2015-11-27, 18:47
Medlem
Hejsan!

Jag undrar ifall någon vet var man kan hitta skräddarsydda kostymer runt 5000kr. Ifall ni rekommenderar fysiska affärer så är de enbart aktuella om de ligger i Kalmar, Lund, Malmö eller Köpenhamn.

Tack på förhand!
Citera
2015-11-27, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengladejaveln
Hejsan!

Jag undrar ifall någon vet var man kan hitta skräddarsydda kostymer runt 5000kr. Ifall ni rekommenderar fysiska affärer så är de enbart aktuella om de ligger i Kalmar, Lund, Malmö eller Köpenhamn.

Tack på förhand!
I Thailand vet jag att det finns, samt många andra asiatiska länder. I Sverige existerar inte detta. Skräddarsy i Sverige och du lär hamna på minst 20.000kr.
Citera
2015-11-27, 20:23
Medlem
MrChows avatar
Kan du hitta ett skrädderi som samarbetar med t.ex. Suitopia eller liknande så kan du nog komma under 5.000:- med lätthet. Men givetvis blir ju inte kvalitén likt något på Saville Row.. men man får ju vad man betalar för
Citera
2015-11-27, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
I Thailand vet jag att det finns, samt många andra asiatiska länder. I Sverige existerar inte detta. Skräddarsy i Sverige och du lär hamna på minst 20.000kr.

Hur tänker du nu? Det är klart det finns. Osäker på hur bra tyget är för 5000 men det är en annan sak.
http://pelote.se/kostym
Citera
2015-11-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Kan du hitta ett skrädderi som samarbetar med t.ex. Suitopia eller liknande så kan du nog komma under 5.000:- med lätthet. Men givetvis blir ju inte kvalitén likt något på Saville Row.. men man får ju vad man betalar för
Suitopia har väl ändå måttsytt men gillar att fula till det och kalla det skräddarsytt.

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Hur tänker du nu? Det är klart det finns. Osäker på hur bra tyget är för 5000 men det är en annan sak.
http://pelote.se/kostym
Det där är måttsytt och inte skräddarsytt.

Skräddarsytt, på riktigt, är när du tillsammans med en skräddare skär till unika mönster anpassade efter din kropp och genomgår ett flertal provningar för att göra små justeringar vid behov. Även till stor del sytt per hand utan maskin. Måttsytt är justering av befintlig modell.
Senast redigerad av ChiLLon 2015-11-27 kl. 20:46.
Citera
2015-11-27, 21:03
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Suitopia har väl ändå måttsytt men gillar att fula till det och kalla det skräddarsytt.[..]

De liksom många andra, t.ex. Tailorstore, knappar in dina mått i en dator som skär ut delar som sen sys ihop av en underbetald indones. Ingendera ändrar en befintlig kostym så rent tekniskt skulle jag kalla det skräddarsytt men inte för den saken jämföra det med vad en "riktig" skräddare gör.
Citera
2015-11-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
De liksom många andra, t.ex. Tailorstore, knappar in dina mått i en dator som skär ut delar som sen sys ihop av en underbetald indones. Ingendera ändrar en befintlig kostym så rent tekniskt skulle jag kalla det skräddarsytt men inte för den saken jämföra det med vad en "riktig" skräddare gör.
Det är precis vad Munro (genom Lund & Lund) erbjuder men inte fan slänger de sig med ord som skräddarsytt utan kallar det för vad det är; måttsytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in