2015-11-27, 14:21
Medlem
Det är ju egentligen inte större skillnad mellan detta och undersökningar om hur många svenskar som exempelvis vill minska invandringen. Bara att man nu skulle fråga hur många muslimer som ställer sig bakom IS:s vilja om samhällen där Koranen går före landets lagar. Det vill säga ikke-demokratier med primitiva våldskulturer, kvinnoförtryck, hedersvåld m.m..

Men det är helt klart ett mer känsligt ämne. Det har ju visat sig efter undersökningar att över 40% av muslimerna i Frankrike ställde sig bakom terroristattacken på Charlie Hebdo. Notera då att detta var över 40% som var öppna med det. Och Sverige ska ju ha flest IS-terrorister per capita i Europa.

Svenska politiker och media måste bäva för resultaten i sådana undersökningar. Det skulle vara ännu en spik i kistan för vanstyret som har styrt Sverige rakt mot isberget.

Lite komiskt också att de inte hade några som helst problem med att måla upp samtliga Sverigedemokrater som unga lågutbildade män för några år sedan. Det är tydligen inte alla grupper som är värda lika mycket? Dubbelmoralen lyser återigen igenom.
Senast redigerad av Sisoedaersoet 2015-11-27 kl. 14:28.
Citera
2015-11-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Så till frågeställningarna:
Bör muslimers attityder kartläggas?
Är det i sådant fall fråga om åsiktsregistrering?
Varför denna upprörda stämning över en simpel enkätundersökning?

(1) Bör muslimers attityder kartläggas?
Varför inte? Allt annat kartläggs. Indirekt görs detta redan idag om man från den data som finns gör lite lämpliga urval. Det finns flera stora akademiska surveyundersökningar så som SOM från Göteborgsuniversitet. Där brukar frågan om religiositet finnas med. Om du då gör ett urval där och bara tittar på svar på frågor från personer som också svarat att de är muslimer har du i praktiken redan en undersökning om attityder utifrån den muslimska populationen i Sverige.

Jag minns inte nu men jag tror inte frågan om Sharia har varit med men det finns en del andra intressanta frågor om lag, polis, försvar, terrorism, rättsväsendet, hur man ser på män/kvinnor, jämställdhet osv. I praktiken är det den undersökning som JÅ och SD efterfrågor som indirekt har genomförts redan under ett antal årtionden nu.

Jag har dataset från SOM för några årtionden tillbaka kvar sedan jag arbetat med dem. Jag har inte tittat på det hela. Däremot antar jag att just antalet muslimer troligen är väldigt litet i undersökningen. Jag kollade i de dataset jag har och det är ungefär 100 muslimer som svarar där. Möjligen är det lite fler för frågan har varit obesvarad och inte inkluderad i alla utskick.

Men det finns frågor där "Tillhör du någon kyrka, religöst samfund eller religion?" och ett av svars alternativen är "Jag är Muslim". Följs sedan då av frågan "Tror du på Gud?"

Det skulle behövas lite fler frågor däremot, kanske lite indelning på hur religös man är, ens ursprungsland, om man är shia eller sunni och en större population av respondenter för att det verkligen skulle bli intressant.

Jag körde ett litet snabbtest på en av de senaste datasetten jag har. Det är ungefär 100 muslimer, av dem tror som sagt 92% på Gud. Det komiska är att tittar man på medlemmar av Svenska kyrkan är det ungefär bara 50% av dem som säger att de tror på Gud - vad de andra gör i SK då det vetifan.

Plockade upp SOM 2013 (hittar inte 2014 nu och 2015 har jag inte) fördelar man personerna som svarar att de är muslimer på de politiska partierna har vi (frekvens per parti) V 6, S 46, C 0, FP 1, M 20, KD 0, MP 9, SD 4, övriga 5, ej svarat eller fyllt i fel 10. Muslimer är alltså röda - knappast överraskande för det är där den generösa invandringen en bidragsregnet kommer ifrån.

