Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-13, 19:40
  #445
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svammelmannen
Absolut men vi snackar om 7-12 åringar där vi vill ha med så många som möjligt upp i tonåren.

Du lurar bara dig själv. Redan idag elitsatsas det för fullt bland småklubbarna och småpojkarna. Tränare och föräldrar säger en sak, men gör något helt annat. Likaså barnen.

Varken barn, föräldrar eller tränare vill vara i flumklubbar och alla sticker till småklubbar med ambitioner och hög standard. Jag snackar inte om galna koncept som BP nu, utan mer om vanliga klubbar.
Citera
2015-12-13, 19:48
  #446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svammelmannen
Absolut men vi snackar om 7-12 åringar där vi vill ha med så många som möjligt upp i tonåren.

Finns en väldigt enkel lösning på det. Dom som är duktigare än sin årskull skickas upp ett snäpp eller två och får lira med lite äldre barn. Dom som är sämre än sin årskull får lira med dom som är lite yngre. På så sätt tappar vi inga potentiella talanger i för tidig ålder. Kan man hålla kvar dom flesta till 15-16 års åldern så kommer den naturliga gallringen att ske här.
Citera
2015-12-14, 09:45
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonSchtekare
Du lurar bara dig själv. Redan idag elitsatsas det för fullt bland småklubbarna och småpojkarna. Tränare och föräldrar säger en sak, men gör något helt annat. Likaså barnen.

Varken barn, föräldrar eller tränare vill vara i flumklubbar och alla sticker till småklubbar med ambitioner och hög standard. Jag snackar inte om galna koncept som BP nu, utan mer om vanliga klubbar.

Vad menar du med en flumklubb?
Citera
2015-12-14, 09:47
  #448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Finns en väldigt enkel lösning på det. Dom som är duktigare än sin årskull skickas upp ett snäpp eller två och får lira med lite äldre barn. Dom som är sämre än sin årskull får lira med dom som är lite yngre. På så sätt tappar vi inga potentiella talanger i för tidig ålder. Kan man hålla kvar dom flesta till 15-16 års åldern så kommer den naturliga gallringen att ske här.

Man petar aldrig ner någon i åldrarna. Däremot skulle det vara bra om vi luckrade upp åldersgränserna lite genom att träna tillsammans
Citera
2015-12-14, 10:12
  #449
Medlem
Yoda69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svammelmannen
Absolut men vi snackar om 7-12 åringar där vi vill ha med så många som möjligt upp i tonåren.

Ja, men det är även laget vi måste ha fokus på. Hur många fortsätter eller ansluter i ett lag som bara "förlorar"...hur många fortsätter/ansluter i ett lag som "vinner"? Det är för många faktorer att väga in och fel väg att gå att förbjuda en faktor...
Det handlar om barns grundvärderingar, dessa ska vi nu försöka kväva, istället för att erbjuda alternativ!?
Citera
2015-12-14, 14:24
  #450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoda69
Ja, men det är även laget vi måste ha fokus på. Hur många fortsätter eller ansluter i ett lag som bara "förlorar"...hur många fortsätter/ansluter i ett lag som "vinner"? Det är för många faktorer att väga in och fel väg att gå att förbjuda en faktor...
Det handlar om barns grundvärderingar, dessa ska vi nu försöka kväva, istället för att erbjuda alternativ!?

Barns grundvärderingar?? Det finns inte i barns grundvärderingar att man måste vinna en cup eller serie. Det är något som konservativa fotbollsvuxna pådyvlar dom
Citera
2015-12-14, 16:43
  #451
Medlem
Yoda69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svammelmannen
Barns grundvärderingar?? Det finns inte i barns grundvärderingar att man måste vinna en cup eller serie. Det är något som konservativa fotbollsvuxna pådyvlar dom

Så då ska förbund fostra våra barn, fast det inte är där problemet ligger, låter sunt ? Värderingar är fundamentala grunder och verktyg för att klara sig i livet, göra kloka val etc. Den vinnarhets du snackar om är inte en värdering...har du sett ett barns reaktion på sin förälders beteende i ett sådant läge så fattar du nog skillnaden...
Citera
2015-12-18, 10:31
  #452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoda69
Så då ska förbund fostra våra barn, fast det inte är där problemet ligger, låter sunt ? Värderingar är fundamentala grunder och verktyg för att klara sig i livet, göra kloka val etc. Den vinnarhets du snackar om är inte en värdering...har du sett ett barns reaktion på sin förälders beteende i ett sådant läge så fattar du nog skillnaden...

Nej förbundet ger föreningar/ledare verktyget att få fram fler fotbollsspelare.

