2015-11-27, 16:35
Medlem
Fått en faktura för att jag kört på avgiftbelagd väg i Norge. Jag är svensk med svenskregistrerad bil. Kommer de att kunna jaga mig över gränsen om jag skiter i att betala, eller är det bara bita ihop och pröjsa?
Citera
2015-11-27, 17:17
Medlem
dANiis avatar
Ta den som Jésus i mexikanskt fängelse hade gjort,

betala.
Citera
2015-11-27, 19:02
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskotallrik
Fått en faktura för att jag kört på avgiftbelagd väg i Norge. Jag är svensk med svenskregistrerad bil. Kommer de att kunna jaga mig över gränsen om jag skiter i att betala, eller är det bara bita ihop och pröjsa?

Ja, dessutom kommer en påminnelseavgift på (blir inte förvånad) MINST 500kr.
Citera
2015-11-27, 19:27
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Ja, den kommer/kan skickas till svensk inkasso, eftersom det är en statlig skuld.
Citera
2015-11-27, 21:45
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, den kommer/kan skickas till svensk inkasso, eftersom det är en statlig skuld.
Beror på. Jag hamnade i ett inkassobolag i England som var omöjliga att både betala till samt att få kontakt med.
Den han bli riktigt dyr
Citera
2015-11-30, 17:29
Medlem
vianetts avatar
Får man se hur fakturan ser ut? Är den skickat från Norge direkt eller via svenska myndigheter?

Sedan har Sverige och Norge så nära relation att de delar med sig privata uppgifter?
Citera
2015-11-30, 17:32
Medlem
Citat:

Hur länge sedan var det du körde där?
Jag körde i September på flera avgiftslagda vägar i Norge, men har än inte fått någon faktura... blir lite fundersam om något har gått fel..
Citera
2015-11-30, 23:17
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Jag körde i September på flera avgiftslagda vägar i Norge, men har än inte fått någon faktura... blir lite fundersam om något har gått fel..
Till skillnad från Sverige så skickar de inte ut småsummor, månadsvis. Kör du ofta på betalvägar i Norge så kommer räkningarna varje månad.
Så du kommer få en räkning när de går igenom alla småsummor. Ett råd om det skickas från Norge är att gå till banken o betala. Det gjorde inte jag o jävlar vilket helvete jag fick på två passager.

En annan sak att tänka på är att vissa vägar ägs av privata aktörer o dessa skickar ut egna fakturor.
Annars om du kört på huvudnätet så är det Autopass som administrerar alla passager. Iaf i södra Norge.
Citera
2015-12-01, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
En annan sak att tänka på är att vissa vägar ägs av privata aktörer o dessa skickar ut egna fakturor.
Annars om du kört på huvudnätet så är det Autopass som administrerar alla passager. Iaf i södra Norge.

Vill man göra det enkelt för sig när man åker är det ju bara att ha en EasyGo-ansluten transponder så debiteras man på samma vid som andra EasyGo-passager. (Exempelvis BroBizz, AutoBizz etc)
Citera
2015-12-02, 01:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Det går via ett parkeringsadministrationsföretag med kontor i Sverige. Så de kan skicka till svensk inkasso.

Citat:
Ursprungligen postat av vianett
Får man se hur fakturan ser ut? Är den skickat från Norge direkt eller via svenska myndigheter?

Sedan har Sverige och Norge så nära relation att de delar med sig privata uppgifter?

Körkort och bilregister är öppna i norden så det är inga problem att få ut uppgifter. Det är svårare med t.ex. tyska bilar där man måste gå via tyska trafikmyndigheter för att få ut uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av oxis

Det beror lite på. Är det sammanlagda beloppet under 100 kr så brukar de överföra beloppet till nästa månad, och har det inte kommit upp över 100 kr efter tre månader så skickar de fakturan ändå. Det kan alltså ta närmare fyra månader innan man får en faktura om beloppet är litet. Dock är bompengen så hög i Norge numera att man sällan kommer under 100 kr totalt.

Tidigare skickade man även fakturor på mindre belopp, men sen man använder sig av de nya rutinerna via ett bolag i Sverige så krävs lite större belopp eftersom varje faktura kostar en del att hantera.
Senast redigerad av Megaforce 2015-12-02 kl. 01:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in