• 1
  • 2
2015-11-28, 14:03
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Aftonbladet skriver idag om en Australisk flicka vid namnet Isis. I Australien finns tydligen möjlighet att skapa egna omslag till burken som innehåller glädjeämnet Nutella. Femåriga Isis har dock nekats att ha sitt namn på burken då detta kan uppfattas som stötande. Mamman har tydligen reagerat stark på detta. Löjligt nog.

Intressant nog inser jag även att det enligt Ratsit finns 64 personer folkbokförda i Sverige med namnet Isis (stavning kan variera något). Sannolikt finns utöver detta någon minderårig med samma namn. Även individer med namnet Isil förekommer. Jag utgår från att merparten av dessa individer är skötsamma, strävsamma och goda svenskar.

Namnet Isis känns något förlegat för att inte säga osympatiskt. Hade jag varit en av dessa 64 individer i Sverige med detta namn hade jag sett till och snarast byta till något mera värdeneutralt. Myndiga individer bör naturligtvis själva få avgöra om de vill behålla sitt namn eller inte, men skall den australienska mamman, samt eventuella svenska förmyndare, överväga att byta namn på sina minderåriga barn? Riskerar dessa Isil/Isil utsättas för fara på grund av deras namn?
Citera
2015-11-28, 14:05
Medlem
Akaras avatar
Känns ju lite som att döpa sitt barn till Adolf Hitler. Fyfan vad efterblivet. Namnet är fult som stryk också.
Citera
2015-11-28, 14:09
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akara
Känns ju lite som att döpa sitt barn till Adolf Hitler. Fyfan vad efterblivet. Namnet är fult som stryk också.

Islamistiska staten ska ha bildats 2004 och haft flera namn sedan dess. Vi får utgå från att grupperingen blev allmänt känd dom Isis/Isil betydligt senare än detta. Majoriteten av individerna med dessa namn har därför haft dem lång innan dess nuvarande betydelse uppdagades.

Visst är det fula namn, men det kanske beror på att namnet inte vanligt förekommande i vår kultur samt att vi är färgade av namnets sammankoppling med terrorism?
Citera
2015-11-28, 14:12
Medlem
Xer0s avatar
Är inte det lite som företaget ABB som blivit förväxlat med Anders Behring Breivik på sociala media?
Citera
2015-11-28, 14:21
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Är inte det lite som företaget ABB som blivit förväxlat med Anders Behring Breivik på sociala media?

Jag dristar mig till att påstå att Isis/Isil är betydligt mer internationellt känt än vad individen Anders Behring Breivik är.

En parates är att det finns en, vad företaget själv kallar, resort på fabulösa Alona Beach med namnet Isis Bungalows. Även i Madrid (Hotel Isis), turkiska Bodrum (Isis Hotel&Spa) samt på andra platser finns företag med namnet Isis.

Dessa företag får sannolikt större uppmärksamhet för sina namn än vad ABB får.

Dock, back to topic! Bör föräldrar (och framförallt den australienska mamman) överväga att byta namn på sina barn?
Citera
2015-11-28, 14:22
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Jo. Alltså ovidkommande. Personligen tycker jag att Isis är ett vackert namn. Nån egyptisk gudinna från Antiken heter Isis, så islamiska statens terrorister har inte ensamrätt på det namnet.
Så, vi tycker olika
Citera
2015-11-28, 14:25
Medlem
Ziayas avatar
För att svara på frågan. Självklart inte! Herregud.... nån måtta...
Citera
2015-11-28, 14:34
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Jo. Alltså ovidkommande. Personligen tycker jag att Isis är ett vackert namn. Nån egyptisk gudinna från Antiken heter Isis, så islamiska statens terrorister har inte ensamrätt på det namnet.

Intressant i sammanhanget är att Isis var gift med sin egen bror Oisis samt att det fick sonen Horus tillsammans. Efter att Oisis blivit mördat av en tredje bror ansåg Isis att sonens öde var att hämnas döden på Oisis. Isis var såldes våld redan på de gamla egypternas tid.
Citera
2015-11-28, 15:53
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Intressant i sammanhanget är att Isis var gift med sin egen bror Oisis samt att det fick sonen Horus tillsammans. Efter att Oisis blivit mördat av en tredje bror ansåg Isis att sonens öde var att hämnas döden på Oisis. Isis var såldes våld redan på de gamla egypternas tid.