Vad det gäller värderingar jobbar man med det överallt, i skolan, arbetet, fotbollen, det är det som formar oss. En värdering är grundläggande uppfattning om något. Tex att det viktigt att killarna får räkna ihop resultatet eller att det faktiskt är viktigare att låta alla kallade spela istället för att topp för vinst.
Citera
2015-12-20, 11:24
  #453
Medlem
Yoda69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svammelmannen
Nej förbundet ger föreningar/ledare verktyget att få fram fler fotbollsspelare.

Vad det gäller värderingar jobbar man med det överallt, i skolan, arbetet, fotbollen, det är det som formar oss. En värdering är grundläggande uppfattning om något. Tex att det viktigt att killarna får räkna ihop resultatet eller att det faktiskt är viktigare att låta alla kallade spela istället för att topp för vinst.

Om det är spontanlek och "alla ska vara med", förlorar inte ledarna sitt syfte..? Då är det bättre med barnvakter som slänger in en boll och bara håller koll istället. Spontanidrotten är den som utvecklar mest, på alla områden.
Skulle vilja dra detta så långt att jag förstår att psykisk instabilitet och självmord bland unga går upp...den jävla bomullsvärld våra barn växer upp i och sedan förväntas fatta och förstå hur livet ser ut i verkligheten med att behöva hantera motgångar och utsättas för selektering...Tragiskt!
Citera
2015-12-20, 11:59
  #454
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svammelmannen
Barns grundvärderingar?? Det finns inte i barns grundvärderingar att man måste vinna en cup eller serie. Det är något som konservativa fotbollsvuxna pådyvlar dom

Självklart finns det. Att du är en naiv hippie som lever i en låtsasvärld fylld med enhörningar och regnbågar ändrar inte på verkligheten även om du kanske tror det. Folk som du har en bisarr och närmast sjuklig tro på människors, och i synnerhet barns, formbarhet. Hela idrotten bygger på tävlingsmomentet, alla barn vet vem som är bäst och sämst, och vem som vinner och inte oavsett om du så öser regnbågar över dem och uppfostrar dem i glasburar utan mänsklig kontakt med sina föräldrar. Det är rent förolämpande mot barnen att utgå ifrån att de inte begriper någonting och kan formas hur som helst efter vissa personers politiska önskemål.

För varför ska vi sluta här med seriespel? Vad har man åstadkommit genom att sluta räkna poäng där? Då kommer ju folk bara räkna ut på egen hand när all information finns offentlig idag. Så då får ni sluta räkna poäng också, och sedan får ni väl sluta räkna mål eftersom barnen kommer räkna poäng, eller ha en god uppfattning om utgången. Kanske borde alla få göra precis lika många mål så det blir rättvist och inget barn känner sig kränkt? Sedan kan det ju vara synd om alla barn som missar målet, så mitt förslag är att hela kortsidan blir ett enda jättestort mål som alla barn kan stå på kö framför och sparka in bollar i under glatt jubel och applåder från ett par genusmedvetna dagisfröknar, som påtalar att alla är precis lika bra på fotboll och ingen är bättre än någon annan eftersom det strider mot alla människors lika värde.
Citera
2015-12-20, 20:46
  #455
Medlem
Jag tror inte att det här är ett så viktigt beslut. Däremot blir vissa provocerade. Min erfarenhet är att kidsen vill vinna varje match, så det tävlingsmomentet räcker.

Att utse segrare och förlorare över en turnering eller serie tror jag inte behövs, för att de ska uppleva tävling och kamp. Risken med serier/turnering är snarare att vissa lag kommer uppleva att vissa matcher blir betydelselösa. På så vis ökar tävlingsmomentet när varje match kan bli en "titel".

Efter att ha ögnat några sidor i tråden så förstår jag att inte så många av skribenterna här håller med mig.
Citera
2015-12-20, 21:30
  #456
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag tror inte att det här är ett så viktigt beslut. Däremot blir vissa provocerade. Min erfarenhet är att kidsen vill vinna varje match, så det tävlingsmomentet räcker.

Att utse segrare och förlorare över en turnering eller serie tror jag inte behövs, för att de ska uppleva tävling och kamp. Risken med serier/turnering är snarare att vissa lag kommer uppleva att vissa matcher blir betydelselösa. På så vis ökar tävlingsmomentet när varje match kan bli en "titel".

Efter att ha ögnat några sidor i tråden så förstår jag att inte så många av skribenterna här håller med mig.
Enligt mina erfarenheter som tränare för grabbar 9-16 så behövs absolut ingen serie upp till 12 år som du skriver vill barnen ändå vinna, problemet är att det de vill ta bort med det här är att det inte attackerar problemet då ledare kommer göra sin egen tabell och räkna ändå och det är vad man behöver få bukt med.
Att sluta med slutspel i cuper är dock väldigt löjligt, från 9 års ålder(7-manna) är det nog mer lämpligt att införa slutspel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback