Citat:
Ursprungligen postat av
sherm
Så till frågeställningarna:
Bör muslimers attityder kartläggas?
Är det i sådant fall fråga om åsiktsregistrering?
Varför denna upprörda stämning över en simpel enkätundersökning?
(1) Bör muslimers attityder kartläggas?
Varför inte? Allt annat kartläggs. Indirekt görs detta redan idag om man från den data som finns gör lite lämpliga urval. Det finns flera stora akademiska surveyundersökningar så som SOM från Göteborgsuniversitet. Där brukar frågan om religiositet finnas med. Om du då gör ett urval där och bara tittar på svar på frågor från personer som också svarat att de är muslimer har du i praktiken redan en undersökning om attityder utifrån den muslimska populationen i Sverige.
Jag minns inte nu men jag tror inte frågan om Sharia har varit med men det finns en del andra intressanta frågor om lag, polis, försvar, terrorism, rättsväsendet, hur man ser på män/kvinnor, jämställdhet osv. I praktiken är det den undersökning som JÅ och SD efterfrågor som indirekt har genomförts redan under ett antal årtionden nu.
Jag har dataset från SOM för några årtionden tillbaka kvar sedan jag arbetat med dem. Jag har inte tittat på det hela. Däremot antar jag att just antalet muslimer troligen är väldigt litet i undersökningen. Jag kollade i de dataset jag har och det är ungefär 100 muslimer som svarar där. Möjligen är det lite fler för frågan har varit obesvarad och inte inkluderad i alla utskick.
Men det finns frågor där "Tillhör du någon kyrka, religöst samfund eller religion?" och ett av svars alternativen är "Jag är Muslim". Följs sedan då av frågan "Tror du på Gud?"
Det skulle behövas lite fler frågor däremot, kanske lite indelning på hur religös man är, ens ursprungsland, om man är shia eller sunni och en större population av respondenter för att det verkligen skulle bli intressant.
Jag körde ett litet snabbtest på en av de senaste datasetten jag har. Det är ungefär 100 muslimer, av dem tror som sagt 92% på Gud. Det komiska är att tittar man på medlemmar av Svenska kyrkan är det ungefär bara 50% av dem som säger att de tror på Gud - vad de andra gör i SK då det vetifan.
Plockade upp SOM 2013 (hittar inte 2014 nu och 2015 har jag inte) fördelar man personerna som svarar att de är muslimer på de politiska partierna har vi (frekvens per parti) V 6, S 46, C 0, FP 1, M 20, KD 0, MP 9, SD 4, övriga 5, ej svarat eller fyllt i fel 10. Muslimer är alltså röda - knappast överraskande för det är där den generösa invandringen en bidragsregnet kommer ifrån.
(2) Är det ett åsiktsregister?
Inte mer än att alla andra attitydundersökningar i sådana fall skulle vara det.
(3) Varför upprördhet?
Det är SD som vill något. Haters gonna hate eller vad man skall sammanfatta det hela som.