• 1
  • 2
2015-11-28, 00:26
Medlem
Min frga r om Undulater kan manipulera varandra? Jag skaffade tv undulater fr ungefr 4 mnader sen. En r ett r gammal och har inte vxt upp i ett bra hem dr familjen bestmde sig fr att skaffa en katt som terrorisera buren s dom slde den till mig. Efter en vecka skaffade jag en till efter jag hade lst upp om fglarna att det r bra att dom har en partner. Dom brkar vldigt mycket, nstan varje dag (kommer nog skaffa en ny bur snart till den andra). Den andra fgeln r ungefr bara 1 mnad gammal. Men ven ifall dom brkar d och d s matar hanen honan ibland. Och honan r den som r 1 r gammal och aggressiv. Men ibland s matar hanen honan som fglar gr genom att spy den i munnen. S jag undrar om undulater r manipulativa?
Citera
2015-11-28, 01:52
Medlem
Raskaoverisens avatar
Man fr inte ha en undulat Kom en lag fr ett antal r sedan att man mste minst ha 2st
Jag har haft undulater i 20 r som mest 10st Nu har man 6st
Hanen och honan brukar mata varandra mest honan och att dem brkar lite gr inget lite dominant bara.Du har bara 2st Undulater s du behver inte skaffa en till bur.Dem brukar brka lite hr ocks men det r bara om vem som sitter p en viss plats i buren,lite revir tnk typ den pinnen r min
Fr mnga r sedan brka tv hanar om en hona det var s illa att jag var tvungen att ge bort den ena.Men det r mycket sllsynt att dem brkar och sls
Senast redigerad av Raskaoverisen 2015-11-28 kl. 01:56.
Citera
2015-11-28, 02:02
Jag har haft burfglar som ung och de kunde brka som satan. Det r med fglar som med alla andra mnniskor och djur, man ska inte vara ensam och man ska inte umgs med de man inte kommer verens med. Det r inte svrare n s. Brkar fglarna ofta s skilj p dem. Ha inte en fgel ensam. Undulater r inte en prydnad, det r ett liv och en individ. Skaffa ett par och se till att de trivs tillsammans. Eftersom burfglar inte kan skaffa sig mer passande partners p egen hand eftersom de sitter i bur s kommer det an p dig att se till s att de har vad de behver.
Citera
2015-11-28, 02:09
Medlem
Raskaoverisens avatar
Nja att det kivas lite r normalt och r dom tv bara i buren s ska det inte vara ngra problem.Jag r undulat expert
Citera
2015-11-28, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raskaoverisen
Nja att det kivas lite r normalt och r dom tv bara i buren s ska det inte vara ngra problem.Jag r undulat expert
S det r inget att bry sig om? Fr att jag r vldigt ny i undulat spektrumet. Och jag tycker att dom brkat vldigt mycket. Men jag kan frst varfr. Det har ju varit honans bur i ett r. Men du tycker inte att jag ska skaffa en ny bur? Vad gr jag om "brkandet" fortstter? Behver lite tips. Jag kan mata dom med handen nu. Frsker ju att tmja dom. Honan som r ett r gammal r vldigt svr tmjd, eftersom varje gng jag frsker trycka mitt finger p den nr jag matar den s att den stter sig p mitt finger kollar den konstigt och sen hoppar vidare i buren. Men hanen verkar inte ha strre problem med att jag hller fingret lite ltt mot den nr jag matar den.
Citera
2015-11-28, 05:14
Medlem
Raskaoverisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizkett
S det r inget att bry sig om? Fr att jag r vldigt ny i undulat spektrumet. Och jag tycker att dom brkat vldigt mycket. Men jag kan frst varfr. Det har ju varit honans bur i ett r. Men du tycker inte att jag ska skaffa en ny bur? Vad gr jag om "brkandet" fortstter? Behver lite tips. Jag kan mata dom med handen nu. Frsker ju att tmja dom. Honan som r ett r gammal r vldigt svr tmjd, eftersom varje gng jag frsker trycka mitt finger p den nr jag matar den s att den stter sig p mitt finger kollar den konstigt och sen hoppar vidare i buren. Men hanen verkar inte ha strre problem med att jag hller fingret lite ltt mot den nr jag matar den.
Alltid lttare att f unga undulater tama men gr med lite envishet att f den ldre tam s smningom.Jag frstr att du r orolig nr dem kivas men du har bara 2st och skall inte vara ngot problem.Jag fick problem nr 2 hanar ville ha samma hona och det var omjligt att ha kvar den ena och jag var tvungen att sra p dem och nu talar jag om liv och dd s lngt gick det dr.Nr jag sra p dem s lg dem nere i buren med klorna fastklistrade i varandra.Men det r enda gngen det har hnt mig detta med mina undulater och d har man haft 25 undulater genom ren.
Jag har i buren mineralblock samt jod block ger dom d och d hirskolvar dom lskar det Ger dom ocks Uppmatningsfoder .Kper du frer och annat s kp inte p Ica typ osv utan g till en djuraffr.Hr kan du lsa lite om undulater http://www.undulatportalen.se/foder.html
Citera
2015-11-28, 05:40
Medlem
Raskaoverisens avatar
Finns undulat forum dr du kan stlla frgor och f bra tips http://www.undulat.forum24.se/undulat.html
Hr str ocks bra fakta om foder till det sm http://www.undulatportalen.se/tamundulatenskost.html
Citera
2015-11-28, 11:45
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag hade en ljuvlig liten undulatkille som var extremt tam. Han hade sllskap av nymfparakiter i en bur bredvid men var ensam i sin bur. Jag hade honom ensam i ngra mnader och skaffade sedan en hona till honom. Hon var ett kta psykfall och tyvrr blev det s att hanen frvildades av den nya bekantskapen. Det var som att han lrde sig att han var fgel. Dom brkade mycket.