Alla med en utbildning överhuvudtaget skulle först förknippa namnet med Gudinnan, sen kan man ju debattera antika Egyptens rätt och fel. Tog ett par inlägg innan jag fattade vad tråden och artikeln syftade på. Känns också ganska larvigt att jämföra namnet Isis med ett för och efternamn som Adolf Hitler.

Inlägget om ABB tar nog priset. Man måste vara en riktigt pantad 90-talist om man först gör kopplingen Anders Behring Breivik, än mega multinationella företaget ABB.
Citera
2015-11-28, 16:09
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Alla med en utbildning överhuvudtaget skulle först förknippa namnet med Gudinnan, sen kan man ju debattera antika Egyptens rätt och fel. Tog ett par inlägg innan jag fattade vad tråden och artikeln syftade på. Känns också ganska larvigt att jämföra namnet Isis med ett för och efternamn som Adolf Hitler.

Inlägget om ABB tar nog priset. Man måste vara en riktigt pantad 90-talist om man först gör kopplingen Anders Behring Breivik, än mega multinationella företaget ABB.

Jag håller som sagt fullständigt med dig om att det inte går att jämför ABB med Anders Behring Breivik. Däremot tror jag att du har fel i att alla (eller iaf merparten) i första hand förknippar Isis med den Gudinna hon var. Förmodligen skulle en klar majoritet svara att Isis är terrorister, även bland högutbildade.

Utifrån ett barnperspektiv finns en risk att barnet, döpt till Isis eller Isil, får utstå retningar på grund av sitt namn och ständigt få höra att han/hon är terrorist. Jag är tämligen övertygad om att barn inte gör en koppling mellan Isis och en egyptisk gudinna. Åtminstone inte så länge ISIS inte är krossat och besegrat.

Hur skoj är det för barnet att ha samma namn som en terroristorganisation? Kan det till och med underlätta för barnets (exempelvis 5-åriga Isis i Australien) uppväxt och framtida jobbmöjligheter att byta namn?
Citera
2015-11-28, 16:30
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Jag håller som sagt fullständigt med dig om att det inte går att jämför ABB med Anders Behring Breivik. Däremot tror jag att du har fel i att alla (eller iaf merparten) i första hand förknippar Isis med den Gudinna hon var. Förmodligen skulle en klar majoritet svara att Isis är terrorister, även bland högutbildade.

Utifrån ett barnperspektiv finns en risk att barnet, döpt till Isis eller Isil, får utstå retningar på grund av sitt namn och ständigt få höra att han/hon är terrorist. Jag är tämligen övertygad om att barn inte gör en koppling mellan Isis och en egyptisk gudinna. Åtminstone inte så länge ISIS inte är krossat och besegrat.

Hur skoj är det för barnet att ha samma namn som en terroristorganisation? Kan det till och med underlätta för barnets (exempelvis 5-åriga Isis i Australien) uppväxt och framtida jobbmöjligheter att byta namn?

Jag hoppas att jag har delvis fel för Sveriges framtid. Om man tittar på en linje där namnet Isis kontra gruppen ISIS funnits med oss så borde namnet vara präntat i samband med antika Egypten. ISIS är ju en förkortning och borde inte alls förknippas med ett namn.

Om det är som du säger så hoppas jag verkligen att ISIS snart är besegrat, eller att folk uttalar det rätt trots dumma reportrar, alltså I....S....I....S. Men har folk sagt Sas istället för S.A.S under så många år så brinner väl hoppets fackla svagt.
Citera
2015-11-28, 18:06
Medlem
Varför ska man låta ISIS vinna över en unge? Isis är fint och jag skulle då fan inte byta ut de om jag hette det... är väl som ge bort vad som till ISIS att ta bort sitt namn varför skulle man vilja det?

Jag kanske skulle va lite försiktigare med ge mitt nyfödda barn namnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in