(2) Är det ett åsiktsregister?
Inte mer än att alla andra attitydundersökningar i sådana fall skulle vara det.

(3) Varför upprördhet?
Det är SD som vill något. Haters gonna hate eller vad man skall sammanfatta det hela som.
Senast redigerad av 101000111 2015-11-27 kl. 15:08.
Citera
2015-11-27, 14:31
Medlem
berenpxxs avatar
Det behövs en IS-attack i Sverige i paritet med Paris-dådet för något reellt uppvaknande i detta slumrande rike.

Då kan Männen ta över och förpassa regeringen och övriga feminister ut i kulisserna där de kan sitta och kura och vänta på sin hårda dom!
Citera
2015-11-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ja.
Citat:
Självklart. Om det därmed går i strid med lagstiftning bör lagstiftningen förändras.
Citat:
Okunskap och moralisk förvirring.
Citera
2015-11-27, 14:36
Medlem
Vad är det som är fel med frivillig åsiktsregistrering? I Storbrittanien görs det en folkräkning varje år (eller vartannat) då man skickar ut enkäter till hela befolkningen. Man får fylla i uppgifter gällande till exempel inkomst, yrke, ras, religionstillhörighet, etc. DET ÄR BARA SIFFROR.

Med stöd utav dessa uppgifter kan man sedan skicka ut andra enkäter för att undersöka attityder i mer specifika grupper. Det handlar om att kunna se förändringar i samhället.
Citera
2015-11-27, 14:37
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm

1. Ja
2. Nej
3. För att SD driver frågan.
Citera
2015-11-27, 14:38
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh

Självklart. Om det därmed går i strid med lagstiftning bör lagstiftningen förändras.

Du är en smula okunnig.
Citera
2015-11-27, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Du är helt jävla okunnig.

Om du inte tror att politisk övertygelse (åsiktsregistrering) och religiös ideologi överlappar i Islam är du naiv. Men om det får dig att må bättre, tolka mitt "åsiktsregistrering" som just "registrering av åsikt" (vilket egentligen var vad jag menade).
Citera
2015-11-27, 14:55
Moderator
Tinuviels avatar
Såväl Andreas Ericson (tidigare Magasinet Neo) och Ivar Arpi reagerar på ordvalet:
Citat:
Andreas Ericson
men herregud. varför göra sig dum och kalla undersökningar för åsiktsregistrering?
... och påpekar sedan det självklara:
Citat:
Andreas Ericson
(det är naturligtvis inte åsiktsregistrering att ringa och fråga folk vad de tycker, isf skulle aftonbladet själva vara skyldig till sådan.)
https://twitter.com/neo_andreas/stat...09973025161217

Han passar också på att raljera över att medierna valt att kontakta Sahlin och Arnstad för att kommentera förslaget.

Ivar Arpi å sin sida pekar på att en rad institut utför undersökningar som dessa (Pew, Gallup etc) och frågar retoriskt om även dessa institut ägnar sig åt "åsiktsregistrering".
Citat:
Ivar Arpi
Att som Aftonbladet göra sig dum och kalla opinionsundersökning för åsiktsregistrering urholkar förtroendet för journalistiken.
I AB:s fall finns inte så mycket förtroende kvar att urholka, men poängen går fram.
https://twitter.com/Ivarpi/status/670214703428276225

Det är oklart om Aftonbladet m fl missförstår detta med flit eller om de helt enkelt inte förstår vad det handlar om. Det borde vara lika okontroversiellt att undersöka vad människor som själva identifierar sig som muslimer anser i olika frågor som det är att fråga människor som identifierar sig som folkpartister detsamma.

Anar Helin från sin höga häst att muslimerna ska svara fel och/eller att undersökningens resultat (mer eller mindre illvilligt) ska misstolkas. Har AB åter igen problem med att människor har åsikter som inte passar in i mallen för vad AB anser att de som bor i Sverige ska tycka?

