• 1
  • 2
2015-11-27, 19:44
Medlem
Hej. Känns som jag är en aningen borta i huvudet nu... Men iaf. Jag bytte strängar på min gitarr efter att jag lyckats dra av G-strängen. Och det vart lite bråttom pga att jag har gitarren ute på annons. Så jag köpte första bästa strängar på musikaffären. Då jag aldrig bytt strängar på en stålsträngad gitarr förut så visade det sig att det var Elixir medium som jag köpt och det kändes som att det vart lite för kraftigt när jag försökte stämma den(ringde även till musikaffären och frågade om det). Så det slutade med att jag fick köpa nya igen. Denna gång vart det Light .012 - .053. Och då tänkte väl jag att det skulle fungera bra men nejnej. Nu är det antingen för slappt och när jag försöker spänna upp strängarna och kommer till ca A-B på e strängen så känns det som sin "ultimata" spänning. Om jag försöker spänna mer så känns det som att den ska gå av. Och när strängarna kostar 199kr så känns det ju inte så jävla kul. Har försökt stämt med två olika stämmare och en app. Och det är inställt på 440.

Kan tillägga att jag är inte nybörjare men gick bara på gitarrskola i fyran sen har jag typ lärt mig allt själv tills nu(är 21). Gitarren är ingen dyr gitarr. En Fender squier sa-105ce. Vill bara få den spelbar så jag kan sälja iväg den och köpa mig en annan så fort som möjligt.
Citera
2015-11-27, 19:45
Medlem
Kan även säga att jag har ingen aning vad det var för storlek på strängarna innan.
Citera
2015-11-27, 21:09
Medlem
Köper du elixirsträngar till en gitarr du ska sälja?

Oavsett vilket. Det är bara att spänna på. Det värsta som kan hända är att strängen går av. Då köper du en ny.
Citera
2015-11-27, 21:21
Medlem
Jo men ville ju prova om de va bra. Då jag hört flera som rekommenderar dom. Men känns lite drygt att köpa nya hela tiden...
Citera
2015-11-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nissepisse94
Jo men ville ju prova om de va bra. Då jag hört flera som rekommenderar dom. Men känns lite drygt att köpa nya hela tiden...
Det som är bra med dem är att om man inte har av dem så håller de jävligt mycket längre. De blir inte skitiga på samma sätt. Om du frågar mig är de rätt tråkiga.

EDIT:

Man kan säga att elexirsträngar känns som ett år gamla strängar i fem år, men de känns ett år gamla redan från början.
Senast redigerad av RulleRivare 2015-11-27 kl. 21:36.
Citera
2015-11-27, 21:58
Medlem
xXKNOXxs avatar
Har du intonerat gitarren?
Citera
2015-11-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXKNOXx

Nej och jag har suttit och funderat på det. Men spelar det så stor roll när jag inte kan få rätt ton på strängen? För som jag har förstått så fixar man väl bara så det inte ska låta ostämt om man tex trycker ner på band 8. Alltså så inte tonen "förskjuts" i och med trycket på strängen när det blir spänning på den.
Citera
2015-11-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXKNOXx
Intonera en akustisk gura?
Citera
2015-11-28, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Intonera en akustisk gura?

Hehe ja nu tänkte vi inte långt.. Men jag tänkte på den där stålpinnen i halsen.
Citera
2015-11-28, 00:51
Medlem
Nu när jag kollade upp priserna på en ny sådan gitarr blev det ju extra roligt att du har satt på dyra elixirsträngar. Hos Thoman kan du ju få en ny för 1130kr.
Citera
2015-11-28, 13:59
Medlem
Vet inte hur det är med akustiska gitarrer men om du byter strängstorlek på en elgitarr måste den intoneras igen, ev. det som är ditt problem?
Citera
2015-11-28, 18:20
Medlem
spänn upp på sin "ultimata" spänning. sen lirar du punk i en kvart. det kommer låta riktigt illa, men du kanske kan mjuka upp strängsen på detta vis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in