låneränta = reporäntan. Omvänt det här resonemanget blir det att RB lånar av bankerna (omvänd repa).

Tvärtom säljer RB statspapper till allmänheten när de vill minska utbudet av sedlar och mynt. RB tar betalt i form av pengar och MB minskar.
Att riksbanken har monopol på att skapa sedlar och mynt är av mindre betydelse eftersom att de vanliga bankerna kan skapa obegränsat med pengar i form av lån.

Sverige är ett av få länder som inte har några som helst krav på reserver hos bankerna, så när jag säger obegränsat med pengar så menar jag verkligen det.
Citera
2015-11-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Att riksbanken har monopol på att skapa sedlar och mynt är av mindre betydelse eftersom att de vanliga bankerna kan skapa obegränsat med pengar i form av lån.

Sverige är ett av få länder som inte har några som helst krav på reserver hos bankerna, så när jag säger obegränsat med pengar så menar jag verkligen det.

Självklart har RB inte direkt kontroll över penningmängden i ekonomin eftersom alla kreditpengar i fantasisummor skapas via banksystemet. Svarade bara på TS fråga.
Citera
2015-11-28, 17:16
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Självklart har RB inte direkt kontroll över penningmängden i ekonomin eftersom alla kreditpengar i fantasisummor skapas via banksystemet. Svarade bara på TS fråga.
Jag är på vad du menar. Jag reagerade bara på att du skrev att RB har perfekt kontroll över penningmängden, vilket percis som du skriver inte stämmer. För en mycket stor del av befolkningen så är en pappershundring exakt lika mycket värd som 100 fantasikronor på ett konto.

Edit: Ser nu att du skrev den montetära basen, men i och med att det inte finns några reservkrav i Sverige så kan man inte tala om någon monetär bas som man kan i andra ekonomier.
Senast redigerad av Gynekologstol 2015-11-28 kl. 17:24.
Citera
2015-11-28, 17:24
Medlem
Citat:
Jag är på vad du menar. Jag reagerade bara på att du skrev att RB har perfekt kontroll över penningmängden, vilket percis som du skriver inte stämmer. För en mycket stor del av befolkningen så är en pappershundring exakt lika mycket värd som 100 fantasikronor på ett konto.

Läs om mitt första inlägg. Skrev att RB har perfekt kontroll över den monetära basen = sedlar och mynt. Kanske skulle nämnt att de inte har samma kontroll över penningmängden som inte är att förväxla med MB.

Edit: Såg precis att du märkte det.
Citera
2015-11-28, 18:21
Medlem
Citat:

Citat:

Tack så mycket för lättförstådda svar

Ett par följdfrågor: Består reporäntan helt och hållet av "nya" pengar eller är en viss del av det utlånade pengarna skattemedel? Och när RB skapar nya pengar, skapar de pengarna i form av mynt och sedlar?
Citera
2015-11-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Tack så mycket för lättförstådda svar

Ett par följdfrågor: Består reporäntan helt och hållet av "nya" pengar eller är en viss del av det utlånade pengarna skattemedel? Och när RB skapar nya pengar, skapar de pengarna i form av mynt och sedlar?

Riksbanken skapar pengar genom att skriva in dem elektroniskt i sin egen balansräkning. Det är inte svårare än det jag gör nu här, framför min egen dator, när jag skriver detta inlägg. Det krävs inte att jag har fått bokstäverna av någon annan i "skatt" för att jag ska kunna skriva detta, och lika lite behöver riksbanken få in något av någon annan för att kunna skapa pengar. Bokstäverna kan inte ta slut, och inte heller riksbankens tillgång på elektroniska SEK.
Citera
2015-11-28, 19:46
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Riksbanken skapar pengar genom att skriva in dem elektroniskt i sin egen balansräkning. Det är inte svårare än det jag gör nu här, framför min egen dator, när jag skriver detta inlägg. Det krävs inte att jag har fått bokstäverna av någon annan i "skatt" för att jag ska kunna skriva detta, och lika lite behöver riksbanken få in något av någon annan för att kunna skapa pengar. Bokstäverna kan inte ta slut, och inte heller riksbankens tillgång på elektroniska SEK.
Mycket bra svar!

Med risk för att använda en utsliten länk så vill jag tipsa om den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=jqvKjsIxT_8
Citera
2015-11-29, 22:06
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Seriously? Vad får dig att tro att inte svenska banker lyder under samma regler som andra?
http://www.riksbank.se/sv/Finansiell...l-II-reformer/
Citat:
Basel II reglerna är inte bindande, men många länder har valt att frivilligt införa reglerna i sin nationella lagstiftning. Detta gäller även EU, där Basel II-reglerna ingår som en del i den lagstiftning som beslutas på EU-nivå. Därmed blir reglerna bindande för bland annat svenska banker.
http://www.riksbank.se/sv/Finansiell...gen-Basel-III/
Citat:
Basel III kommer att innebära att bankerna måste ha mer kapital av bättre kvalitet samt att helt nya krav på bankernas likviditet införs.
Citera
2015-12-01, 21:14
Medlem
Citat:
Nej, det kan de inte.

Citat:
Svenska banker har kapitaltäckningskrav.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in