Det är en von Obenattityd som ligger i botten på detta. Locket på som i så många andra frågor genom åren inom det här området. Sluta behandla människor som om de inte vore vuxna nog att ge uttryck för sina åsikter. Inklusive självidentifierade muslimer.
Senast redigerad av Tinuviel 2015-11-27 kl. 15:07.
Citera
2015-11-27, 14:58
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ivar Arpi uppmörksammade för tio dagar sedan (16 nov 2015) en holländsk undersökning om bl.a. svenska muslimers attityder:

http://www.svd.se/radikal-islamism-drabbar-alla

Asylsvenskan har konstigt nog skrivit om det för länge sedan (28 januari 2014):

"Det problematiska med detta, konstaterar den ansvarige för rapporten, sociologiprofessorn Ruud Koopmans, är inte bokstavstroende som sådant. Men det finns ett klart samband mellan å ena sidan religiös fundamentalism och å andra sidan fientlighet mot ”de andra” – exempelvis judar.

I ljuset av detta är det inte lika lätt att avfärda Aisar Al Shawabkehs Facebookförlöpning som en enskild individs fördomar och bristande omdöme.

Vill muslimska företrädare ha trovärdighet i frågor som rör rasism är det ett fundamentalt misstag att inte sopa rent framför den egna dörren."

http://www.sydsvenskan.se/opinion/si...damentalt-fel/
Citera
2015-11-27, 15:10
Avstängd
sherms avatar
Att det skulle finnas lagliga hinder för att göra en enkätundersökning är förstås rent nonsens. Åsiktsregistrering förutsätter en registerföring i vilket åsikter kan bindas till en person.

Med det sagt är det fullt möjligt att föra sådant register i enlighet med gällande lag. Ett krav för undantag från Europakonventionens artikel 8 är då att åtgärden kan legitimeras som nödvändig i ett demokratiskt samhälle, detta med hänsyn till sådant som säkerhet, förebyggande av oordning och skyddandet av moral samt andras fri- och rättigheter.

Invändningarna som dryftats av diverse proffstyckare består således mestadels utsv halmgubbar och dylikt. En till detta bakomliggande anledning kan vara att man är medveten om att stödet bland muslimer för jihadism, sharia och annan jävulskap är högt även i Sverige.
Citera
2015-11-27, 15:11
Medlem
Kan inte låta bli att bjuda på Arnstads och Veronica Palms hysteriska reaktioner på "åsiktsregistret".

Citat:
Ursprungligen postat av Veronica Palm
Denna värld [gråtsmiley] "Vi får aldrig glömma" känns väldigt långt borta. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ak...mers-attityder … #FascismensÅterkomst

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Känns allt mer som om något för framtida generationer. "Vi får aldrig glömma 2010-talets ondska." För oss återstår bara kamp.
https://twitter.com/arnstad/status/670151027698610176

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Jag intervjuas av @aftonbladet angående SD.s nya utspel om åsiktsregistrering. Hatet i sin prydno. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21839261.ab
https://twitter.com/arnstad/status/670198472457461760

Kommentarer som dessa gör bara att mer sansade människor drar öronen åt sig. Liberalen Andreas Ericson, VD för Neo, skriver t.ex. så här.

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Ericson
men herregud. varför göra sig dum och kalla undersökningar för åsiktsregistrering? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21839261.ab

extremt oproffsigt jobb. först ringa sahlin, sedan arnstad (!) och sedan ge skev bild till en stackars jurist.
https://twitter.com/neo_andreas/stat...09973025161217

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Ericson
att göra opinionsundersökningar bland olika mer eller mindre godtyckligt definierade grupper är ju annars helt okontroversiellt.

det har för övrigt redan gjorts i sverige med just muslimer. (definierade som folk med bakgrund i turkiet och marocko)
https://twitter.com/neo_andreas/stat...99741712584704
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in