2015-11-26, 18:38
Medlem
Undrar som rubriken lyder hur mycket man får tjäna utan att betala skatt. Har studerat större delen av 2015 och har därför inte tjänat så mycket under året. Men tog studieuppehåll från min utbildning i slutet av september och levde på sparade medel under oktober. Nu sedan några veckor tillbaka har jag dock jobbat 80 %. Har räknat ut att jag hittills i år tjänat 8070 kr. Och då jobbet jag har är ett timjobb kan jag välja lite själv hur många timmar jag skriver upp på den timrapport jag lämnar så att jag får pengar i december och om jag ev ska lämna några till den jag lämnar så att jag får pengarna i januari. Undrar därför hur mycket pengar man får tjäna utan att behöva betala skatt. Har försökt ringa till skatteverket och fråga men fick inget riktigt svar. Och när min pappa sedan ringde igen och frågade samma sak (om min situation alltså, han tyckte inte svaret jag fick dög så han ringde igen) fick han dessutom ett helt annat svar. Är det någon här som vet hur det är och om jag ska ansöka om skattejämkning eller om jag ska lämna in någon annan blankett av något slag?
Citera
2015-11-26, 18:49
Medlem
Tjänar du över 18.824 kronor/år så behöver du betala skatt. När jag tjänade cirka 10 000 en sommar så behövde jag fylla i något intyg om jag inte minns fel.
Senast redigerad av Farryferrari 2015-11-26 kl. 18:51.
Citera
2015-11-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farryferrari
Tjänar du över 18.824 kronor/år så behöver du betala skatt.

Men hur mycket skatt betalar man om man tjänar typ 24000 kr på ett år? Och är det i så fall värt det att göra så att jag får en del av pengarna i januari istället så att det blir mindre än 18824 kr detta år?
Citera
2015-11-26, 18:57
Medlem
Du får dra bort grundavdraget på ca 18 tusen, då återstår ca 6k som du betalar skatt på. Eftersom det är en så pass låg summa kommer du enbart betala kommunalskatt.
Citera
2015-11-26, 21:38
Medlem
I länken nedan kan du räkna ut din skatt om du tjänar 24 000 kr på ett år. Fast du får ju givetvis dela med 12 för att få månadsvis. Gjorde en snabb fiktiv uträkning på mig själv och då blev skatten 7.1 %.

https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
Citera
2015-11-27, 12:44
Medlem
Upp till 18 824 kr är helt skattefritt. Mellan 18 824 kr till ca 65 000 kr betalar du 7-8% i skatt (eller egentligen är det inte skatt utan allmän pensionsavgift) på hela inkomsten. Efter 65 000 kr börjar progressiviteten ticka uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in