Men manipulativ vetefasen om jag skulle kalla henne. Snarare en psykopat i undulatformat. Frn brjan d han satt p min hand eller d jag rrde honom s fick han sp av honan, det var som att hon tillrttavisade honom. Det bidrog skert till att han inte var ett dugg handtam lngre ngra mnader senare.
Citera
2015-11-28, 17:45
Medlem
PiusXIIIs avatar
Kan man ha tv hannar eller tv honor ihop s att de kan f sllskap av varandra om man nu mste ha tv? Hanne och hona ihop gr fgelungar. Det vet jag frn min barndom.

Vad kostar en undulat numera?
Citera
2015-11-28, 18:26
Medlem
Raskaoverisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Kan man ha tv hannar eller tv honor ihop s att de kan f sllskap av varandra om man nu mste ha tv? Hanne och hona ihop gr fgelungar. Det vet jag frn min barndom.

Vad kostar en undulat numera?
Vet inte vad undulater kostar numera men nog rtt s dyra.Sist kpte jag av en uppfdare s frsk leta rtt p en Jag har honor och hanar tillsammans s det gr fr det mesta bra
Citera
2015-11-28, 23:47
Medlem
P tal om manipulation. Min 1 riga fgel fick precis min vita fgel som r 4 mnader gammal att flytta p sig. Jag satte upp en pinen med frn p som r fast limmad (fast med djur skit, snt man kper i djur affren) Och hanen flytta p sig. ven ifall hanen har blivit mer dominant mot honan. vad kan det bero p?
Citera
2015-11-29, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizkett
P tal om manipulation. Min 1 riga fgel fick precis min vita fgel som r 4 mnader gammal att flytta p sig. Jag satte upp en pinen med frn p som r fast limmad (fast med djur skit, snt man kper i djur affren) Och hanen flytta p sig. ven ifall hanen har blivit mer dominant mot honan. vad kan det bero p?

Vad det beror p? Ja,varfr flyttar man p sig om det r ont om plats?

Vad har du ftt manipulation och dominans ifrn? Handlar om helt normalt beteende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in